Annons

Bli en hyfsad fotograf, från nybörjare – Hjälpmedel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jooocke

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har precis köpt en systemkamera efter att länge ha varit sugen på att börja fota. Men jag känner att jag skulle behövt en guidning från början, jag vet lite om iso, bländare, slutartider och sådant och har läst igenom Nikons handbok som följde med kameran. Så LITE hum har jag, men jag skulle behöva hjälp med det mesta som ni förstår fortförande, vad man ska tänka på när man fotar, vinklar, ljus, inställningar i kameran osv.
Jag är en tävlingsinriktad kille så jag hatar att vara dålig, så jag vill bli hyffsad rätt fort. :) Jag satsar inte på att bli proffessionell men jag har som mål att bli en duktig fotograf (vad nu de innebär?) i långa loppet. Jag förstår att det är som med allt annat att de är bara att öva mycket för att bli bra men vart får jag bästa guidningen ifrån? Finns det bra böcker att läsa, eller är fototidningar bättre? Andra sorters guider?
Jag är mest inne på natur och actionsportsfotografering.

Jag vill mest ha guidning om själva fotograferingen till att börja med så får jag ta photoshop och sådant sen.

Tack för hjälpen! /Jocke
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Jag är oxå väldigt tävlingsinriktad så som du beskriver dej själv.

Däremot skulle jag vilja flika in min synpunkt på detta, vilket är att fotot är just en fristad ifrån mitt tävlande i sporter eller vad det kan vara jag håller på med för tillfället.

Själva poängen i att tävla är att du jämför dej i förhållande till andra, med respekt till vissa grundregler.
I konst, foto, måleri, uttrycksfulla medier så blir väldigt få kända genom att hålla sig inom regler och ramar och att följa andra, du behöver din egna stil. Denna still hittar du genom att lära känna dej själv på ett djupare plan.

Givetvis är det tillåtet att se fotandet som en tävling om man så vill, men kan vara bra att ha i åtanke att dom riktigt stora blev inte respekterade för att dom höll sig inom reglerna, såsom en tävling är uppbyggd.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag är en tävlingsinriktad kille så jag hatar att vara dålig, så jag vill bli hyffsad rätt fort. :) Jag satsar inte på att bli proffessionell men jag har som mål att bli en duktig fotograf (vad nu de innebär?) i långa loppet. Jag förstår att det är som med allt annat att de är bara att öva mycket för att bli bra men vart får jag bästa guidningen ifrån? Finns det bra böcker att läsa, eller är fototidningar bättre? Andra sorters guider?
Du kan nog lite jämföra med idrott eller för den delen med dans, sång, målning, gitarrspel eller att skriva romaner - viktigaste verktyget för att bli skicklig är att träna, träna, träna och träna ännu mer. Det handlar mycket om att repetera samma saker om och om igen tills de blir självklara och enkla. Du skall inte behöva tänka på hur kameran fungerar när du fotograferar - då skall du ha all uppmärksamhet riktad mot det du tar bilder av.

Men också att titta på hur andra gör, vilket kan handla om allt från att ta en fotopromenad med en kompis till att gå en fotokurs. Faktum är att man på fotokurser ofta lär sig lika mycket från sina meddeltagare som från kursledaren. Eller genom att läsa fototidningar, läsa fotoböcker eller kika runt på sajter som Fotosidan.

Imitera och härma - hitta bilder du gilar i böcker, tindingar eller på webben och försök ta likadana - och försök sedan lista ut varför dina inte blev lika bra (för de blir de sällan i början :)

Ett tips är att kommentera andras bilder här på Fotosidan - nu vet jag att många invänder "men jag är ju nybörjare, jag kan väl inte kommentera bilder från folk som kan mer än mig?" Jodå. Ser du en bild du gillar eller ogillar, fundera på varför du gillar eller ogillar den och skriv det. De flesta uppskattar kommentarer, positiva som negativa. Se på andras bilder och försök lista ut vad du gillar eller inte gillar i dem ( typ "snygga linjer i den här bilden, men kunde man inte beskära bort plastpåsen i vänsterkanten?")

Men, enkelt recept:
1) Träna, träna, träna
2) Lär av kompisar, lär på kurser, fråga andra fotografer (t.ex. här i forumen)
3) Imitera bilder du gillar och försök lista ut hur de är tagna
3) Titta på bilder, försök se vilka bilder du gillar/ogillar och försök räkna ut varför
 

Jooocke

Avslutat medlemskap
Tack så mycket, väldigt bra tips allihopa!

