Annons

Blixt eller ljus till produktbilder med vit bakgrund?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nagelshoppen

Aktiv medlem
Jag försöker desperat ta produktbilder på nageldekorationer (ex glitter, pärlor mm) med vit bakgrund men bilderna blir hela tiden för mörka. Har införskaffat detta än så länge

- Nikon D5100 inkl 18-105
- Tamron Macro
- Ljusbox
- 4 lampor (men tydligen för snålt med ljus)
- Stativ
- Vit glasskiva som underlag
- Fjärrkontroll för fjärrutlösning

Har hört att det kanske är lättare att köpa 2 blixtar för att få riktigt ljusa bilder. Någon annan som har erfarenhet av detta, eller hur jag ska bära mig åt? Är ny på det här med fotografering och tar tacksamt emot förslag, funderar på att kanske köpa begagnade blixtar för att hålla nere budgeten?
 
Prova att lägga upp en bild på hur allt ser ut nu (uppställningn med ljus, kamera ect), en bild du tagit som du inte tycker blev bra (och varför du inte tycker det) samt vilka lampor det är du har.

Detta hjälper oss att se vad som kan sätta käppar i hjulet.
 
Om du bara krämar på med mer ljus kommer kameran att svara med kortare tider/mindre bländare och resultatet kommer att bli detsamma.
Kameran mäter och vill göra en lagom medelgrå av allt fint vitt ljus du har.
Ställ upp kamerans exponeringskompensation så kommer bilderna att bli rätt.
 
Det jag tycker är så konstigt är att det inte känns som att ljuset går igenom ljusboxen ordentligt, kan lamporna vara för svaga? Så blixtar är egentligen överflödigt? Skulle vara skönt att slippa köpa ännu mer grejer :) ska prova i morgon att ta nya bilder med högre exponering! Behöver man ställa om ISO också?
 
Du bör nog klara dig bra med det du har. Det är inte mängden ljus som avgör om det blir mörkt, utan det handlar om hur du exponerar.

Du har en ljuslåda, och du har lampor. Det borde räcka.

Ljuslådan kan ge dig en vit bakgrund, och det går att lägga små saker direkt på den. Du får exponera så att ljuslådans yta blir vit på bilden, och belysa föremålen så att de blir lagom exponerade; enklast om du ställer manuellt, så kan du prova dig fram genom att öka slutartiden jämfört med vad ljusmätaren visar. Det brukar handla om åtminstone tre steg längre tid (8x) för att få helt vit bakgrund. Om du spar jpeg måste du vitbalansera efter ljuset, och det måste vara samma färgtemperatur på lamporna som på ljuslådan.

Om du vill ha föremål helt frilagda handlar det om ungefär sexton gånger längre tid, fyra steg. Då kan man få bakgrunden helt urfrätt, och det är enkelt att göra exempelvis en GIF med transparent bakgrund till föremålen.

Blixt behövs inte för sådant som inte rör sig, men du behöver ett bra stativ, och det kan underlätta att ha en fjärrutlösare för att inte skaka kameran. Annars kan man ställa självutlösaren på kort tid och ta bort fingrarna från kameran när den knäpper. Det går mycket bra att ta med lång slutartid, så det är inte något problem att få tillräckligt mycket ljus.

Med tanke på storleken på nageldekorationer är det antagligen mest lämpligt med makrogluggen.

Om man tar någonting som är väsentligt mycket mindre än ytan på ljuslådan bör man maska av det som inte är med på bilden, för att slippa inre reflexer i objektiv och kamera som kan slöja bilden. Bara så mycket som finns i bildfältet bör lysa på ljuslådan.
 
Prova att lägga upp en bild på hur allt ser ut nu (uppställningn med ljus, kamera ect), en bild du tagit som du inte tycker blev bra (och varför du inte tycker det) samt vilka lampor det är du har.

Detta hjälper oss att se vad som kan sätta käppar i hjulet.

Här är en bild jag tog tidigare idag som blir "grå" i stället för vit. Jag vill få bilden mycket klarare så att produkten verkligen poppar fram.
 

Bilagor

  • DSC_0445.jpg
    DSC_0445.jpg
    12.6 KB · Visningar: 1,577
Du bör nog klara dig bra med det du har. Det är inte mängden ljus som avgör om det blir mörkt, utan det handlar om hur du exponerar.

