Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Bleka bilder i Photoshop cs4
- Trådstartare jon__f
- Start datum
Jochum Berg
Aktiv medlem
Ja vill du ha bra bilder direkt ur kameran ska du inte fota raw.
Pierremarie
Ny medlem
Kolla att du sparar bilden i sRGB och inte RGB98. RGB98 ser väldigt urvattnat ut på datorskärmen.
benjamineidem
Avslutat medlemskap
Kolla att du sparar bilden i sRGB och inte RGB98. RGB98 ser väldigt urvattnat ut på datorskärmen.
Jag tycker tvärt om, med adobergb98 får jag mycket djupare svärta och klarare färger än sRGB
scoter
Avslutat medlemskap
Jag tycker tvärt om, med adobergb98 får jag mycket djupare svärta och klarare färger än sRGB
Jag kör med Adobe RGB vilket jag läst mig till ska vara bra då man har bilderna för att kolla på via dator och TV, är ingen expert men jag tycker bilderna ser bra ut iaf
scoter
Avslutat medlemskap
Dom där RGB lägen har jag testat.
När jag använder nikons programvaror ViewNX eller Capture NX 2 blir jpg precis som nef bilden, men i photoshop blir färgena på jpg bilden blekare.
Kan det vara så att du inte får med dig bildkontrollinställningarna fån kameran,låter lite skumt om jag får säga det själv men det kan kanske vara en förklaring
jon__f
Medlem
Kan det vara så att du inte får med dig bildkontrollinställningarna fån kameran,låter lite skumt om jag får säga det själv men det kan kanske vara en förklaring
Jo, det är något med bildkontrollen att göra tror jag. Bilden som blir blek har jag tagit i bildkontrolläget "landskap". På något vis så får jag inte med mig det till photoshop. I camera raw under flikan camera calibration kan man ju ändra bildkontrollinställningen för bilden i efterhand. Den är inställd på "Adobe Standard" när jag öppnar bilden. Borde inte den i det här fallet vara inställd på "camera landscape". Någon som vet något om detta??
eos30
Aktiv medlem
Jo, det är något med bildkontrollen att göra tror jag. Bilden som blir blek har jag tagit i bildkontrolläget "landskap". På något vis så får jag inte med mig det till photoshop. I camera raw under flikan camera calibration kan man ju ändra bildkontrollinställningen för bilden i efterhand. Den är inställd på "Adobe Standard" när jag öppnar bilden. Borde inte den i det här fallet vara inställd på "camera landscape". Någon som vet något om detta??
Oavsett märke på kamera, så använder inte photoshop bildinställningar, och inga andra tredjepartsprogram heller. Vill man få med det, så måsta man använda respektive kamaretillverkares egna programvaror.
lofling
Aktiv medlem
Oavsett märke på kamera, så använder inte photoshop bildinställningar, och inga andra tredjepartsprogram heller. Vill man få med det, så måsta man använda respektive kamaretillverkares egna programvaror.
Det stämmer helt.
Men däremot har Photoshop och Lightroom en del presets för kameraprofiler. Du kan också göra egna.
Erik Edvardsson
Aktiv medlem
Hej!
Upplever själv exakt samma problem med mina RAW-filer. Använder CS3 och Camera RAW 4.5, tillsammans med en Canon eos 40D.
För mig uppkommerdet redan när jag kollar på dem i Bridge, först ser man bra färger, och de ser ut som de gör i kameran. Men efter bara nån sekund så bleknar de, och till exempel ett fint kvälljus kan blekna och försvinna.
Tycker ändå att jag har rätt bra koll på reglagen sen, men jag lyckas inte få tillbaka samma lyster som bilden hade först.
Vet ju att grejen med RAW är att man ska fixa mkt själv, men det vore ju enklare om man då hade bilden som när man tog den.
Det borde väl finnas nån inställning för detta...
Upplever själv exakt samma problem med mina RAW-filer. Använder CS3 och Camera RAW 4.5, tillsammans med en Canon eos 40D.
För mig uppkommerdet redan när jag kollar på dem i Bridge, först ser man bra färger, och de ser ut som de gör i kameran. Men efter bara nån sekund så bleknar de, och till exempel ett fint kvälljus kan blekna och försvinna.
