Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

blixt canon 580ex

Produkter
(logga in för att koppla)

Tatchita

Medlem
jag har en 580ex men har problemet att den inte tar batteri som inte är helt nya. Jag har testat med uppladdningsbara men då vill den inte utlösas. Är det någon som vet vad detta kan bero på eller någon annan som haft liknande problem?
//Sara

Uppladdningsbara batterier har ofta en spänning som är något lägre än alkaliska och liknande. Normalt har vanliga AA batterier en spänning på ungefär 1,5V och där kan istället de laddningsbara ligga på 1,3V.

Jag är ingen expert på hur blixtar fungerar i sammanhanget men det är möjligt att denna skillnad kan vara förödande om batterierna i blixten är seriekopplade på ett eller annat sätt.

Ex. om fyra batterier ska seriekopplas och du antingen ska använda 1,5V eller 1,3V så blir den totala skillnaden 0,8V. Som sagt har jag inte koll på just den här blixten men det kan vara så att 5,2V (som fyra stycken seriekopplade laddningsbara skulle innebära) är en för låg spänning för att den ska laddas upp bra.

Bara för att inte haussa upp att uppladdningsbara batterier skulle ställa till något problem så har jag kört med massor med uppladdningsbara batterier av väldigt skiftande kvalitet, styrka och ålder.

Det har alltid funkat för mig. Visst, är det lite kräm kvar går det långsammare att ladda upp blixten och till sist går det förståss inte att ladda upp blixten alls. Men då är det slut. Verkligen slut. Det är min erfarenhet.

Testa med ett nytt pack uppladdningsbara batterier.

Ett varningens finger skall höjas för att köra batterier med olika styrkor (t.ex 1st. 1700 mAh och 3st. 2700 mAh), för då kan de svagare tydligen krämas ut för mycket då det fortfarande finns kräm kvar i de starkare med resultat att det kan bli batterigegga i blixten. Vet inte hur mycket skröna det är, men det kommer det säkert svar på strax.

Min erfarenhet säger att laddningsbara fulladdade batt. som är relativt nya och oanvända funkar nästan på allt.
Lite äldre batt. som kanske legat och inte längre tar all laddning orkar inte lika mkt.

Det som står ovan gäller iofs mAh och inte volten. Vissa blixtar kanske är mer känsliga mot mindre volt än vad andra är.

Tips är som ovan, testa nya laddningsbara som verkligen är fulladdade. Då skall det säkert funka.

VARNING (också samma som ovan) Blanda ej batt. med olika mAh...

Kan tipsa om den nya tekniken ladd bara samma volt som dom gamla men du ser skillnade på att dom kan ligga i oanvända upp till 6 mån och hålla 80 % av laddningen .

Jag har börjat köra med dessa och fick en blixt som laddade på full utladdning på 5 sec i stället för 8 sec tidigare med den gamla typen av uppladingsbara.

OBS båda som jag pratar om är NiMH och den gammla typen som jag hade förr var gp 2700 mAh oc dom nya oxå gp men är klenare bara 2100 mAh men snabbare.

Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto