Annons

Favorit kit för events( kamera , objektiv)?

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Sitter här på morgonen och planerar lite inför en plåtning i helgen och tänker på att man alltid står lite inför de här valen av utrustning.
Och aldrig blir jag riktigt säker på vad jag ska ta med haha, trots att man gjort det så många gånger har jag SÅ svårt att slimma ned till det jag kanske egentligen behöver.
Det här uppdraget är väldigt fritt, ett stort kalas med lekar etc ute på ett fält, de ska köra sumo brottning med dräkter och annat kul på det fältet sedan gå till en bakgård där de ska ha själva minglet och kalaset efter. Och jag har fått fria händer kreativt, dom som givit mig uppdraget gillar den typen av bilder jag normalt gör, och hon tänker sig att det blir lite "dokumentärt berättande" av tillställningen men samtidigt försöka ta lite porträtt i miljö av de som är där, både utan att dom vet men kanske ett och annat poserat "on the fly". Allt sker utomhus( om det inte åskar och öser ned!)
Jag kommer inte ha bil, så måste släpa utrustning på tåg/buss och det är därför jag måste tänka till lite extra mycket denna gång känner jag.
Det jag känner att jag måste ha med mig minst är: En D4a, en speedlight med en väldigt lätt ljusformare( typ magsphere, magbounce som sprider mycket ljus), 70-200, 24-70.
Men mitt kreativa hjärta och det som alltid stör när jag ska göra dessa val säger: Förutom det jag skrev att jag måste ta med, 58mm f1,4 ( för lite vackra porträtt i miljö, ett av mina favorit objektiv för det), 24mm f1,4( för lite kul bilder runt tävlingarna men också med den kreativa möjligheten att sudda bakgrunden lite trots att det är ett vidvinkel) , och favorit porträtt objektivet 105 f1,4. Sedan skulle jag gärna få med mig en D4a till eller en Df...men där säger sedan hjärnan och ryggen nej till att bära med sig för mycket. Och...min lilla Leica Q som jag använder väldigt mycket privat för dokumentära bilder.
Min kompromiss av dessa två som jag är närmast nu är: D4a med 70-200, Df med som backup med 24-70, och ett 58 för eventuella "fina " porträtt( också lätt att ta med), och en speedlight. Allt går ned i en större väska och en mindre.
Vad skulle ni valt av detta om ni satt i mina tankar? :)
Blir alltid nyfiken på vad andra har för favorit kit för ett event eller liknande och vad man slänger ned i väskan och vad som alltid eller måste vara med? Från er egen utrustning såklart.
/Martin.
 
Senast ändrad:
Vi har nog alla suttit med det dilemmat. Oftast slutar det med att man tar med för mycket och prylar man inte använder.

I det här fallet skulle jag starta med vad jag behöver för mörka miljöer.
Troligen ta med en Godox 685 II samt ett transparent paraply. Väger lite sedan en trigger för Fuji och en för Canon.
Dessutom ett EF 85/1,4 för porträtt.Trots det väger cirka 1 kilo.
Sedan för Fuji skulle jag satsa på 16-55/2,8 och 50/140/2,8 OIS samt 35/1,4 för ljusstyrkans skull. Det senare objektivet väger också väldigt lite. Med IBIS i X-H1 är det också stabilierat precis som 16-55.

Skulle gärna tagit med Tamron 35/1,4 och Sigma 24/1,4 men då får jag nog hyra in en sherpa.
 
Vi har nog alla suttit med det dilemmat. Oftast slutar det med att man tar med för mycket och prylar man inte använder.

I det här fallet skulle jag starta med vad jag behöver för mörka miljöer.
Troligen ta med en Godox 685 II samt ett transparent paraply. Väger lite sedan en trigger för Fuji och en för Canon.
Dessutom ett EF 85/1,4 för porträtt.Trots det väger cirka 1 kilo.
Sedan för Fuji skulle jag satsa på 16-55/2,8 och 50/140/2,8 OIS samt 35/1,4 för ljusstyrkans skull. Det senare objektivet väger också väldigt lite. Med IBIS i X-H1 är det också stabilierat precis som 16-55.

