Annons

Blackmagic in da house

Produkter
(logga in för att koppla)

Lobbamobba

Aktiv medlem
Idag är en stor dag, men jag tror även den gör att ja inte platsar på detta forum längre eftersom det väl är reserverat för de som filmar med sin stillbildskamera?
Denna tar visserligen 30 raw bilder per sekund i typ 30 minuter långa burstar med ett 240 gb minne, accepterar vanliga EF-objektiv men den är lurig som point-n-shoot :)

 

Sanningsägaren

Aktiv medlem
Berätta mer om kameran, kan den filma full HD i superslowmotion eller något annat sexigt?
4k och raw video är ingenting jag suktar efter men full hd i 120 bilder/sek hade varit häftigt.

jag vet att jag kan googla men vill att du berättar allt du vet.
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Berätta mera!
Vad kommer du redigera i för program?
När man köper den får man Davinci Resolve på köpet, används av de flesta som filmar raw eller för att färgkorrigera filmer som tex Avatar. Det kan i sin tur exportera en proxy till Premiere eller FCPX osv. Programet är världens bästa men således också ganska krävande och mitt nuvarande grafikkort pallar inte.

Däremot kan man importera en RAW-sekvens i After Effects. Då öppnas automatiskt Adobe Camera Raw och du kan använda samtliga verktyg. Efter det så exporterar du den som en Prores HQ och den tar du in i tex Premiere.

Har man inte After Effects kan man också öppna en bildruta i Ligtroom, photoshop eller vad man nu har och sedan kopiera ändringarna på hela batchen. Därefter exporterar man alla rutor som jpegar eller tiffar. Dessa öppnas sedan i valfri redigering eller sätts ihop till en video med quicktime.

Vissa dagar kanske man känner att det här med 12 bit raw är overkill, då kan den filma i Prores HQ 10bit 422, dvs långt över kraven för HD-broadcast. Dessa filer är bara o behandla som vanliga videofiler.

Nämnde jag föresten att den filmar 2.5k upplösning :)

Om du är sugen på att prova så finns det samples att ladda ner och testa. Här är en guide och länkar till klippen,
http://philipbloom.net/2012/08/23/grading-the-blackmagic-cinema-camera-dngs-in-photoshop/
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Berätta mer om kameran, kan den filma full HD i superslowmotion eller något annat sexigt?
4k och raw video är ingenting jag suktar efter men full hd i 120 bilder/sek hade varit häftigt.

jag vet att jag kan googla men vill att du berättar allt du vet.
Sorry ingen slowmotion och inte ens 4k, bara futtiga 2.5 :(

Låter som du vill ha en fs700, den filmar full HD i 240fps over crank, tycker du ska se Philip Blooms recension på den om du inte redan gjort det :)
 

afe

Aktiv medlem
Det där är verkligen en udda kamera, och kul att se att den faktiskt äntligen finns ute i verkligheten :)

Du får lägga ut länkar till dina alster när du börjat använda den så vi får se hur det blir!
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Det där är verkligen en udda kamera, och kul att se att den faktiskt äntligen finns ute i verkligheten :)

Du får lägga ut länkar till dina alster när du börjat använda den så vi får se hur det blir!
Ja verkligen, sen att de sänkte priset med 30% lagom tills den fanns på hyllorna gjorde ju inget.

Länkar kommer, ska filma på lördag och redigera söndag men jag tror det kan dröja ett par dagar till med tanke på alla möjligheter i raw.
 

Krisiun

Aktiv medlem
Ooooohh...kul att se att det börjar hitta ut blackmagic-kameror. Hoppas att du delar med dig av lite "teasers" :)
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Idag ringde de och sa att om jag ville ha min BMPCC så fanns den att hämta. Av förklarliga skäl valde jag att avböja så länge. Har ju lite annat att pyssla med de kommande veckorna

så någon annan fick ett glatt samtal istället. Verkar som de får in rätt många. Jag var femtondeplats och kom med i första leveransen.
 

