Annons

Bleka foton

Produkter
(logga in för att koppla)

Freddye

Medlem
Hej, Jag har gått och köpt mig en liten fotoskrivare, en Canon Selphy CP1300.
Till vanliga bilder i färg tycker jag den fungerar jättebra. Men när jag skriver ut svart/vit blir bilderna en aning röd/brun då skrivaren använder CMY-färger och svart blandas till av samtliga färger.
Tänkte höra om någon har ett knep som kan bleka "svart-vita" bilder efter utskrift.
Mvh Fredde
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Prova

Det är svårt att få till det där, men prova att lägga på en svag blå ton på bilderna innan utskrift och se hur det blir.
 

SallyIV

Aktiv medlem
Jag lade efter mycket om och tänk en 700hundring på en Canon iP7250.

Plastig, skramlig, svajig jovisst, men duger gott till A4 och för priset är det förundransvärt.
s/v blir som det skall, 5 patroner (CMY och 2 olika S). Skriver direkt från jpg och via Win 10's fotohanterare utan någon som helst justering.
Köpte original Canon-patroner från 123ink - 100-lappen billigare/st än alla andra och är det en förfalskinng är det sjukt välgjort. Fungerar som de skall och nästan halverar utskriftskostnaden.

Vill man ha stora bilder är det nog vettigast att gå till en webb-/byråtjänst - men väggarna fylls ju fort.

-J!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Okej, den budgeten har jag inte för en skrivare, idag. När jag känner att jag vill "up my game" så lär man väl punga ut dom pengarna.
Jag kan inte modeller längre o när jag letade för några år sedan så låg de på 8-15 000. Den strörsta skillnaden var att patronerna var MYCKET större.
Så när man var tvungen att byta kostade det en hel del. Men det kostade mycket mindre att skriva ut med att köpa dessa stora behållare än en billig skrivares små patroner. Så allt hänger på hur mycket man skriver ut.

Jag valde att inte köpa en skrivare utan köper tjänsten när jag behöver den...
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Det finns bra svart/vita skrivare för ca 3000kr. Då kör de endast olika nyanser av svart och grå, dvs omöjligt att få färgstick.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är ju bläckuppsättningen som är det viktiga och precis som Eric S skriver så måste man minst lägga 6-8000 för att få en skrivare som har en bredare uppsättning svarta nyanser att spela med. Epson har tre olika färger för svart och gråskalorna och det har säkert Canon också. Även magenta och cyan har flera flera blaäck numera. Den enda färgen som inte har det i min skrivare är gult.

Den här bredare färguppsättningen har bara funnits i de senare modellerna.
 
ANNONS