Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Blekning av Canons bläck?

Produkter
(logga in för att koppla)

John L

Aktiv medlem
Hej

Är i tagen och skall köpa ny skrivare.
Var idag inne hos den lokale datorhandlaren för att fråga på pris på en Canon i850.

Han har inte någon sådan hemma utan propagerar för en Epson (vilken fanns på hyllan) med argumentet att Canons bläck inte är blekbeständigt och att detta visats i ett test i en tidning.

Vet någon av Er något om kvaliteten på Canons bläck till ovan nämnda skrivare?
Ligger det något i vad handlaren säger eller är det bara ett säljargument för att få sålt det han har i lager?

Jag vet inte hur bra Canon och Epson är. Jag valde själv en HP 5550, tyckte det blev ränder med dom papper som följde med skrivaren. Jag använder istället Kodak Premium Picture Paper for inkjet prints " Ultra Glossy A4 220g/m2. Jag är helnöjd med denna kombinationen, helt perfekta utskrifter. Det jag tycker är bra med HP-s skrivare, den har två färgpatroner som innehåller skrivarhuvud, vilket är bra. Då har man nya friska huvud vid varje byte. På en Epson är det inte så, är det långt mellan gångerna som man använder skrivaren finns det risk att skrivarhuvudena täpps igen....Kaputt! Jag kan varmt rekommendera en HP 5550, jag tror du kan få en sådan för under 1000kr. Beträffande hur bilderna tåler solexponering vet jag inte.
Hur Canon skrivarna är konstruerade vet jag faktiskt inte.
Hoppas detta kan vara till någon hjälp.

John L skrev:
Han har inte någon sådan hemma utan propagerar för en Epson (vilken fanns på hyllan) med argumentet att Canons bläck inte är blekbeständigt och att detta visats i ett test i en tidning.

Låter som ett krystat, tredje klassens säljargument. Canons agerande på skrivarmarknaden skulle ha varit mycket kortlivat om det hade funnits ett enda uns av sanning i den utsagan.

Varför kunde inte säljaren själv uppge vilken tidning detta "test" skulle ha publicerats i?

Epsons skrivare ger sanslöst bra utskrifter, men deras skrivarhuvuden är (eller har åtminstone varit) känlsiga och lätt torkat. Canons utskrifter har jag bara sett på prov i butik. De är minst lika bra. En sak till Canons fördel är att de dyrare modellerna (bl.a. 850:n) har separata färgpatroner för de olika färgerna. Det har inte nämnda Epsonmodell...

mvh Janne

Re: Re: Blekning av Canons bläck?

Loj skrev:
Låter som ett krystat, tredje klassens säljargument. Canons agerande på skrivarmarknaden skulle ha varit mycket kortlivat om det hade funnits ett enda uns av sanning i den utsagan.

Varför kunde inte säljaren själv uppge vilken tidning detta "test" skulle ha publicerats i?

Epsons skrivare ger sanslöst bra utskrifter, men deras skrivarhuvuden är (eller har åtminstone varit) känlsiga och lätt torkat. Canons utskrifter har jag bara sett på prov i butik. De är minst lika bra. En sak till Canons fördel är att de dyrare modellerna (bl.a. 850:n) har separata färgpatroner för de olika färgerna. Det har inte nämnda Epsonmodell...

mvh Janne

Vilken nämnd
EPSON-modell, jag har inte sett att det nämnts någon speciall modell i inlägget. Vet bara att även de senaste EPSON-modellerna har separata bläckpatroner. Har själv en 2100 som jag är mycket nöjd med. Garanti på hållbarheten på kopiorna är hög, dock bara med Epsons eget papper, men säkert är det inte någon större skillnad på andra papper av kända märken.

Re: Re: Re: Blekning av Canons bläck?

EKA skrev:
Vilken nämnd
EPSON-modell, jag har inte sett att det nämnts någon speciall modell i inlägget. Vet bara att även de senaste EPSON-modellerna har separata bläckpatroner. Har själv en 2100 som jag är mycket nöjd med. Garanti på hållbarheten på kopiorna är hög, dock bara med Epsons eget papper, men säkert är det inte någon större skillnad på andra papper av kända märken.

Som jag skrev ger Epsons skrivare bra utskrifter, så jag förstår att du är nöjd med din 2100:a. Separata färgpatroner tillhör emellertid undantagen hos Epson, så väljer man en sådan skrivare skall man kolla noga att den modell man väljer verkligen har det. Den skrivare John nämner i sin ursprungsfråga kostar på Cyberphoto idag 1 864:- Motsvarande skrivare i samma prisklass från Epson är Stylus Photo 915, som kostar 1813:- och den har inte separata patroner.

Epson är ett bra märke, även om deras skrivarhuvuden lätt torkar. Det är emellertid inte är speciellt förvånande att din skrivare, som hos Cyberphoto kostar 7 689:-, klarar sig hyfsat i jämförelse med en skrivare som kostar nästan 6 000:- mindre. Men nu var det inte kvaliteten på Epson skrivare den ursprungliga frågan gällde, utan Canonbläckets ljusbeständighet...

mvh Janne

I tidningen Mikrodatorn 14/2002 testades utskrifterna från S9000 dom bleknade oroväckande fort och dessutom ojämt.

Det verkar som att Canon använder samma bläck i sina nyare skrivare som i den äldre S9000
Om Canon inte har förbättrat hållbarheten är det ett dolt och allvarligt problem (citat ur MD 8/2003 sidan 33) när dom testat Canon i950 och i9100.
Med brasklappen om tveksam ljusbeständighet i minnet kan ändå i950 och i9100 rekomenderas varmt för dig som ej vill vänta länge på dina utskrifter skriver dom.

Sören

Jag var precis inne på Canons hemsida.

Samtliga skrivare i S-serien kan nu också skriva ut på PhotoPaper Pro och skapa bilder som har 25 års ljusbeständighet (med villkor för lagring).

ANNONS
Götaplatsens Foto