Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Blir en bild bättre om den ej är arrangerad?
- Trådstartare RG
- Start datum
Palletheking
Aktiv medlem
Bilden blir väl inte bättre för att den inte är manipulerad. Men om man ser själva fotograferingen som ett hantverk och lägger vikt vid exponeringsögonblicket så kan det ju kännas som lite fusk med manipulering. Själv lägger jag inte till saker o ting på bilder, vet inte ens hur man gör. Men ibland klonar jag bort störande detaljer och det är egentligen också en slags manipulering. Jag skulle dock aldrig lägga till ex en fågel eller ett föremål för att det passar bättre i en annars färdig bild.
Lite har det kanske o göra med vad man gör anspråk på med sin bild. på samma sätt som att det är skillnad på grafitti och akvarellmålningar är det skillnad på dokumentärbilder och ren foto-konst.
Lite har det kanske o göra med vad man gör anspråk på med sin bild. på samma sätt som att det är skillnad på grafitti och akvarellmålningar är det skillnad på dokumentärbilder och ren foto-konst.
Anders Östberg
Guest
Jag tror det beror lite på vad bilden visar. Jag kan uppskatta skickligheten och kreativiteten i en arrangerad studiobild typ reklam eller mode, eller ett snyggt montage, det kräver skicklighet i studion och vid datorn. Samtidigt kan jag uppskatta tålamodet och kunnandet bakom en fångad ögonblicksbild inom t.ex natur, sport eller gatufoto.
Vem som helst kan t.ex. ta en bra bild av en rovfågel på Kolmården eller Skansen, men få kan ta samma bild i det fria med vilda fåglar. Några kan kanske t.o.m skapa den i datorn. Bilden kan vara densamma och lika bra tekniskt sett, men det är fler saker runtomkring som jag kan uppskatta med bilden tagen i det fria och det gör den intressantare för mig.
För en del är kanske arbetet att bygga upp ett sceneri komplett med belysning i studion eller att skapa ett montage i datorn det som är kicken. Själv tycker jag jakten att fånga ett ögonblick som aldrig kommer tillbaka är det som ger mig mest, mer än själva bilden faktiskt, så det är inte intressant för mig att sätta mig vid datorn och konstruera bilden.
Båda är helt OK för mig, foto eller montage, bara jag vet vad det är. Ingen gillar att bli vilseledd.
Vem som helst kan t.ex. ta en bra bild av en rovfågel på Kolmården eller Skansen, men få kan ta samma bild i det fria med vilda fåglar. Några kan kanske t.o.m skapa den i datorn. Bilden kan vara densamma och lika bra tekniskt sett, men det är fler saker runtomkring som jag kan uppskatta med bilden tagen i det fria och det gör den intressantare för mig.
För en del är kanske arbetet att bygga upp ett sceneri komplett med belysning i studion eller att skapa ett montage i datorn det som är kicken. Själv tycker jag jakten att fånga ett ögonblick som aldrig kommer tillbaka är det som ger mig mest, mer än själva bilden faktiskt, så det är inte intressant för mig att sätta mig vid datorn och konstruera bilden.
Båda är helt OK för mig, foto eller montage, bara jag vet vad det är. Ingen gillar att bli vilseledd.
Palletheking
Aktiv medlem
Fott handlar väl iofs rätt mycket om att spegla och förmedla känslor. Ens skicklighet som fotograf kan vara rätt avgörande för hur bra man lyckas med det. Om bilden är arrangerad så ligger väl rätt så mycket av prestationen i hur bra man som motiv/person kan agera framför kameran. sen kan man ju som fotograf ställa upp ett scenario där flera personer eller föremål ingår och där finns det väl också en yrkesskicklighet i att förutsäga vad som behövs för ett bra slutresultat. Personligen gillar jag dock autentiska bilder där man lyckat knäppa i precis rätt ögonblick och allt man ser är äkta. ingen fejk, ingen regi bakom utan verkligheten när den är som bäst o mest spännande.Robin Gyllander skrev:
Men får mer "respekt" för en bild om den ej är arrangerad är nog bättre ord. Den blir ju inte bättre.
tannler
Aktiv medlem
Respekt? Du menar det sorts respekt som unga män kräver att alla andra ska visa dem, oavsett om de förtjänat det eller inte? I normalt språkbruk kallas det något helt annat än respekt.Robin Gyllander Larsson skrev: Men får mer "respekt" för en bild om den ej är arrangerad är nog bättre ord. Den blir ju inte bättre.
"Jag kräver att du ska vara rädd för mig!".
kiwawa
Aktiv medlem
paul innergård skrev:
Fott handlar väl iofs rätt mycket om att spegla och förmedla känslor.......
Det är därför jag tar bilder, gör instrumental musik.Tittar på bilder och lyssnar musik.
Personligen gillar jag dock autentiska bilder där man lyckat knäppa i precis rätt ögonblick och allt man ser är äkta. ingen fejk, ingen regi bakom utan verkligheten när den är som bäst o mest spännande.
Samma här, som en livespelning som sitter men som jag inte mäktar med.
Ola Rockberg
Aktiv medlem
Var går gränsen mellan arrangerad och inte arrangerad bild?
Om jag ber någon titta åt ett visst håll på en bild är det att arrangera? Om jag tar ett steg åt höger för att plåta en solnedgång är det att arrangera? Om en sportfotograf ställer sig så att inte reklamskyltarna syns i bakgrunden är det att arrangera? Om jag väntar tills några personer gått förbi huset jag ska plåta är det att arrangera?
Om jag ber någon titta åt ett visst håll på en bild är det att arrangera? Om jag tar ett steg åt höger för att plåta en solnedgång är det att arrangera? Om en sportfotograf ställer sig så att inte reklamskyltarna syns i bakgrunden är det att arrangera? Om jag väntar tills några personer gått förbi huset jag ska plåta är det att arrangera?