Du har en ljuslåda, och du har lampor. Det borde räcka.

Ljuslådan kan ge dig en vit bakgrund, och det går att lägga små saker direkt på den. Du får exponera så att ljuslådans yta blir vit på bilden, och belysa föremålen så att de blir lagom exponerade; enklast om du ställer manuellt, så kan du prova dig fram genom att öka slutartiden jämfört med vad ljusmätaren visar. Det brukar handla om åtminstone tre steg längre tid (8x) för att få helt vit bakgrund. Om du spar jpeg måste du vitbalansera efter ljuset, och det måste vara samma färgtemperatur på lamporna som på ljuslådan.

Om du vill ha föremål helt frilagda handlar det om ungefär sexton gånger längre tid, fyra steg. Då kan man få bakgrunden helt urfrätt, och det är enkelt att göra exempelvis en GIF med transparent bakgrund till föremålen.

Blixt behövs inte för sådant som inte rör sig, men du behöver ett bra stativ, och det kan underlätta att ha en fjärrutlösare för att inte skaka kameran. Annars kan man ställa självutlösaren på kort tid och ta bort fingrarna från kameran när den knäpper. Det går mycket bra att ta med lång slutartid, så det är inte något problem att få tillräckligt mycket ljus.

Med tanke på storleken på nageldekorationer är det antagligen mest lämpligt med makrogluggen.

Om man tar någonting som är väsentligt mycket mindre än ytan på ljuslådan bör man maska av det som inte är med på bilden, för att slippa inre reflexer i objektiv och kamera som kan slöja bilden. Bara så mycket som finns i bildfältet bör lysa på ljuslådan.

Tack för jättebra info! Är det inte risk för att produkterna också blir för ljusa om man ställer in slutartiden så pass? Annars verkar jag ha det som behövs, har ett bra stativ och fjärrkontroll :) Jag fotar JPG + RAW.
 
Jag tror du har det som krävs.. Frågan jag ställer mig är hur du placerar dina lampor. Är de långt ifrån eller nära, och i vilken vinkel?

Jag är definitivt ingen expert på produktfoto, men jag har provat lite. Här är en bild på ett objektiv, uppställt i en bokhylla där jag studsat blixt i "taket" på hyllan. Det jag gjort i efterhand är ökat kontrasten och skärpt upp.

Bild.

Och du är helt rätt ute med stativ och fjärr! Om du har någon bild på hur uppställningen ser ut hade det nog hjälpt :)
 
Eftersom produkterna är delvis genomskinliga, asken och det som ligger i, är det nog rätt svårt att få grejerna att "poppa fram" mot en vit bakgrund.

Jag skulle nog lägga dem på en glasskiva och ha en mörkare bakgrund bakom, så att det finns en chans för grejerna att poppa fram. Bakgrunden kan vara exempelvis vit kartong, men man belyser så att den får lagom ton, medan föremålen som ligger där belyses lagom mycket för att bli rätt exponerade. Det kräver lite finlir med arrangerandet av ljuset, och det kräver så klart att man exponerar så att man får den ton man ska ha.

Kamerans automatik exponerar inte "rätt". Den exponerar så att bildytan får en genomsnittlig ton, och när man har neutral bakgrund så är det grått. Man måste tala om för kameran att man vill ha ljusare eller mörkare, och när man använder automatik gör man det med kompensering, annars kan man göra det helt manuellt, vilket oftast är lättare när man jobbar i studio, eftersom man kan få likartade resultat genom att trimma in belysning och exponering. Ofta kan man köra precis samma exponering på alla bilder. Det är styrkan på lamporna och avståndet från lamporna till motivet som avgör hur ljust det blir på olika delar av bilden, så man minskar ljuset på bakgrunden eller föremålen genom att flytta bort lamporna, och man ökar ljuset genom att flytta lamporna närmre. Balansen mellan ljus på föremål och ljus på bakgrund är vad som kan få föremålen att "poppa fram".

Bilden här är tagen med en vit bakgrund som är belyst något svagare än halsbandet, som har flera transparenta pärlor, som är svårare att få att "poppa fram" om man har helvit bakgrund. Det går, men då får man använda svarta bafflar för att glaset ska få kontrast mot bakgrunden. Halsbandet ligger på en transparent plastskiva ungefär 30 cm över bakgrunden.
 
Senast ändrad:
Som det är sagt tidigare så handlar det om exponering och jag kör alltid manuellt när jag plåtar prylar och i synnerhet när bakgrunden är vit. Min belysning är 2 st 85W lågenergilampor från Photax, hyfsat bra men den lånade 1300 W halogen med paraply var bättre, både i färgåtergivning och i belysningsresultat.
http://sjostromaudio.com/hifi_pics/hifi_100pr/sps01r0_overview.jpg
http://sjostromaudio.com/hifi_pics/hifi_100pr/qrv04r0_overview.jpg
http://sjostromaudio.com/hifi_pics/hifi_100pr/sst02r0_overview.jpg
http://sjostromaudio.com/hifi_pics/hifi_100pr/ubc01r0_overview_lm317.jpg
 
Eftersom produkterna är delvis genomskinliga, asken och det som ligger i, är det nog rätt svårt att få grejerna att "poppa fram" mot en vit bakgrund.

Jag skulle nog lägga dem på en glasskiva och ha en mörkare bakgrund bakom, så att det finns en chans för grejerna att poppa fram. Bakgrunden kan vara exempelvis vit kartong, men man belyser så att den får lagom ton, medan föremålen som ligger där belyses lagom mycket för att bli rätt exponerade. Det kräver lite finlir med arrangerandet av ljuset, och det kräver så klart att man exponerar så att man får den ton man ska ha.

Kamerans automatik exponerar inte "rätt". Den exponerar så att bildytan får en genomsnittlig ton, och när man har neutral bakgrund så är det grått. Man måste tala om för kameran att man vill ha ljusare eller mörkare, och när man använder automatik gör man det med kompensering, annars kan man göra det helt manuellt, vilket oftast är lättare när man jobbar i studio, eftersom man kan få likartade resultat genom att trimma in belysning och exponering. Ofta kan man köra precis samma exponering på alla bilder. Det är styrkan på lamporna och avståndet från lamporna till motivet som avgör hur ljust det blir på olika delar av bilden, så man minskar ljuset på bakgrunden eller föremålen genom att flytta bort lamporna, och man ökar ljuset genom att flytta lamporna närmre. Balansen mellan ljus på föremål och ljus på bakgrund är vad som kan få föremålen att "poppa fram".

Bilden här är tagen med en vit bakgrund som är belyst något svagare än halsbandet, som har flera transparenta pärlor, som är svårare att få att "poppa fram" om man har helvit bakgrund. Det går, men då får man använda svarta bafflar för att glaset ska få kontrast mot bakgrunden. Halsbandet ligger på en transparent plastskiva ungefär 30 cm över bakgrunden.

Den här bilden är jättefin, men jag skulle gärna vilja ha bakgrunden vitare, kan man belysa underifrån eller blir det motljus då? Vad är bafflar för något? Använder man det som mellanrum som separerar skivan från bakgrunden?
 
Det finns också något som heter Photoshop. Det är ganska lätt att göra bakgrunden vidare utan att det syns för mycket.

Tänkte nämna att min vita bakgrund är vit kartong avsedd för affischer, typ A2 och A1 och halvtjock samt tjock kartong
 
om du skaffar mer ljus och kör i automatik läge kommer kameran att släppa in mindre ljus och den blir grå i alla fall kameran tror att det finns ingenting somär helt vit därför drar den ned exponeringen.
kösningen att antingen ställa om exponerings kompensationen prva +1,+2 tills du hittar ett bra värde.
eller ställ kameran på manuellt läge och testa dig fram vilken slutartid bländare som ger det resultat du är ute efter.
 
Den här bilden är jättefin, men jag skulle gärna vilja ha bakgrunden vitare, kan man belysa underifrån eller blir det motljus då? Vad är bafflar för något? Använder man det som mellanrum som separerar skivan från bakgrunden?

Bafflar är skärmar, som man kan placera så att de speglas eller bryts in i föremålen som man fotograferar. När man tar transparenta saker, som glas och annat som är genomskinligt, så är det svårt att få kontrast mot bakgrunden, och då använder man endera lampor och reflexskärmar, eller svarta bafflar som suger ljus, för att ge liv åt det som reflekteras eller bryts i glaset.