Skulle gärna tagit med Tamron 35/1,4 och Sigma 24/1,4 men då får jag nog hyra in en sherpa.
Hehe jo jag antar att vi alla siter där ibland och att man får bakläxa och tar med ett eller 2 objektiv som ändå bara blir liggande.
Fuji var grymt på det sättet att det aldrig vart SÅ tungt, men med min Nikon utrusting måste jag verkligen fundera eftersom det innebär en eller två väskor till med grejer om jag inte slimmar ned det betydligt.
Jag känner precis som du skriver att ett lite "bättre" porträtt objektiv skulle vara trevligt att få med( antingen mitt 58 f1,4 eller 85an eller 105an) förutom arbetshästarna 70-200 och 24-70.
 
Nu är det ju inte ett professionellt uppdrag för kund. Jag skulle köra Leica Q enbart. Väl på plats har du inga grejer att välja mellan – det är bara att koncentrera dig på plåtandet. Begränsningarna sporrar kreativiteten (oftast i alla fall). Jag har ingen Q, så om jag var i din sits skulle jag antingen ta enbart min Panasonic Lumix LX3 (24–70 mm); mindre utrustning kan man inte tänka sig. Om plåtandet ska fortsätta in på kvällen/natten, skulle jag också ta med Nikon Z6 + FTZ + mina manuella Nikkor 20 mm 3.5, 35mm 2.0, samt 50 mm 1.8 (ingen autofokus på Z6:an).

Nej, jag trollar inte tråden med min tanke att köra LX3:an (10 Mp, kom 2008), dvs. att köra med en totalt löjligt omodern kamera. Nå den är inte sämre idag än då den lanserades, och fungerar 100% perfekt för den som vet hur man använder den (https://www.dpreview.com/reviews/panasonicdmclx3). Minst 2 extra batterier skulle jag dock ta med. Jag har gjort helt ok 100*66 cm utskrifter från något croppade bilder (gatufoto från New York + landskap) från den kameran. För den som inte är intresserad av att glo på tegelstenar fungerar bilderna klockrent.

Så, mitt förslag till TS är att go light, go simple, go Q.

/ Med vänlig hälsning, FiCa1
 
Nu är det ju inte ett professionellt uppdrag för kund. Jag skulle köra Leica Q enbart. Väl på plats har du inga grejer att välja mellan – det är bara att koncentrera dig på plåtandet. Begränsningarna sporrar kreativiteten (oftast i alla fall). Jag har ingen Q, så om jag var i din sits skulle jag antingen ta enbart min Panasonic Lumix LX3 (24–70 mm); mindre utrustning kan man inte tänka sig. Om plåtandet ska fortsätta in på kvällen/natten, skulle jag också ta med Nikon Z6 + FTZ + mina manuella Nikkor 20 mm 3.5, 35mm 2.0, samt 50 mm 1.8 (ingen autofokus på Z6:an).

Nej, jag trollar inte tråden med min tanke att köra LX3:an (10 Mp, kom 2008), dvs. att köra med en totalt löjligt omodern kamera. Nå den är inte sämre idag än då den lanserades, och fungerar 100% perfekt för den som vet hur man använder den (https://www.dpreview.com/reviews/panasonicdmclx3). Minst 2 extra batterier skulle jag dock ta med. Jag har gjort helt ok 100*66 cm utskrifter från något croppade bilder (gatufoto från New York + landskap) från den kameran. För den som inte är intresserad av att glo på tegelstenar fungerar bilderna klockrent.

Så, mitt förslag till TS är att go light, go simple, go Q.

/ Med vänlig hälsning, FiCa1

Hej och tack för inlägget Finn:) Ettt intressant tips och något som slagit mig ibland. Nu var detta ett betalt uppdrag även om det är någon jag känner genom bekanta, annars hade jag nog faktiskt kunna tänka mig att ta endast min Q, men även om större delen av tillställningen kommer att vara under dagtid på eftermiddagen så fortsätter det in på kvällen och ska vara på en bakgård i (gissar jag) ett party tält eller likande, så där kommer jag behöva lite andra gluggar och ljus, även om jag faktiskt HAR plåtat med min gamla Q på ett bröllop i en lada på kvällen utan mer än party belysning och levande ljus.
LX3 är en grym kamera , var en av de mest inspirerande kameror jag haft då jag hade den. Bytte sedan till en LX5 som även den var riktigt fin om inte bättre.
Ha det gott!
/Martin.
 
ANNONS