Annons

Blåstick i Photoshop.

Produkter
(logga in för att koppla)

JensaM

Aktiv medlem
På alla mina bilder som jag fotat med digitalkamera (många olika kameror har testats) och som jag sedan öppnar i Photoshop 7.0 har jag ett klart blåstick. Detta uppkommer endast i photoshop och inte i några andra bildvisningsprogram eller när bilderna publiceras på webben.

Om jag kompenserar för blåsticket i photoshop så att bilden ser bra ut där, sparar och sedan öppnar i ett annat program får bilden ett klart grönstick istället.

Har lärt mig att leva med det, men ibland är det ganska irriterande. Kan någon förklara varför det blir så här och hur jag kan lösa det.

Tack!

Kolla inställningen av skärmprofil i Photoshop. Med det som ledtråd borde det gå att hitta en hel del om du söker här forumet.

Kanske färgrymden i den digitala bilden skiljer sig så att photoshop faktiskt visar en mer korrekt bild, inte helt ofattbart, bara lite eller så är det tvärtom.

Okej, jag har ställt in skärmen, men det har ju inte riktigt med det att göra eftersom bilderna visas "mer rätt" i alla andra program. Har också testat med att ändra färgrymden till Adobe RGB, men blåsticket är fortfarande kvar (det är ganska kraftigt, ska försöka ta fram en skärmdump)...

kolla dina colorsettings.. vet inte vad korrekt översättning är. Så där ska det inte visas. Undra vad som hänt i ditt ps.

JensaM skrev:
Okej, jag har ställt in skärmen, men det har ju inte riktigt med det att göra eftersom bilderna visas "mer rätt" i alla andra program.
Jag skrev nog inget om att ställa in skärmen. Det var profilen som verkade fel. Fast mitt tips var inte så smart, tror inte man kan byta skärmprofil i Photshop utan det ligger i systemet utanför. I Photoshop ser du i alla fall vilken profil den anser vara associerad till skärmen. Och om inte den är orsaken till den blå färgen måste jag se till att följa den här tråden så jag lär mig något nytt!

Testa att under View (ingen aning vad det heter på svenska) > Proof Setup, ändra till Working RGB, eller Monitor RGB om de redan inte är valda, då kan du testa att stänga av Proof genom View > Proof Setup, och se om det hjälper.

Det är något skumt som pågår. Idág när jag öppnar mina bilder i Photoshop oavsett om jag använder sRGB eller AdobeRGB så ser de rätt ut. :)

Vet inte varför eller vad som hände när jag stängde av datorn, men glad blir jag. Tack för hjälpen!!!

Okej, vad innebär proof setup, hur fungerar det och framför allt vad bör det vara inställt på. Jag öppnar bilderan med sRGB nu, om det har någon betydelse...

JensaM skrev:
Det är något skumt som pågår.
Typiskt. Tycker ofta det är så, man har en idé om vad som kan vara fel, men det är något annat obegripligt...

Okej, vad innebär proof setup, hur fungerar det och framför allt vad bör det vara inställt på.
Det är när du väljer "Proof Colors" som bilden ändras enligt inställningen i Proof setup. Tror inte Proof Colors kan vara igång utan att man själv valt det, dvs. den är aldrig påslagen när en bild just öppnats.

Vad det hela handlar om är att förhandsgranska hur konverteringen mellan typiskt en större färgrymd till en mindre kommer att se ut (t ex AdobeRGB till sRGB, fast oftast syns ingen skillnad - vilket förstås är bra, korrekturen "proof" stämmer).

ANNONS
Götaplatsens Foto