Annons

Blinkande annonser

Produkter
(logga in för att koppla)

EGW

Aktiv medlem
Kunde inte fotosidan ha som policy att inte ta in annonser med animeringar i? De är så ruskigt irriterande. Och det är besvärligt att blockera dem också. T ex har ni lyckats kringgå blockeringsfunktionen i Opera.

Är man fotointresserad så har annonserna ett visst informationsvärde, så det är OK att de finns med på sidan. Men animerade annonser är en styggelse, något förskräckligt, eländigt tröttsamt. Bort med dem!

Det finns lite trådar om det redan om du söker på Blinkande annonser. Här är en som vi svarar i:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=86895&highlight=blinkande+annonser

Tack! Jag antog väl att det fanns något, men jag har inte lärt mig hur jag ska hitta trådar om olika saker. I alla fall innehöll diskussionen bara en enda sak som förvånade mig, nämligen att ni inte anser er kunna vägra att ta emot animerade annonser. Tanken att en annons som inte är animerad inte skulle observeras måste vara fel -- det skulle innebära att de annonser (flertalet) som inte är animerade är helt meningslösa. Man kan lika väl hävda att animering är kontraproduktivt, eftersom alltfler tenederar att helt enkelt försöka blockera just animerade annonser på olika sätt, och i nödfall helt enkelt tittar åt ett annat håll. Det finns verkligen rationella skäl att vägra dem. De är ergonomiskt förkastliga, eftersom de vållar en fullkomligt onödig stress. Och det antagna uppmärksamhetsvärdet går förlorat om flera blinkande annonser konkurrerar om uppmärksamheten på samma sida. Att animeringar skulle ha något värde för annonsören är antagligen en myt, som underhålls av reklamfolk som tjänar på att göra dem.

Fotosidan borde kunna diskutera det här med sina annonsörer, med tanke på den speciella publik som fotosidan har -- tycker alltså jag.

Men jag antar att jag inte uppnår något med dessa synpunkter. Så jag får försöka lösa problemet på min sida i stället, och blockera annonser jag inte vill se. För det mesta går det med standardblockeringen i Opera, men av någon anledning inte alltid.

Vill en annonsör ha animerad annons så kommer vi inte vägra dem det. Vi upplyser dem om att vissa anser att dem är störande.

Rörliga / animerade annonser kan vara väldigt effektiva så dina funderingar är nog tyvärr inte korrekta. Likväl kan en statisk annons också vara det.

Likaså är det ju intressant att varenda gång vi har en annons med mycket animering så kommer dessa frågor upp. Det betyder ju uppenbarligen att annonsen blir uppmärksammad och det är ju det som annonsören vill.

Att medlemmar använder AdBlocks har vi inga synpunkter på eftersom de liksom är en del av internet. Att rakt av köra AdBlocks tror jag inte alltid är smart. Annonser kan ju faktiskt ha spännande information som kan ge dig fördelar.

Vill en annonsör ha animerad annons så kommer vi inte vägra dem det. Vi upplyser dem om att vissa anser att dem är störande.

Rörliga / animerade annonser kan vara väldigt effektiva så dina funderingar är nog tyvärr inte korrekta. Likväl kan en statisk annons också vara det.

Så det är uppenbarligen något annat än animeringen som gör den intressant!

Likaså är det ju intressant att varenda gång vi har en annons med mycket animering så kommer dessa frågor upp. Det betyder ju uppenbarligen att annonsen blir uppmärksammad och det är ju det som annonsören vill.

Jag vet. Annonsörer tycks ofta tro att uppmärksamhet till varje pris är det som skapar kunder. Personligen tror jag inte på det. Om jag uppmärksammar en annons för att den blinkar så tittar jag inte på vad den handlar om, jag svär! Och jag är sannerligen inte ensam om det. Om den annonsören är nöjd med vad han uppnått med mig, då förstår jag honom inte.

Att medlemmar använder AdBlocks har vi inga synpunkter på eftersom de liksom är en del av internet.

Nä, och om ni hade synpunkter tror jag ingen skulle bry sig om dem :)

Att rakt av köra AdBlocks tror jag inte alltid är smart. Annonser kan ju faktiskt ha spännande information som kan ge dig fördelar.

Lägg märke till att jag inte talar om annonser, jag talar om *animerade* annonser, som kraftigt stör mitt läsande av sidan i övrigt. En visuell förorening, och ergonomiskt sett ett verkligt otyg.

Jag kör inte AdBlocks, som inte finns i Opera. Däremot finns en inbyggd blockeringsfunktion i Opera, men ibland lyckas en animerad annons tyvärr kringgå denna blockering.

Som jag sagt i ett tidigare inlägg: jag räknade inte med att få någon förståelse för mina synpunkter. Jag delar inte dina i detta fall. Man kan ju inte vara överens i allt, men animerade annonser plågar mig, annars skulle jag inte bry mig om saken. Tråkigt att alla vi som delar min uppfattning inte kan få mer gehör för vad vi känner.

Håller med om att animerade och blinkande annonser är förbaskat störande!

När jag ser en sådan annons så får jag en känsla av att annonsören känns oseriös, även om han inte är det!

Jag driver ju själv reklamföretag och gör både annonsbanners och hemsidor och ibland kommer kunder och vill ha animerade banners eller headers vilket jag starkt brukar avråda dem till.
Efter att ha förklarat varför (det är bl.a. störande) så brukar dom faktiskt förstå och hålla med.

Visst finns det en och annan animerad annonsbanner eller flashheader som är cool, men majoriteten är endast av ondo!

ANNONS
Götaplatsens Foto