Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blanda mAh batterier i blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

lifter

Aktiv medlem
Hej!

Jag har lite udda uppladdningsbara batterier liggandes och tänkte kolla om någon av er vet om det är skadligt på något sätt att blanda batteriernas mAh-tal.

Alla batterier är 1,2v men några av dem är på 2650mAh och några på 2300mAh..

Skadligt är det inte, men prestandan brukar bli sämre, det är iaf min erfarenhet då jag testat flera gånger.

Du har alltså 5 batterier i blixten, vilken blixt är det? Det normala är väl 4 batterier i en blixt.

Det spelar inte så stor roll - huvudsaken är att alla är av samma typ - NiMH eller NiCd. Att blanda gamla NiCd med NiMH är helt bort i tok - då är det t.o.m. bättre att köra rosa haren.

Du har alltså 5 batterier i blixten, vilken blixt är det? Det normala är väl 4 batterier i en blixt.

Till Nikons SB-800 kan man montera ett extra batteri sk boosterpack i en extra hållare på sidan när man kör uppladdningsbart för att komma upp i full spänning.
4x1,5V=6V resp 5x1,2V=6V

Däremot bör man inte ladda olika batterier i samma laddare om inte den är anpassad för det, dvs. mäter varje cell för sig och inte i grupper om 2 eller fler celler.

Nädå. Jag vet inte om min laddare är smart nog att märka skillnad så jag vågar mig nog inte på att göra en mAh-coctail av den.

Men det verkar funka bra och jag vet inte om jag inbillar mig men det känns som att blixten laddar upp sig till "ready" lite fortare än vad den gör med färska NiCd..

Om Din laddare har en kontrollampa för varje natteri, har den cellmätning och då kan Du blanda hej vilt. Har den två lampor bör Du ladda med matchade par. Är den stendum ( = bara en lampa ), skulle jag överväga att byta den. Biltemas kostar bara 149:-.

Ah, min förra laddare var stendum (enligt ovanstående mått) men den fick åka med när jag handdiskade en stekpanna en gång, efter det har den inte riktigt varit sigsjälv utan den smällde till, började ryka och drog proppen i köket.

Den nya däremot har lampor för varje batteri. Vi får se hur det blir.

Faktist. Hädan efter skall jag enbart koka min mat för att slippa risken att tappa min batteriladdare i diskhon när jag diskar en stekpanna.

ANNONS
Götaplatsens Foto