Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blödande måne med Tamron?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dazzin

Aktiv medlem
Hej jag har försökt fota månen men har haft stora problem att få till det bra, eller ens hyffsat! Skulle därför behöva lite vägledning om vad som är orsaken till mitt misslyckande.

Utrustning som användes vid tillfället.

Canon 20D
Tamron 28-75 2.8
Manfrotto 199 Pro B (spegeluppfällning)


Ang. bilden,


Hyffsade konturer, men hela bilden är bäcksvart! Ruggig oskärpa.
100% crop obehandlad

1/100 f6.3
 

Bilagor

Dazzin

Aktiv medlem
Riktigt utsmetad och ful, hela bilden är nästintill bäcksvart, lite ljus från nån mast samt hus som finns som prickar.


1/125 f2.8
 

Bilagor

Dazzin

Aktiv medlem
Månen totalt glöder och är ful, skitful rättare sakt, i övrigt så är bilden bäcksvart, marginellt bättre än innan.

100% crop obehandlad
3.2s f6.3
 

Bilagor

Dazzin

Aktiv medlem
Har använt trådutlösare, samt fokuserat manuellt.

Tyckte inte AF'en kunde få till det bra så jag litade inte på den, i sökaren såg det klockrent och skarpt ut.
 

Bent C.

Aktiv medlem
Sista bilden är väldigt överexponerad och jag tycker att de första är något underexponerade. Men jag förstår faktiskt inte varför de är så väldigt oskarpa, ens på en 100%crop. Nu är väl inte en 28-70-zoom det bästa alternativet för månfoto, men så oskarpt som dessa tycker jag är att ta i. Inget skakande golv som stativet står på? Vind? Olika temperaturlager i atmosfären?
 

l-malmqvist

Aktiv medlem
Det verkar röra sig om fokuseringsfel till att börja med? Utöver det: Månen är betydligt ljusare än resten av scenen i dina bilder, och det är helt i sin ordning. Våra ögon/hjärna är jättebra på att kompensera för det i verkliga livet, men kamerans sensor fixar det inte. Gör två exponeringar och klipp ihop i datorn, eller exponera månen så ljust det går utan att bränna ut och ljusa upp resten av scenen i en RAW-konverterare.
 

Dazzin

Aktiv medlem
Bent C. skrev:
Sista bilden är väldigt överexponerad och jag tycker att de första är något underexponerade. Men jag förstår faktiskt inte varför de är så väldigt oskarpa, ens på en 100%crop. Nu är väl inte en 28-70-zoom det bästa alternativet för månfoto, men så oskarpt som dessa tycker jag är att ta i. Inget skakande golv som stativet står på? Vind? Olika temperaturlager i atmosfären?
Absolut håller jag med, jag testade först och fick överexponerat, och underexponerade senare för att testa om jag ens kunde få månen bra.

Skakande golv var det inte stod på ett berg :D Dock så var det en lätt bris, men inget som borde rubba mitt stativ som jag tycker är stabilt. Tror nog mer på det där med atmosfären :)
 

Dazzin

Aktiv medlem
l-malmqvist skrev:
Det verkar röra sig om fokuseringsfel till att börja med? Utöver det: Månen är betydligt ljusare än resten av scenen i dina bilder, och det är helt i sin ordning. Våra ögon/hjärna är jättebra på att kompensera för det i verkliga livet, men kamerans sensor fixar det inte. Gör två exponeringar och klipp ihop i datorn, eller exponera månen så ljust det går utan att bränna ut och ljusa upp resten av scenen i en RAW-konverterare.
Det var perfekt fokus i kameran när jag vred fram och tillbaka, kan det bli fel ändå?

Sant det du säger med att hjärnan är bättre än sensorn, har dock för mig att jag sett bilder med månen bibehållen bra bid kvällsfoto. Men kanske är ett montage då, det tycker jag är lite fusk, men kanske det enda alternativet för att kompensera kamerans brist = inte fusk?


En annan sak jag tänkte på är när man fota en stad med relativt lång slutartid så blir alla skyltar etc. en enda stor färklcik, det blir totalt utsmetat, jag måste göra nått fel för jag vet att folk har tagit mängder av sådana foton, utan att få de stora problem jag har.