Tycker ändå att jag har rätt bra koll på reglagen sen, men jag lyckas inte få tillbaka samma lyster som bilden hade först.
Vet ju att grejen med RAW är att man ska fixa mkt själv, men det vore ju enklare om man då hade bilden som när man tog den.
Det borde väl finnas nån inställning för detta...
lekimpa
Aktiv medlem
Det finns väl som redan nämts möjlighet att använda insticksprofiler för aktuell kamera om man vill använda kamerans egen "bildprofil".
När man fotar i .NEF och tittar på dem i kameradisplayen och Capture NX så ser de ut som de gör om man fotar i .JPG. Om man sedan öppnar en .NEF fil i photoshop så blir den helt oredigerad (brist på bra ord) och då kan själv styra bilden i den riktning du vill att den ska se ut.
Om man vill ha bilden som NIKON vill ha den så är det ju bara att fota i .JPG alternativt både .JPG och .NEF samtidigt. Då har du ju alltid råbilden i reserv.
När man fotar i .NEF och tittar på dem i kameradisplayen och Capture NX så ser de ut som de gör om man fotar i .JPG. Om man sedan öppnar en .NEF fil i photoshop så blir den helt oredigerad (brist på bra ord) och då kan själv styra bilden i den riktning du vill att den ska se ut.
Om man vill ha bilden som NIKON vill ha den så är det ju bara att fota i .JPG alternativt både .JPG och .NEF samtidigt. Då har du ju alltid råbilden i reserv.
lofling
Aktiv medlem
Hej!
Upplever själv exakt samma problem med mina RAW-filer. Använder CS3 och Camera RAW 4.5, tillsammans med en Canon eos 40D.
För mig uppkommerdet redan när jag kollar på dem i Bridge, först ser man bra färger, och de ser ut som de gör i kameran. Men efter bara nån sekund så bleknar de, och till exempel ett fint kvälljus kan blekna och försvinna.
Tycker ändå att jag har rätt bra koll på reglagen sen, men jag lyckas inte få tillbaka samma lyster som bilden hade först.
Vet ju att grejen med RAW är att man ska fixa mkt själv, men det vore ju enklare om man då hade bilden som när man tog den.
Det borde väl finnas nån inställning för detta...
Det låter som om den första bilden du ser är bra för att det är en preview från kameran. Sedan uppdateras inställningarna fr CR4.5 och du får en ny preview.
Alternativt att du har något problem med färginställningarna på datorn.
jon__f
Medlem
Hej!
Upplever själv exakt samma problem med mina RAW-filer. Använder CS3 och Camera RAW 4.5, tillsammans med en Canon eos 40D.
För mig uppkommerdet redan när jag kollar på dem i Bridge, först ser man bra färger, och de ser ut som de gör i kameran. Men efter bara nån sekund så bleknar de, och till exempel ett fint kvälljus kan blekna och försvinna.
Tycker ändå att jag har rätt bra koll på reglagen sen, men jag lyckas inte få tillbaka samma lyster som bilden hade först.
Vet ju att grejen med RAW är att man ska fixa mkt själv, men det vore ju enklare om man då hade bilden som när man tog den.
Det borde väl finnas nån inställning för detta...
Precis så blir det för mig också när jag tittar på mina NEF-filer i ACDSee, klara och fina färger i början och några sekunder senare så uppdateras bilden igen och den blir blekare.
moderskeppet
Aktiv medlem
För att begripa det här fullt ut måste man hålla koll på hur kameran tänker.
Om du ställer din kamera på "landskap" så läggs en slags tolkningsprofil till bilden. I stil med "tolka bilden färggrannt". Denna tolkning används när kameran gör om bilden till jpg. Och syns därför i sparad jpg-version. Det är även denna tolkning du ser i displayen direkt efter att du tagit bilden.
Men, egentligen är det inte den bilden du har tagit. Du har tagit den lite blekare bilden, som kameran sedan tolkat mer färggrannt.
Faktum är att när du fotar RAW är det jättesvårt att exakt säga vilken bild du har tagit. Bilden existerar inte förrän den är tolkad. Tolkningen är alltid lite subjektiv. Kameran tolkar på ett sätt, NX på ett sätt och Camera RAW på ett tredje.