Allemyr

Aktiv medlem
Idag ringde de och sa att om jag ville ha min BMPCC så fanns den att hämta. Av förklarliga skäl valde jag att avböja så länge. Har ju lite annat att pyssla med de kommande veckorna

så någon annan fick ett glatt samtal istället. Verkar som de får in rätt många. Jag var femtondeplats och kom med i första leveransen.
Det grymmaste med den här kameran som särskiljer den från andra är väl XLR ljudingång vilket är väldigt bra. Annars vete tusan om inte Pocket varianten är ett bättre val om man vill få pengar över till annat samt att objektivfattningen passar mkt bättre ihop med sensorstorleken.

För mig skulle det bästa valet vara, eller rättare sagt det jag går och längtar efter är en 5D MKIII men har ännu inte kommit på hur man ska lösa ljudupptagningen när man spelar in RAW. Men har på sistone sett precis lika fina redigeringar tekniskt sätt med en 5D som med Blackmagic kamerorna plus att man där har tillgång till en 35mm sensor.
 

Kimster

Aktiv medlem
Idag ringde de och sa att om jag ville ha min BMPCC så fanns den att hämta. Av förklarliga skäl valde jag att avböja så länge. Har ju lite annat att pyssla med de kommande veckorna

så någon annan fick ett glatt samtal istället. Verkar som de får in rätt många. Jag var femtondeplats och kom med i första leveransen.
mmeeeehhhhhh
det där skrev du bara för att du kunde... retsticka!

Du kunde väl tagit den och skickat hit.
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Det grymmaste med den här kameran som särskiljer den från andra är väl XLR ljudingång vilket är väldigt bra. Annars vete tusan om inte Pocket varianten är ett bättre val om man vill få pengar över till annat samt att objektivfattningen passar mkt bättre ihop med sensorstorleken.

För mig skulle det bästa valet vara, eller rättare sagt det jag går och längtar efter är en 5D MKIII men har ännu inte kommit på hur man ska lösa ljudupptagningen när man spelar in RAW. Men har på sistone sett precis lika fina redigeringar tekniskt sätt med en 5D som med Blackmagic kamerorna plus att man där har tillgång till en 35mm sensor.
Nej ingen xlr-in utan balanserad 1/4. Men jag skulle endå aldrig spela in dialog eller en viktig intervju i någon kamera utan föredrar recorder.
Pocket är också fin och jag kommer köpa en senare men, den här filmar i raw nu, inte sen. Och den filmar i 2.5K. Och den filmar okomprimerat. Och den tar ssd. Och den har hd-sdi ut. Och för ynka 17 000 :)

(sen finns ju Cinema Camera också med mft-fattning, visserligen passiv men den passar ju ännu bättre till sensorstorleken)
 
Senast ändrad:

Lobbamobba

Aktiv medlem
Har varit ute o filmat idag.
Måste säga att mer lättjobbad kamera får man nog leta efter. Det går sjukt snabbt att ställa exponeringen och komma till skott vid varje tillfälle.
Det enda problemet jag hade var att min väska var för lite så jag fick prioritera bort ljudutrustningen och nöja mig med inbyggda micen, blir till att lägga på mycket musik ;)

Jag klarade mig med det inbyggda batteriet trots att jag hade med ett externt och jag behövde aldrig byta ssd, den passar mitt sätt att jobba som alltid har varit att stänga av kameran mellan tagningar och att bara spela in korta planerade sekvenser.

Jag hade otur med vädret så det blev inget supertest av dynamiken men samtidigt så såg jag displayen vilket den är känd för att ha grova problem med i solljus.

Återkommer med filmen men det kom en request på teasers igår :)

Här är några frames för att visa kraften i raw och hur extremt långt till höger man törs gå i exponeringen,

Direkt från kameran


Efter Camera Raw


Före


Efter
 

alfin

Aktiv medlem
Vad jag förstår från Luminous-landscape saknar den histogram i realtid, hur vet du hur långt du kan gå innan det klipper?
 
ANNONS