Om man har bakgrunden ljusare, så blir det mer motljus, och svårare att separera de transparenta detaljerna. Då måste man göra det transparenta mörkare, exempelvis genom att placera svarta saker, bafflar, som bryts eller reflekteras och ger kontrast mot bakgrunden. Man får flytta runt de olika elementen för att få effekten som man vill ha. Bland det svåraste att få bra är just glas.

Om man vill ha glansdagrar, så blir det ofta snyggare om bakgrunden inte är lika ljus som glansdagrarna, blänket, glittret i föremålen. Man kan också prova olika varianter av färgade bakgrunder; jag har någon gång haft krämfärgat ljust brunt.

Det är belysningen som du sätter på föremålen som avgör hur de visas. Man får prova sig fram för att hitta rätt balans för olika ljuskällor. Ofta belyser man med ett huvudljus och ett eller två upplättningsljus som är lite svagare. Bakgrunden reglerar man separat.
 
Som det är sagt tidigare så handlar det om exponering och jag kör alltid manuellt när jag plåtar prylar och i synnerhet när bakgrunden är vit. Min belysning är 2 st 85W lågenergilampor från Photax, hyfsat bra men den lånade 1300 W halogen med paraply var bättre, både i färgåtergivning och i belysningsresultat.
http://sjostromaudio.com/hifi_pics/hifi_100pr/sps01r0_overview.jpg
http://sjostromaudio.com/hifi_pics/hifi_100pr/qrv04r0_overview.jpg
http://sjostromaudio.com/hifi_pics/hifi_100pr/sst02r0_overview.jpg
http://sjostromaudio.com/hifi_pics/hifi_100pr/ubc01r0_overview_lm317.jpg

Jag fotar också manuellt, jag tycker det åtminstone blir bättre även om man har en del att jobba på. Dina bilder är precis så som jag menar. Fotar du med Macro? Det jag kan tycka med mitt Macroobjektiv är att den är så känslig att det blir för mycket suddigt på produkten. Kan man ställa om känsligheten på den? Vad har du för underlag?

Har detta objektivet:
http://www.netonnet.se/art/foto/obj...-brnnvidd/tamron-afdisp9028nikon/154968.5242/
 
Det finns också något som heter Photoshop. Det är ganska lätt att göra bakgrunden vidare utan att det syns för mycket.

Tänkte nämna att min vita bakgrund är vit kartong avsedd för affischer, typ A2 och A1 och halvtjock samt tjock kartong

Jo jjag vet jag har Photoshop också, men lyckas inte få den så vit som jag vill utan att produkterna ser utklippta ut. Behövs en hel del träning även där :)
 
om du skaffar mer ljus och kör i automatik läge kommer kameran att släppa in mindre ljus och den blir grå i alla fall kameran tror att det finns ingenting somär helt vit därför drar den ned exponeringen.
kösningen att antingen ställa om exponerings kompensationen prva +1,+2 tills du hittar ett bra värde.
eller ställ kameran på manuellt läge och testa dig fram vilken slutartid bländare som ger det resultat du är ute efter.

Jag kör manuellt, annars gör den inte alls som jag vill :) problemet kan jag tycka är att när man ställt in slutartiden så bakgrunden blir vit, då blir även produkterna för ljusa. det här har ingenting med ISO att göra? ISO har jag på auto just nu. Däremot har jag inte varit på och pillat på exponeringen, det måste jag testa! Jag vill helst slippa klippa ut bilderna i Photoshop då jag köpt en glasskiva för att jag vill att det ska spegla sig lite i underlaget. Men är det för svårt får jag gå över till plan B. Ska prova med alla fina förslag jag fått idag så ska vi se om jag får till det bättre :)
 
Bafflar är skärmar, som man kan placera så att de speglas eller bryts in i föremålen som man fotograferar. När man tar transparenta saker, som glas och annat som är genomskinligt, så är det svårt att få kontrast mot bakgrunden, och då använder man endera lampor och reflexskärmar, eller svarta bafflar som suger ljus, för att ge liv åt det som reflekteras eller bryts i glaset.

Om man har bakgrunden ljusare, så blir det mer motljus, och svårare att separera de transparenta detaljerna. Då måste man göra det transparenta mörkare, exempelvis genom att placera svarta saker, bafflar, som bryts eller reflekteras och ger kontrast mot bakgrunden. Man får flytta runt de olika elementen för att få effekten som man vill ha. Bland det svåraste att få bra är just glas.

