Annons

Blackmagic in da house

Produkter
(logga in för att koppla)

Lobbamobba

Aktiv medlem
Jag räknade också nån gång och kom fram till

BMCC
Kamera: 17 000 - 3000 för Resolve dvs 14 000 kr
Audio Recorder: 3000 kr
SSD 2x240 GB: 3000 kr
Batteri: 1000 kr
TOT: 21 000 kr

C100
Kamera: 45 000 kr
Ninja: 5000 kr
SD: 1000 kr
TOT: 51 000 kr

Till bägge
Objektiv
ND-filter
Mic
 

holck

Aktiv medlem
Jag räknade också nån gång och kom fram till

BMCC
Kamera: 17 000 - 3000 för Resolve dvs 14 000 kr
Audio Recorder: 3000 kr
SSD 2x240 GB: 3000 kr
Batteri: 1000 kr
TOT: 21 000 kr

C100
Kamera: 45 000 kr
Ninja: 5000 kr
SD: 1000 kr
TOT: 51 000 kr

Till bägge
Objektiv
ND-filter
Mic
ND är bra att ha men man klarar sig till 6 på C100 med inbyggda.
 

holck

Aktiv medlem
Trevlig!

Fortsätt med dessa. Dessutom, att du visar för den oinsatte istället för att bara säga att man måste.
Som t.ex gradingen.

Beträffande C100 så ligger den i en sådan prisnivå där det är värt att tjata på polaren så jag
kan dra momsen ;)

För C100 behöver jag bara Ninja. Har flera skärmar och allt jag behöver. Även 2 x 64GB 95MB/s.
Samt ett gäng 16GB som klarar 45MB. Borde räcka. Fast å andra sidan, disk för Ninja kostar lite.

Jag tänkte börja att köra utan Ninja. När vi testade så märkte jag att Prores höll lite längre i
lite mer vilda gradings än inbyggda codec. Men, ställer man kameran bra så är det i princip
bara exponeringen man behöver bry sig om, kanske lite saturation.

// A
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Trevlig!

Fortsätt med dessa. Dessutom, att du visar för den oinsatte istället för att bara säga att man måste.
Som t.ex gradingen.

Beträffande C100 så ligger den i en sådan prisnivå där det är värt att tjata på polaren så jag
kan dra momsen ;)

För C100 behöver jag bara Ninja. Har flera skärmar och allt jag behöver. Även 2 x 64GB 95MB/s.
Samt ett gäng 16GB som klarar 45MB. Borde räcka. Fast å andra sidan, disk för Ninja kostar lite.

Jag tänkte börja att köra utan Ninja. När vi testade så märkte jag att Prores höll lite längre i
lite mer vilda gradings än inbyggda codec. Men, ställer man kameran bra så är det i princip
bara exponeringen man behöver bry sig om, kanske lite saturation.

// A
I samma veva som jag funderade på ny kamera såg jag hur billigt du kan få en FS100. Ingen inbyggd ND men den har slowmo och går att knipa för under 20k med lite prut.
 

holck

Aktiv medlem
I samma veva som jag funderade på ny kamera såg jag hur billigt du kan få en FS100. Ingen inbyggd ND men den har slowmo och går att knipa för under 20k med lite prut.
http://www.dvxuser.com/V6/showthread.php?297672-So-how-much-better-is-the-C100-over-the-FS100

Måste ju se själv men det jag gillar hos c100 verkar vara det alla pekar på som något just fs100 är svagare på.
Inte dålig alls dock.
Frågar inte efter 60fps, idag..

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk 4
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Julen är verkligen rolig. Eftersom vi slutat med julklappar så köper jag till mig själv istället. Vissa släktingar tycker dessutom att de ska skicka på en femhundring i startkapital. Till sist sitter man där med lite cash och ett knippe snapsar innanför kavajen och surfar ut på Ebay :)

Jag ville ha en superzoom till min BMPCC eftersom det skulle komplettera de objektiv jag redan hade,

Panasonic 14/2.5: hyffsat vid, går att använda handhållet, extremt litet.

Panasonic 20/1.7
: Ganska litet, stor bländare, mitt normalobjektiv. Ligger lite över 50mm FF men jag tycker det blir jäkligt fin bildvinkel.

Minolta 50/1.7: Ropade hem det på julaftonsmorgonen (se bild i posten innan), vet inte ännu om det funkar men det finns så mycket 50/1.7or på Ebay att man kan köpa tills man träffar rätt. Kostade 350 spänn. Tänkte ha det som porträtt/tele prime.

Soligor 78-210/3.5: Ännu en gång för 350 spänn, focuserar inte till infinity med den adapter jag har nu men funkar endå bra till att ta närbilder på sådant som är inom ca 50m. Sedan har den en grym macro också. Ska kolla på möjligheten att modda den eller skaffa en adapter som får igång infinity.

Nu saknades bara en riktigt bra superzoom. Efter att ha skrapat en trisslott i hopp om att få köpa de två Canon zoomarna som användes i Hurt Locker så letade jag upp denna lista,
http://www.blackmagicuser.net/topic/441-lenses-for-pocket-cinema-camera-bmpcc/

Här är ett de rader jag fastnade för,

"Angenieux 12-120mm T/2.5 - There are quite few of these..... it appears to vignette at the wider end. Never the less it's still a useable lens at mid/long end

Angenieux 12-240mm T3.5 - Another Angenieux super zoom, not as fast or cheap.......might also vignette at...

Schneider 18-90mm f/2 - Another nice zoom for another legendary brand. The range is not as long as Angenieux, but it’s a faster lens. These seem to go quite quickly when they appear on ebay, so worth looking out for it if you can get it at a good price.

