Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt eller objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Herr Åhman

Aktiv medlem
Har just införskaffat en Canon 300D, och vill redan utöka min väska. Jag brukar mestadels ta porträttfoton i olika miljöer.

Nu kliar det i fingrarna ordentligt dock. Ska jag köpa en extern blixt (vridbar) eller ett EF 50/1,8 objektiv?

Inbyggda blixten är som sagt inte alltid så kul, och djupet blir inte så stort med objektivet (18-55).

Men det tryter i kassan. Vad tycker ni som har fotat mycket porträtt? Blixt eller objektiv?

Om det bara gäller porträtt så skulle jag köpa en 50:a. Dels så blir skarpheten mycket bättre och det korta skärpedjupet är mycket värt. Sen brukar inte jag använda en blixt på kameran när jag tar porträtt. Det blir inget fint ljus ändå. Som upplättningsblix funkar en inbyggda ganska bra om det inte är för ljust.

För alround fotografering är en blixt dock ovärdelig. Speciellt om man vill fota lite släktkalas osv.

Tar du porträtt där endast ansikte och axlar är med så är det sällan du behöver större bländare än 4.0. (Det kan annars lätt bli problem med att ett öga är skarpt och det andra oskarpt).

Sedan kan man ju diskutera hur skarpt ett porträttobjektiv bör vara. Förr så klagades det ibland på för skarpa porträtt-gluggar där varje rynka syntes. Och nu i dessa digitala dagar där många vill se ett "plast-ansikte" så duger en cocacola-botten bra som objektiv.

Köp en blixt istället.

Som ett litet klargörande, 18-55mm objektivet som medföljer 300D har 3,5-5,6. Jag kör ett 50/1,8 på min 300D och iom förstoringen från kameran blir det 80mm. Det är ett väldigt bra objektiv och det funkar fint för porträtt!

Har fortfarande inte bestämt mig. En sak jag tänkte på är att jag ofta tar mina "porträtt" av bara farten, alltså, det är och kommer att vara extremt sällan jag tar "uppgjorda" bilder, därför är tiden att ställa in kameran ofta rätt kort, och jag måste snabbt agera innan objektet försvunnit.

Den här blixten: http://www.cyberphoto.se/index.php?[url]http://www.cyberphoto.se/blixtar/dg340dz.php[/url]

Eller det här objektivet:
http://www.cyberphoto.se/canon/ef/50_18.php

Är det någon som fotat med ett 50/1,8 objektiv som jag tänker köpa, som kanske kan visa lite resultat så att man får "smaka" på det hela?

Jag skulle defenitivt kopa blixten. Vill man kunna ta portrattbilder inomhus med daligt ljus sa kan det alltid vara kul att kunna studsa den i vaggen for ett mjukt ljus. Eller om man vill fota med solnedgang i bakrunden sa kan de vara svart for den inbyggda att racka till. Sen sa minimeras risken for roda ogon med en extren blixt.

Men jag skulle nog spara lite pengar om du har mojlighet till det och kopa sigmas 500 (minns inte exakt vad den heter) eller canons 420ex blixt. Som redan papekats sa funkar nog inte den blixten du tittat pa med 300D.

Det finns andra användningsområden för en 50/1,8 än porträtt. Både sport och konserter är tillfällen då det krävs ljusstyrka.

Jag har plåtat en massa med 50/1,8 och det enda man kan invända är att objektivet inte är så bra mekaniskt, men hur bra som helst optiskt. Kan du få tag på ett begagnat 50/1,8 mk I så är det ett bättre köp eftersom det är mycket robustare med fattning i metall. Jag köpte nyligen ett via eBay från USA för 800 kronor.

Gör en bildsökning så hittar du massor av bilder tagna med 50/1,8.

Sökning "EF 50/1,8"

Den här bilden är tagen med det 50/1,8 som jag köpte till jul: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=154652

Senast ändrad:
Jag har använt 50/1,8:an tillsammans med närbildslinser och tagit en hel del macro foton och det blir utmärkt resultat, dock kommer jag nog att satsa på en riktig macro lins till sommaren.

När det gäller blixten så ta dig råd att införskaffa en EX 420.

/ Jerker

Köp en Blixt

Jag har testat en 300D några dagar tillsammans med ett 18-55 objektiv dels med standardblixten men även med en Canon 420EX och skillnaden är ENORM, att fota med en ”riktig” blixt är ett lyft, så fundera inte köp blixten

// Håkan

Re: Köp en Blixt

melker2001 skrev:
Jag har testat en 300D några dagar tillsammans med ett 18-55 objektiv dels med standardblixten men även med en Canon 420EX och skillnaden är ENORM, att fota med en ”riktig” blixt är ett lyft, så fundera inte köp blixten

// Håkan

Säkert..men skillnaden mellan att plåta med 50mm f/1.8 och 50mm f/5.6 vid porträtt är enorm oxå (skärpedjupet).

Tar man porträttbilder utomhus i bra ljus så räcker den inbyggda blixten gott som upplättningsblixt.

Inomhus med svagt ljus är den inte mycket att ha dock.

Senast ändrad:
Jag har beställt den..kan ge ett utlåtande när jag fått den och hunnit testa den.

Ledtalen ser du i länken iaf.

Okej :)
Men ha inte för stora krav på mitt utlåtande angående blixten..jag har mycket liten erfarenhet av externa blixtar, då jag sällan plåtar med blixt annat än som upplättning.

sagan skrev:
Okej :)
Men ha inte för stora krav på mitt utlåtande angående blixten..jag har mycket liten erfarenhet av externa blixtar, då jag sällan plåtar med blixt annat än som upplättning.

Kan du kolla om den gar att anvanda som slavblixt till 550ex...gar det sa kommer jag latt kopa en jag med :)

Okey..om blixten gar att kora som slav sa borde det finnas en liten switch precis ovanfor blixtskon dar det star slave. Jag kan ha fel men hittar du en sadan switch sa hojta till. :)

ANNONS