Men det kanske är därför att jag inte brukar fota nattetid = nya oupptäkta men underbara marker. :)

Tack
 

iSolen.se

Guest
Dazzin skrev:
Det var perfekt fokus i kameran när jag vred fram och tillbaka, kan det bli fel ändå?

Sant det du säger med att hjärnan är bättre än sensorn, har dock för mig att jag sett bilder med månen bibehållen bra bid kvällsfoto. Men kanske är ett montage då, det tycker jag är lite fusk, men kanske det enda alternativet för att kompensera kamerans brist = inte fusk?


En annan sak jag tänkte på är när man fota en stad med relativt lång slutartid så blir alla skyltar etc. en enda stor färklcik, det blir totalt utsmetat, jag måste göra nått fel för jag vet att folk har tagit mängder av sådana foton, utan att få de stora problem jag har.

Men det kanske är därför att jag inte brukar fota nattetid = nya oupptäkta men underbara marker. :)

Tack
Ja det kan bli fel ändå. Sökaren eller spegeln kan sitta fel. Har själv råkat ut för sned sökare. Fel på spegeln är tydligen vanligare.
 

Orky

Aktiv medlem
Testa med ännu snabbare slutartid, när jag testade ta lite bilder med ett spegeltele 500mm/F8 så låg jag på 1/500s för att det skulle bli bra, månen rör sig rätt snabbt =P
 

sMitternacht

Aktiv medlem
Du behöver nog inte bekymra dig så mkt för fokus, månen är oändligt långt borta till väldigt god approximation. Så om objektivet stod i oändlighetsläget så ska det inte vara några problem med det.
 

iSolen.se

Guest
sMitternacht skrev:
Du behöver nog inte bekymra dig så mkt för fokus, månen är oändligt långt borta till väldigt god approximation. Så om objektivet stod i oändlighetsläget så ska det inte vara några problem med det.
Tyvärr kan många objektiv, speciellt tredjepartsobjektiv, fokusera bortom oändligheten så man kan inte bara ställa objektivet på oändligt.
 

Shumway

Ny medlem
Gjorde samma sak som du häromkvällen - satt och lekte lite med bilder av månen. Hade samma problem som du men fick till det riktigt bra till slut. Jag är nybörjare på fotografering så jag vet egentligen inte vad jag gjorde rätt eller fel men det här är inställningarna på kameran när jag tog denna fina bild;

File Name
IMG_8187.jpg
Camera Model
Canon EOS 350D DIGITAL
Shooting Date/Time
2005-08-21 01:29:01
Shooting Mode
Manual Exposure
Tv( Shutter Speed )
1/200
Av( Aperture Value )
7.1
Metering Mode
Center-Weighted Average Metering
ISO Speed
100
Lens
70.0 - 300.0mm
Focal Length
300.0mm
Image Size
3456x2304
Image Quality
Fine
Flash
Off
White Balance Mode
Cloudy
AF Mode
One-Shot AF
Parameters Settings
Contrast Mid. High
Sharpness Mid. High
Color saturation Mid. High
Color tone 0
Color Space
sRGB
Noise Reduction
Off
File Size
1221KB
Custom Function
C.Fn:01-0
C.Fn:02-0
C.Fn:03-0
C.Fn:04-0
C.Fn:05-0
C.Fn:06-0
C.Fn:07-0
C.Fn:08-0
C.Fn:09-0
Drive Mode
Self-Timer Operation


Jag använde mitt Tamron-objektiv. Jag har inte gjort någonting med bilden förutom att jag trimmat den.

Ett litet problem jag upptäckte är att månen rör sig ganska fort över himlen. Slutartiden måste vara mycket låg för att den inte skall hinna förflytta sig och smeta ut bilden.


mvh Henrik
 

Bilagor

induce

Aktiv medlem
Är det något i den här stilen du är ute efter eller?