Kameran och Nikon försöker kommunicera med varandra genom att profilen "Landskap" skrivs som bonusinformation till RAW-bilden. NX läser den infon och konverterar sedan med samma inställningar som kameran. Bilden blir identisk med det du såg på displayen.
Camera-RAW kan inte vara med i det utbytet av information. Adobes ingenjörer vet inte hur Nikons ingenjörer föreställer sig att ett "landskap" ser ut. Därför tolkar den bilden lite mattare. Men, notera att det är exakt samma RAW-bild, bara olika programs sätt att se på den.
Om du vill använda Camera-RAW så kommer den numera med egna tolkningsprofiler. Tredje filken från höger i CS4 (längst åt höger i Elements 6&7). Där har du Adobes ingenjörers tolkning av vad "Landskap" är, du bara måste sätta det manuellt.
Allt detta kan låta omständigt, krångligt. Men, när man förstår RAW-formatet styrkor fullt ut så förstår man även att det är till för dig som fotograf. Kameran ska inte tolka RAW-bilden, det ska du göra. I lugn och ro hemma.
Extra: Du upplever att du först ser "rätt bild", sedan blixtrar det till så kommer en blek bild. Det är för att RAW-konverteraren först visar en inbäddad mini-jpg som kameran fotat (för att så snabbt som möjligt visa dig en bild). Sedan laddar den in, och tolkar, original-RAW-filen. Och när den tolkningen är gjord upplever du bilden blekare.
Lycka till / Mattias
Om du ställer din kamera på "landskap" så läggs en slags tolkningsprofil till bilden. I stil med "tolka bilden färggrannt". Denna tolkning används när kameran gör om bilden till jpg. Och syns därför i sparad jpg-version. Det är även denna tolkning du ser i displayen direkt efter att du tagit bilden.
Men, egentligen är det inte den bilden du har tagit. Du har tagit den lite blekare bilden, som kameran sedan tolkat mer färggrannt.
Faktum är att när du fotar RAW är det jättesvårt att exakt säga vilken bild du har tagit. Bilden existerar inte förrän den är tolkad. Tolkningen är alltid lite subjektiv. Kameran tolkar på ett sätt, NX på ett sätt och Camera RAW på ett tredje.
Kameran och Nikon försöker kommunicera med varandra genom att profilen "Landskap" skrivs som bonusinformation till RAW-bilden. NX läser den infon och konverterar sedan med samma inställningar som kameran. Bilden blir identisk med det du såg på displayen.
Camera-RAW kan inte vara med i det utbytet av information. Adobes ingenjörer vet inte hur Nikons ingenjörer föreställer sig att ett "landskap" ser ut. Därför tolkar den bilden lite mattare. Men, notera att det är exakt samma RAW-bild, bara olika programs sätt att se på den.
Om du vill använda Camera-RAW så kommer den numera med egna tolkningsprofiler. Tredje filken från höger i CS4 (längst åt höger i Elements 6&7). Där har du Adobes ingenjörers tolkning av vad "Landskap" är, du bara måste sätta det manuellt.
Allt detta kan låta omständigt, krångligt. Men, när man förstår RAW-formatet styrkor fullt ut så förstår man även att det är till för dig som fotograf. Kameran ska inte tolka RAW-bilden, det ska du göra. I lugn och ro hemma.
Extra: Du upplever att du först ser "rätt bild", sedan blixtrar det till så kommer en blek bild. Det är för att RAW-konverteraren först visar en inbäddad mini-jpg som kameran fotat (för att så snabbt som möjligt visa dig en bild). Sedan laddar den in, och tolkar, original-RAW-filen. Och när den tolkningen är gjord upplever du bilden blekare.
Lycka till / Mattias
alfin
Aktiv medlem
Det går utmärkt att göra sin egen grundtolkning av raw-filerna, ställa in färg, kontrast etc som man vill ha det och spara detta som Camera Raw default. Nästa gång man öppnar en raw-fil ser den ut som man själv vill. Det går nästan att få det att se ut precis som kamerafilerna, om det nu är den tolkningen man eftersträvar.
Similar threads
- Svar
- 5
- Visningar
- 3 K
- Svar
- 18
- Visningar
- 4 K
- Svar
- 129
- Visningar
- 10 K
- Svar
- 61
- Visningar
- 10 K






