Annons

blfprislista

Produkter
(logga in för att koppla)

rolandolofsson

Aktiv medlem
Hur kommer det sig att blf prislista inte finns på nätet?Jag har läst massor med frågor om hur mycket saker kostar och alltid är det samma svar: beställ prislistan från blf!

Varför lägger de inte ut den på nätet bara?kan inte någon lägga upp den som torrent eller nåt sånt så kan vi slippa sådana prisfrågor?? Det känns som BLF är lite som arbetsförnedringen. de finns för sin egen skull...

Jag tycker det är bra att de inte lägger ut den. Jag betalade 100 kr för den listan som innehåller mycket bra info om allt.

Varför skall Du ha det gratis, när jag får betala ?

Fotograf Niklas af Wibom
http://www.niklaswibom.com

Jaha... Då får väl du göra en lista som uppdateras årligen och skänker till oss.

När kan jag få den? Det är bråttom ;-)

/Michael

Jag tycker blf borde inkludera riktpriser för försäljning till privatpersoner också, eller iaf förstoringar och sånt.

Kan delvis hålla med trådskaparen.
Det är ett j_vla tjafs om BLF prislistan i detta forum. Så fort någon amatör frågar vad man skall ta betalt för sitt första jobb så roppar alla i kör:
Köp BLF!
Har ni provosion eller varför kommer denna lista ständigt upp?
Om jag gör ett engångs jobb som kanske genererar 500-100kr så vill jag inte lägga 10-20% av omsättningen i förskott för att få en prislista. Det räcker med att jag ligger ute med film och framkallningskostnader för att jobb som kanske är lite osäkert när det kommer till slutbetalningen.

Skulle inte någon som har känsla och lite bonvett för priser skriva en kort artikel som handlar om hur en glad amatör skall resonera samt lite riktliner för priset. Då kanske vi kan reducera några trådar som startar med "Hur mycket skall jag ta betalt?"
Det kan max ta 15min/år att underhålla och uppdatera listan för den som är insatt.

Varför skall Du ha det gratis, när jag får betala ?

Fotograf Niklas af Wibom
http://www.niklaswibom.com [/B]

Så Bara för att du fått betala så måste alla andra också göra det? *skratt* du påminner mig om de som försöker sälja gamla kameror på nätet "den kostade 50000kr när jag köpte den därför tycker jag den här 2mpkameran är värd minst 30000kr nu!"

Annars tycker jag Pers förslag var jättebra!Varför gör ingen en sån lista?

Jag tycker att den borde vara gratis då det verkar som om branschen är mycket mån om att priserna hålls kvar på en bra nivå. Det ligger väl i blf's intresse att folk tar bra betalt för sina bilder så att deras medlemmar inte blir av med sina jobb?
Ju fler som har tillgång till prislistan ju fler vet vad de kan och bör ta betalt för sina bilder och hur ser man till att alla vet vad de ska ta betalt? Gratis så klart!

Staffan

Vad sägs om att fråga BLF om varför de valt att göra så; de kan säkert berätta om sin verksamhet och hur den finansieras.

BLF får självklart ta betalt om de vill, men att alla andra hänvisar till den med mottot att jag har minsann betalt och det bör även du känns lite udda.

Antinge så anser man att det är värt pengarna för en bunt med papper, eller så får man som amatör och proffs likväl använda sin fantasi och hitta ett pris där både leverantör och kund känner att de gör en bra affär. Det är nämerligen så marknadsekonomi fungerar.
Priset är det som kunden är berädd att betalt om det finns en leverantör kan leverar till det. Inget annat, att BLF har tryckt en egen lista och sedan försöker kalla den "Standard" är att rubba på marknadskrafter, det kan bli både bra och dåligt för samtliga parter.

Nome Nescio skrev:
BLF får självklart ta betalt om de vill, men att alla andra hänvisar till den med mottot att jag har minsann betalt och det bör även du känns lite udda.

Antinge så anser man att det är värt pengarna för en bunt med papper, eller så får man som amatör och proffs likväl använda sin fantasi och hitta ett pris där både leverantör och kund känner att de gör en bra affär. Det är nämerligen så marknadsekonomi fungerar.
Priset är det som kunden är berädd att betalt om det finns en leverantör kan leverar till det. Inget annat, att BLF har tryckt en egen lista och sedan försöker kalla den "Standard" är att rubba på marknadskrafter, det kan bli både bra och dåligt för samtliga parter.

Här håller jag med. Jag känner intuitiv avogsamhet mot dylika standardprislistor som riskerar att skapa en oligopolliknande situation som inte ligger i linje med min syn på hur en marknadsekonomi ska bedrivas. Det bör vara upp till var näringsidkare att fastställa sina priser utifrån sina investeringar, konkurrenssituation, vinstmarginal etc.

/D

Nome Nescio skrev:

Skulle inte någon som har känsla och lite bonvett för priser skriva en kort artikel som handlar om hur en glad amatör skall resonera samt lite riktliner för priset. Då kanske vi kan reducera några trådar som startar med "Hur mycket skall jag ta betalt?"
Det kan max ta 15min/år att underhålla och uppdatera listan för den som är insatt.

Se upp, du kan bli utkastad om föreslår något sådant här...