Om man vill ha glansdagrar, så blir det ofta snyggare om bakgrunden inte är lika ljus som glansdagrarna, blänket, glittret i föremålen. Man kan också prova olika varianter av färgade bakgrunder; jag har någon gång haft krämfärgat ljust brunt.

Det är belysningen som du sätter på föremålen som avgör hur de visas. Man får prova sig fram för att hitta rätt balans för olika ljuskällor. Ofta belyser man med ett huvudljus och ett eller två upplättningsljus som är lite svagare. Bakgrunden reglerar man separat.

Oj oj här är det mycket som jag inte hade fattat inser jag :) Många av mina förpackningar är just genomskinliga och det mesta jag säljer glittrar på ett eller annat sätt. Kan man ta svarta förmål och placera ut eller är det några speciella grejer man köper? Jag får prova idag helt enkelt och annars kan det vara läge att tänka om vad det gäller bakgrundsfärgen. Anledningen till att jag vill ha det just vitt är för att min hemsida är vit, och jag ville att produktbilderna i shoppen skulle smälta in i bakgrunden.
 
Oj oj här är det mycket som jag inte hade fattat inser jag :) Många av mina förpackningar är just genomskinliga och det mesta jag säljer glittrar på ett eller annat sätt. Kan man ta svarta förmål och placera ut eller är det några speciella grejer man köper? Jag får prova idag helt enkelt och annars kan det vara läge att tänka om vad det gäller bakgrundsfärgen. Anledningen till att jag vill ha det just vitt är för att min hemsida är vit, och jag ville att produktbilderna i shoppen skulle smälta in i bakgrunden.

Och de smälter kanske in för mycket i bakgrunden när du gör bakgrunden helvit, eftersom det "smittar" på produkterna när de är genomskinliga.

De svarta bafflarna kan vara svart tyg eller kartong, jag brukar ha svart papp. Beroende på föremål och brytning/reflexer, kan man behöva placera det ljusdämpande materialet på olika sätt, och storleken hänger lite på hur stora grejer man ska ta och hur nära man sätter skärmen.

Jag säger inte att det är omöjligt att göra det du försöker göra, men det är åtminstone svårt.

Att separera bakgrunden från föremålen, genom att inte lägga dem direkt på en ljuslåda, gör det lättare att slippa ljusspill från bakgrunden mot föremålen. Jag använde ett "reflexrfitt" glas från en ram för bilder. Det som jag tog halsbandet med är räddat ur soporna, och det är lite repigt, som man kan se till höger på bilden. Det syns också svaga reflexer av halsbandet i bilden, men det är inte något man lägger märke till direkt när man tittar på den. Om man använder glas som är slätt får man tydligare revlexer, vilket kan fungera bra bildmässigt när du tar förpackningar.

Jag tror inte riktigt på att helt frilägga transparenta askar, men om man gör det, bör man nog göra det i bildbehandlingen genom att markera med lassoverktyget. Om du då gör transparent GIF kan du få asken liggande direkt på sidans bakgrund utan några skarvar för bildkanten.

Ljuset framifrån på föremålen lägger man oftast snett, för att framhäva eventuell struktur, en lampa för huvudljus som faller in i ungefär 45° vinkel och eventuell upplättning endera mjukt med vit reflektor från sidan något framifrån eller med lampa rakt framifrån. Om föremålen ligger på glas funkar det inte med lampa rakt framifrån om man tar rakt mot glasskivan.
 
Hej Cristin! :)

Du har gett dig på nåt ganska svårt (beroende på hur petig man vill vara), men det är ganska lätt att komma så pass långt att man blir nöjd...

Glansiga, halvgenomskinliga småsaker är inte helt lätta att få fram på bild.

Men som någon bad om innan, det underlättar om du kan ta ett foto på din uppställning... Tänd lamporna, låt stativet stå där du brukar ha det, och backa ifrån lite med kameran så man ser en översikt över arbetsytan. Sen har nog folk lättare för att hjälpa dig.

Ett bra ställe att få inspiration och tips är nog om du kör en google på "shooting jewellery" eller "product shot jewellery" eller nåt liknande. Här är den allra första länken jag fick upp, det finns säkert massvis med mer.
http://www.tabletopstudio.com/documents/jewelry_photography.htm
 
ANNONS
Götaplatsens Foto