Försöker inte skylta med min bild på något sätt men vill ha någon utgångspunkt för vad du vill ha. Om man vill ha väl exponerade moln t ex så får man ju ta två bilder eftersom månen är såpass mycket ljusare än resten av himmelen. I denna bilden gjorde jag så att jag låste exponeringen med mittre fokuspunkten på månen och fick en rätt snabb slutartid med ISO 800 och F4, 1/1000 tror jag. EXIF-info finns väl kvar att beskåda skulle jag tippa på.
 

Bilagor

  • 37.2 KB Visningar: 983

Dazzin

Aktiv medlem
Orky skrev:
Testa med ännu snabbare slutartid, när jag testade ta lite bilder med ett spegeltele 500mm/F8 så låg jag på 1/500s för att det skulle bli bra, månen rör sig rätt snabbt =P
Verkar som det, får bli nästa gång. Trodde faktiskt att 1/125 skulle räcka gott och väl.:)



Shumway skrev:
Gjorde samma sak som du häromkvällen - satt och lekte lite med bilder av månen. Hade samma problem som du men fick till det riktigt bra till slut. Jag är nybörjare på fotografering så jag vet egentligen inte vad jag gjorde rätt eller fel men det här är inställningarna på kameran när jag tog denna fina bild;

File Name
IMG_8187.jpg
Camera Model
Canon EOS 350D DIGITAL
Shooting Date/Time
2005-08-21 01:29:01
Shooting Mode
Manual Exposure
Tv( Shutter Speed )
1/200
Av( Aperture Value )
7.1
Metering Mode
Center-Weighted Average Metering
ISO Speed
100
Lens
70.0 - 300.0mm
Focal Length
300.0mm
Image Size
3456x2304
Image Quality
Fine
Flash
Off
White Balance Mode
Cloudy
AF Mode
One-Shot AF
Parameters Settings
Contrast Mid. High
Sharpness Mid. High
Color saturation Mid. High
Color tone 0
Color Space
sRGB
Noise Reduction
Off
File Size
1221KB
Custom Function
C.Fn:01-0
C.Fn:02-0
C.Fn:03-0
C.Fn:04-0
C.Fn:05-0
C.Fn:06-0
C.Fn:07-0
C.Fn:08-0
C.Fn:09-0
Drive Mode
Self-Timer Operation


Jag använde mitt Tamron-objektiv. Jag har inte gjort någonting med bilden förutom att jag trimmat den.

Ett litet problem jag upptäckte är att månen rör sig ganska fort över himlen. Slutartiden måste vara mycket låg för att den inte skall hinna förflytta sig och smeta ut bilden.


mvh Henrik
Verkar åter igen som månen rör sig väldigt snabbt! :) Fin bild, en god bit på vägen. Klassa mig själv också som nybörjare.

induce skrev:
Är det något i den här stilen du är ute efter eller?

Försöker inte skylta med min bild på något sätt men vill ha någon utgångspunkt för vad du vill ha. Om man vill ha väl exponerade moln t ex så får man ju ta två bilder eftersom månen är såpass mycket ljusare än resten av himmelen. I denna bilden gjorde jag så att jag låste exponeringen med mittre fokuspunkten på månen och fick en rätt snabb slutartid med ISO 800 och F4, 1/1000 tror jag. EXIF-info finns väl kvar att beskåda skulle jag tippa på.

Ja det är väl nått åt det där hållet jag vill få ut, jag vet att mitt objektiv inte räcker till för att få en stor måne, men vill ändå testa. :)

Fast från början var jag så imponerad över den stora måne som låg över stockholm den 20:e så jag var ute och försökte föreviga det medans den låg strax ovanför stadens skyline. Men inriktades mer på att jag inte fick en skarp bild på månen hur jag än fösökte.

Skulle vara kul med en telezoom men brukar inte ha nytta av det, fast kanske är dags att byta ut mitt tamron iaf. Mott nått i samma område fast med bättre kvalitet.
 

RolandM

Aktiv medlem
Canon EOS 300D
420 mm
ISO 100
f/8
1/500 s

400x400 pixlar ur bilden

Månen är att betrakta som dagsljus i styrka, Den är solbelyst.
 

Bilagor

ANNONS