Skulle tro att det är svårt att försöka författa något sådant. Som någon skrev här så är det ofta en förhandlingsfråga vad man kan ta betalt.

Självklart kan man inte utgå ifrån ett "cirkapris" om man ena stunden säljer en bild till den lokala fisketidningen och i andra en bild på Elita som råkade blotta ena bröstet till Aftonbladet...

Sen lär det väl vara stora skillnader mellan olika fotografer med avseende på både erfarenhet, renomee och utrustning.

Om jag gör ett engångs jobb som kanske genererar 500-100kr så vill jag inte lägga 10-20% av omsättningen i förskott för att få en prislista.

Jo jag håller med.
Min polare är taxichafför och han vet inte alltid om han får betalt för sin nästa körning, då vissa av beställningarna kan vara falska .
Så i morgon så skall vi gå in på macken och be att få bensinen gratis . . . . . .

Typiskt svensk mentalitet: Varför skall jag betala när jag . . . . .och nån dum ursäkt för att dra sitt strå till stacken.

Tanke: NI vill ha betalt för era fotografiska uppdrag, men att ge 100 kr för en prislista vill ni inte ge. Ja då får ni vara utan !!

Niklas af Wibom
www.niklaswibom.com

"Skåningen" skrev:
Tanke: NI vill ha betalt för era fotografiska uppdrag, men att ge 100 kr för en prislista vill ni inte ge. Ja då får ni vara utan !!

Niklas af Wibom
www.niklaswibom.com

Det är just hit jag vill komma. Hoppa över BLF. Gör en värdering av hur mycket du tycker jobbet är värt för dig, är priset rimligt för kunden? Om så så har ni en affär, om inte så får någon börja pruta, kan nu inte mötas så blir det ingen affär.
Jag behöver inte betala någon för att sätta ett pris på det som jag utför. Framför allt inte från någon som inte har en aning om vad jag har för förutsättningar och grunder för mina faktueringar, hadde BLF ger mig en kunsultation där man sätter sig in i min situation så kanske jag är berädda att betala, fast då kostar det nog lite mer än 100kr.

Är fotografer så pass dåliga på att värdera sig själva att ni inte kan ta betalt utan en rikspraxis?
Tror ni snickare frågar sin riksorganisation om hur mycket de skall ta betalt för att bygga ett kök, frågar en trägårdsmästare LRF vad en gräsklippning kostar?

clindh skrev:
Vad sägs om att fråga BLF om varför de valt att göra så; de kan säkert berätta om sin verksamhet och hur den finansieras.

BLF är en sammanslutning av professionella yrkesfotografer och bildleverantörer, bildbyråer, bildarkiv, nyhetsgrafiker och videoföretag i vilkas huvudsakliga verksamhet ingår försäljning och/eller produktion av svenska samt utländska bilder och videofilmer avsedda för publicering.
De förhandlar om avtal med olika parter inom verksamhetsområdet, t ex Tidningsutgivarna TU, TV4, SVT, Fackföreningspressen osv...

BLF finansieras genom medlems- och serviceavgifter från sina medlemmar/ägare.

Sydsvenskan använder blf:s prislista och har i sin tur lagt ut sin prislista som pdf-fil.
Använd denna information hur ni vill ;-)
/Martin

Nome Nescio skrev:
Det är just hit jag vill komma. Hoppa över BLF. Gör en värdering av hur mycket du tycker jobbet är värt för dig, är priset rimligt för kunden? Om så så har ni en affär, om inte så får någon börja pruta, kan nu inte mötas så blir det ingen affär....

Håller nog med Per. Det här med priser på bilder tycker jag ibland verkar spåra ur. Ska en amatör som råkar knäppa en kul bild sälja den för samma pris som en yrkesarbetande fotograf med dyra fasta kostnader och räkningar att betala. Att ha en fast hemlig prislista att gå efter, nej tack. Låt marknaden bestämma priset, en nakenbild på kungligheter kostar nog mycket mer än vad BLF någonsin drömt om. En bild på de nya svanungarna vid närmaste dammen kostar nog betydligt mindre än vad BLF någonsin drömt om...

Men de kunde ju skapa en kort lista som är mycket kortare med mindre detailjer som dagens lista. Denna lista kunde vara gratis eller iaf mycket billigare då den bara gäller eller bara kan användas av amateurfotografer?
Sen kan de ju ha kvar den stora lista för alla som behöver alla detailjer och då kan man också betala 100sek för den.
Den lilla versionen skulle ju samtidigt väcka intresse för att köpa den stora eftersom man kanske vill veta alla små detailjer som finns med i den stora?

Varför skall det finnas rekommenderade priser att följa. Det hämmar konkurrensen fotografer emellan.

Jag undrar om fri prissättning inte är det bästa, då behövs inte listor.

"BLF ger ut sin cirkaprislista med tillstånd av Konkurrensverket. Nyligen erhöll BLF förlängd dispens att ge ut cirkaprislistan till år 2005"

Självklart är det normalt bäst med fri prissättning, dvs man får betalt för arbetet. Men för vanligt folk som aldrig har fått ett erbjudande (t.ex. jag) kan det ju vara bra att veta i vilken storleksordning priset ska vara.
Vågar man att ta 1000sek eller bara 10sek för en snygg bild??

ANNONS
Götaplatsens Foto