Canon 17-102mm f/2 - Very interesting zoom, cheaper than any of the 3 above, as fast as Schneider with a bit more range. This one would be equivalent to approx 51-308mm f/2 on BMPCC quite a nice range, if you can cover the wider end with something else. There are always a few of them on Ebay, some going at crazy cheap prices, so not much excuse not to try of these fast zooms.

Computar TV 12.5-75mm f/1.2 – There a loads of Computar lenses on ebay....it’s not clear if it will work properly with BMPCC.

Cosmicar 22.5-90mm f/1.5 - Another interesting zoom. Not as fast as Computar above, but still really fast comparing to anything above. This video I found on Vimeo, shows this lens in action with GH1. It looks quite pleasant and I’m sure it will look even better on BMPCC with it’s smaller, more suitable sensor."

Där var objektiven jag jagade. All form av Vignette går bort och efter lite youtubande och kollande på forum bestämde jag mig för att jaga en Canon 17-107/2.0

På Ebay fann jag några helmanuella och några med elkontakter för elektronisk styrning.
Lite osäker på om det skulle funka endå (antagligen gör det det) så mailade jag Frank på bmcuser.com som alltid brukar rekommendera just det objektivet. Det här var mitt i natten så det kan vara en av anledningarna att han nekade till att någonsin ens ägt ett Canon objektiv :)

"Ok" tänkte jag då satsar jag på ett manuellt och såg denna skönhet,


99 dollar var priset och en timme kvar på auktionen. Jag bjöd 100. När det är två minuter dyker det upp en annan lirare och började bjuda. Själklart som kille gick jag långt över det jag ville betala men såg mig ändå slagen med ynka 2.5 dollar i slutändan :(
Jag satt och surgooglade lite och såg att det på tradera i Sverige för ca en månad sedan såldes ett för 200 spänn och strax innan det hade en auktion stannat budlös på 1 krona!
Jag slängde ut en köpesannons direkt och gick efter en whiskey.

Lite närmre juldagsmorgonen satt jag och kollade på allternativa objektiv och såg då att Frank som aldrig ägt ett Canon också rekommenderade ett Canon 18-108/2.5.


Jag hittade en tjusig testvideo och bestämde mig för att ta en titt på ebay igen.
Det fanns ingen bra Canon 18-108/2.5 men ett Tamron 18-108/2.5 som tydligen kommit med någon Sonykamera. Killen som sålde den hade sålt över 10K st begagnade fotogrejer med 100% positiv feedback så jag litade på honom när han sa att det var i bra skick. Till skillnad från många lade han upp bilder som han fotat med den och en GH2. m4/3 senssorn gav ytterst lite Vignette så det kommer inte bli någon på bmpcc. Priset var 50 dollar "köp nu".
Nu kan jag avnjuta kvällens julfirande (vi firar två dagar eftersom föräldrarna är modernt skilda och omgifta) med vetskapen om att i Canada ligger min tjusiga zoom.



God Jul :)
 

holck

Aktiv medlem
Jag har klurat på superzoomar men problemet är att jag hatar dessa förbenade band man sätter
runt så jag kan montera min followfocus på den.

Om du tittar på bmcuser-forumet och välj bmpcc show your rig, så ser du massa coola
objektiv folk har häktat på. T.ex är detta en trevlig en:

http://www.bmcuser.com/attachment.php?attachmentid=4687&d=1380167491

Angenieux 12-120mm lens.
Du skrev om den såg jag men den verkar poppis oavsett..

// A
 

holck

Aktiv medlem
Sluta för fan att sitta där och snåla.

;)

Pengar ska användas.

Var något över budget av vad som skrevs om förresten? :)
Jag har ingen aning om pengarna vi pratar om.

Jag hade tänkt köpa på mig lite objektiv men jag stannar lite då jag använder mina EF på
min BMPCC och har en Olympus 9-18 för steadicam och ändå går i tankarna att köpa en C100.
Till C100:an har jag flera kg EF L att leka med. Tänkte ev. skaffa en riktig gunner, om jag kan
få tag på den billigt, 28-300 L.


// A
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Sluta för fan att sitta där och snåla.

;)

Pengar ska användas.

Var något över budget av vad som skrevs om förresten? :)
Jag har ingen aning om pengarna vi pratar om.

Jag hade tänkt köpa på mig lite objektiv men jag stannar lite då jag använder mina EF på
min BMPCC och har en Olympus 9-18 för steadicam och ändå går i tankarna att köpa en C100.
Till C100:an har jag flera kg EF L att leka med. Tänkte ev. skaffa en riktig gunner, om jag kan
få tag på den billigt, 28-300 L.


// A
Nä det är färdigsnålat så jag köpte som du ett CCTV objektiv också. 35/1.7 och hostade upp saftiga 185 kr inklusive adapter och frakt (lär ju ta 5 veckor men men).
Kan tycka att det är lite dyrt men de är ju splitternya och då blir det ju lite djupare hål i börsen :)
 

holck

Aktiv medlem
De är lite roliga de där gluggarna. Leta upp blunty på tuben där han använder just dessa på bmpcc. Ger.lite skön oskärpa runt vissa områden på de större bländarna. Är i Frankrike och det regnar som fan. Ville ju filma :/

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk 4
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
De är lite roliga de där gluggarna. Leta upp blunty på tuben där han använder just dessa på bmpcc. Ger.lite skön oskärpa runt vissa områden på de större bländarna. Är i Frankrike och det regnar som fan. Ville ju filma :/

Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk 4
Ja jag har sett den, prenumererar på han :)

Det regnar i Västerås också. Har bara kunnat filma utomhus i dagsljus 1 gång på ca en månad. Sjukt störigt. Igår var det klar himmel men då satt jag i bil alla dagens ljusa timmar.
 
ANNONS