Annons

Bländarproblem (nikonoptik)

Produkter
(logga in för att koppla)

landen

Aktiv medlem
Har ett 50 1,4 som nog skulle behöva lite service. Är som nytt, men när man vrider bländarringen hänger den inte med. Funderar på ifall man kan göra något sådant här själv? Går utmärkt att ta av objektivet och ändra bländaren via den lilla spaken. Någon som vet?

Jag förstår inte riktigt... går det inte att ändra bländare med kameran? Har du satt den, gluggen, i orange läge och låst den?

Du har inte skrivit vad du har för kamerahus i din profil.

När det gäller Nikon-optik med cpu så skall i normalfallet bländarringen alltid stå på den största bländarsiffran. Den brukar även vara orange samt låsbar. Resten sköter kameran.

Vissa, mer proffessionella, kamerahus kan man ändra så att bländarinställningen sköts på objektivet. Jag vet inte varför man skulle vilja det om man inte har en uppsättning mycket gamla gluggar.

Allt detta är beskrivet i manualen till kameran.

/AnWi

Jag har en Nikon D50, objektivet är ett säkert 10år gammalt ingen AF eller automatik alls! Går endast ta bilder i "M" läget annars säger kameran ifrån.

Fotade en konsert med detta då med största bländaröppning, men vill jag ändra måste jag som sagt ta bort det och ändra via spaken "se bild"

http://img71.imageshack.us/img71/7491/nikonae7.jpg

Ser ut som att det är en del fett/olja på skivorna...

Är det värt att lämna in på service?

Jag är inte säker men så vitt jag vet är inte D50an gjord för att ta de gamla gluggarna och jag hade nog kollat med Nikon innan jag satt det på huset igen för så vitt jag vet kan man skada själva huset om man sätter en gammal glugg på det och försöker vrida bländarringen. Jag kan dock ha helt fel i det men om du går in på svenska Nikons hemsida och registrerar dig och din D50 får du tillgång till att ställa frågor direkt till deras serviceavdelning via nätet så prova det.

Om du ställer objektivet på minsta bländaren (22?) när det INTE sitter på kameran ser man då att det bländar ner?

Om du har objektivet inställt på minsta bländare och rör spaken du visade på din bild, rör sig bländaren då?

När du släpper spaken, fjädrar den tillbaka så att objektivet bländar ner igen?

Om svaret på dessa frågor är ja så fungerar nog ditt objektiv som det ska. Om det är så att de första två frågorna besvaras med ja medan den sista med nej så har nog fjädern hoppat ur/gått av. Det bör i så fall vara en relativt enkel operation.

anars är det nog något mer allvarligt fel

M

landen skrev:
Ser ut som att det är en del fett/olja på skivorna...

Är det värt att lämna in på service?

När olja/fett hamnar på bländarlamellerna så klibbar de ihop och kan bli svåra för kameran att manövrera. Vet inte vad det kan kosta (är nog inte speciellt dyrt) men jag hade hellre lagt de pengarna +lite till på ett 50/1.8 med AF som passar bättre ihop med ditt hus. Om du kan leva med ett något ljussvagare alternativ förstås.

Clouseau skrev:
Jag är inte säker men så vitt jag vet är inte D50an gjord för att ta de gamla gluggarna och jag hade nog kollat med Nikon innan jag satt det på huset igen för så vitt jag vet kan man skada själva huset om man sätter en gammal glugg på det och försöker vrida bländarringen. Jag kan dock ha helt fel i det men om du går in på svenska Nikons hemsida och registrerar dig och din D50 får du tillgång till att ställa frågor direkt till deras serviceavdelning via nätet så prova det.

Inga beskymmer med en gammal AI och en D50. Inte mer än att du tappar all ljusmätning och AF förståss. Dessutom är det ritkigt svårt att fokusera manuellt med dagens systemkameror pga att sökarskivorna är optimerade för ljushet istället för att visa korrekt skärpa. Skärpedjupet ser helt enkelt större ut i sökaren än vad det är i verkligheten. Det ser skarpt ut i sökaren men kan i själva verket vara oskarpt inställt på gluggen.....

Köp ett AF50mm f1,8 istället. Förmodligen bara aningens dyrare men bra mycket enklare att arbeta med

Tack för alla svar, det verkar vara som det är som Melker Humala skrev. Det fjärdrar inte tillbaka, antar att det är lätt fixat, men är inte det enklaste att fota med. Fast endå lite charmigt när man får ratta själv. Lite som på gamla goda tiden.

Angående att digitala kameror inte är gjorda för denna typ av optik och inte visar skärpa korrekt i sökaren. När jag fick fokus med detta objektivet tändes en liten lampa i sökaren. Kan även denna visa fel.

Detta skulle isåfall förklara en hel del oskarpa bilder jag fick på konserten jag fotade. Se länk...

http://picasaweb.google.se/eriklanden/HaparanaBoogie

Blir förmodligen ett 1,8 istället...

ANNONS
Götaplatsens Foto