Kom gärna med fler förslag :)

Tomas: Jag förstår vad du menar och de låter väldigt sant. Jag vill bara poängtera att jag inte menade att jag var tävlingsinriktad i foto på det viset att jag måste vara bäst. De spelar ingen roll för mig i just detta sammanhang. Jag hatar bara att vara dålig :)
 

Grimmer

Aktiv medlem
När det gäller att få till kompositionen så spelar det ju ingen roll om boken är från analogtiden, så åk till bibblan och låna lite böcker. Skit i de böcker som koncentrerar sig på teknik, sånt finns det gott om här på FS och övriga webben. Absoluta grunden i teknik kan du hitta i böcker men djupet finns på nätet.
Surfa runt efter bilder som du gillar och spara dessa. Var efter du får bättre koll så kommer du att förstå vad det är i dessa bilder som gör dem bra. Spara gärna en anteckning om ditt första intryck för varje bild så ser du även att du har gjort framsteg. Framsteg smyger sig på och är svåra att "mäta". När du rensar bland dina egna tagna bilder så spara även någon mindre lyckad bild som exempel på hur man inte bör göra.
De tre olika huvuddelarna för en bra bild är komposition, ljus och budskap. Tekniken är naturligtvis också viktig men är bara ett sätt att uppnå de tre andra. Och glöm inte att en bild inte behöver vara tekniskt perfekt för att vara bra.
 

Fex

Aktiv medlem
Börja med att förstå iso,bländare och slutartiden. Det är grundläggande och måste finnas till hands för att du ska förstå olika läror om ljus osv. Det är enkelt att söka sig till, youtube, bibliotek osv.

Sedan har du komposition, färger, vinklar när du har koll på detta så bär det iväg ytterligare med ljuset och den del som jag verkligen tycker är kanonroligt. Jag tittar på ljuset oavsett vad jag gör nu mera. När jag pratar med någon tänker jag på hur ljuset faller och det har blivit en del av hur jag ser.

Du har en mycket rolig resa framför dig ! och det bästa är att jag tror inte den någonsin tar slut, möjligtvis när nyfikenheten falnar, kanske till gagn för något annat men dit ska du inte :)

Lär dig reglerna så du vet hur du ska strunta i dem för att nå andra resultat. Alltså lär dig att placera dina motiv och sedan gör du något helt annat. Lär dig om hur färger påverkar och använd det för att skapa den atmosfär du vill ha tillsammans med komposition och ljus.

Lär dig ta skarpa bilder, sedan kan du lägga skärpan var du vill, om du vill ha någon sådan alls!
Klä objektivet med plastfilm, gör papper med utskurna hjärtan att klistra över objektivet och det finns hur mycket som helst roligt man kan göra med en kamera men men men ... lär dig grunderna ordentligt först så du vet hur du ska strunta i dem för att nå din vision.

Sist men inte minst.. lär dig tekniken runt kameran så den inte är i vägen. Det finns inget som dödar min kreativitet så mycket som när verktygen krånglar eller att jag inte förstår hur de ska brukas. Man tas direkt ur flödet.



Du har helt klart sparkat igång min kreativitet idag med ditt inlägg som får mig att minnas tidigare tider !

Ett bra citat från oändliga historien-soundtracket " look at what you see" i första versen :)
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Bra tips i tråden.

Var inte rädd för att gå emot gamla regler.

Jag har t.ex som generell regel, beroende på vad jag lärt mej att jag själv gillar, att aldrig ha ljuskällan i ryggen. Det spelar ingen roll vad motivet är, landskap, porträtt osv.
Det är lite mer av en utmaning att exponera ju mer du fotar mot ljuskällan, solen/blixt eller vad du har. Det ger dock mer dynamik, form och djup när du har skuggor som formar.

Jag kommer dock ihåg att jag hörde för längesen av nån att alltid fota med solen i ryggen, men det finns inget som gör en bild plattare och mer odynamisk.

Men först och främst såklart bör du lära dej det teknika att exponera, utan det får du ingen kreativ frihet.
 

Jooocke

Avslutat medlemskap
Än en gång tack för all hjälp!

Jag har beställt Fredriks bok och börjat kolla lite på youtube och dom andra tipsen, verkar suveränt ju :)
 

mkallstrom

Medlem
När du har koll på grundläggande saker som exponering och hur bländare och slutartid samverkar så tycker jag att Scott Kelbys böcker "Digitalfotografi" är bra för att få praktiska tips om hur man tar olika sorters bilder. David duChemin har också några väldigt praktiska böcker om hur man kan förbättra sina bilder (t ex "Ten Ways To Improve Your Craft. None of Them Involves Buying Gear").
 

CAe

Aktiv medlem
Jag är själv ganska ny och tog steget till Moderskeppet 99kr som tidigare nämnts.
Tycker den siten ger mycket bra vägledning mycket tips och trix.
Ljus,makro,landskap,kamerateknik o.s.v.

//Christer
 

Fex

Aktiv medlem
En sådan sak jag stött på är att rätt vad det är tror jag mig inte kunna göra det ena eller andra pga utrustningsbrist, jag har nästan alltid haft fel och det har nästan alltid funnits lösningar. Det är bättre att se det som en utmaning. Använd stenen som stativ samt självutlösaren och du har stor chans att få bilden ändå utan stativ och grejer för flera tusen extra. Stativet är betydligt bättre men det är inte omöjligt att hitta andra lösningar. Jag har flera exempel på det här men poängen är satt. Viss utrustning måste man ha och viss sådan underlättar men det är bättre att se det som en utmaning än att misströsta och stanna hemma.
 
ANNONS