Annons

Blixt och objektivfråga?

Produkter
(logga in för att koppla)

cevad

Medlem
Hejsan hejsan!

Det är så att jag behöver en ny blixt till min kamera (Canon Eos 350D). Den ska användas till att fota både cykling men även en del modellfoto.

Frågan är då, jag har tittat på Canons egna Speedlite 580ex som ett kit med omnibounce och laddset.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=580EXpac

Är det så att jag är trångsynt och att det finns andra märken som erbjuder en bättre blixt för samma summa pengar (runt 5000kr).

Nån som har någon erfarenhet av detta objektiv?
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232072

Obs, finns det andra ställen som är billigare så köper jag självklart därifrån, så länge det är i Europa eller Nordamerika

/Calle

Ett inte helt ovanligt alternativ till blixten är Sigma EF-500 DG Super som kostar betydligt mindre än 580EX. Den ger nästan lika mycket kraft och ungefär samma funktioner.

Med det lägre priset kanske pengarna räcker till två blixtar. Med två ljuskällor kan du nog få till riktigt tuffa cykelbilder och vid porträttfoto har du också nytta av fler blixtar.

Sigmablixten kanske inte är bättre än Canonen (troligen inte rent av) men jag hävdar bestämt att två sånna slår en 580EX vilken dag som helst om du har möjlighet att nyttja en som slav. Har du inget som helst behov av en slav går det säkerligen att hitta på något annat kul för de dryga 2000 det skiljer i pris.

(Jo, jag vet att jag är lite färgad av eget ägande men så är det! =) )

Aha, tack. Ska ha det i övervägande.

Jo helst skulle jag vilja ha 2 st blixtar trådlösa.
Men det får väl bli när man lyckas sälja av lite cyklar.

Uppladdningstiden på den du länkade, hur är det med den? Jag måste nog kunna ställa ganska höga krav på att den är snabb.

/calle

Uppladdningstiden beror så klart på hur mycket den laddas ur men från full urladdning till fullt laddad igen tar det ungefär 6 sekunder med vanliga alkaliska batterier. Laddbara borde ge bättre tid men jag använder min så sällan att laddbara batterier iaf bara skulle vara tomma när jag behöver den så det är inte riktigt motiverat.

Upp till 1/8 eller 1/4 klarar den att slå både på för- och huvudblixt om jag löser ut den med kamerans inbyggda blixt med TTL-mätning (som inte går att slå av, trams-Canon! Givetvis vill man kunna ställa in sin blixt manuellt).

Jag har ingen aning om hur snabbt Canonen laddar men kan mycket väl tänka mig att den är snabbare, något borde man ju rimligen få för pengarna. Men återigen, två blixtar mot en ensam... De behöver (om båda är lika långt från objektet) inte slå lika kraftigt och borde då också ladda om snabbare.

enligt cyberphoto ska sigman ha 6s med alkaline, 4s med nimh.

hittade detta om 580ex på bhphoto:

Recycle Time
6 Seconds in normal mode (based on fresh alkaline batteries & full power)
3 Seconds in rapid mode (based on fresh alkaline batteries & full power)

Känns som jag har koll på det här då, verkar som om sigma is the shit. Så det blir väl både en sån där sigma-blixt och ett stycke objektiv.

Tack så mycket :)

Jag kör på Sigma blixten och 350d och är mycket nöjd med den.
Den har ju inbyggd slavsensor så du behöver inte ha den på kameran för att trigga den. Speciellt bra vid modellfoto då du kan använda den i paraply eller softbox.
Jag triggar min med en billig IR sändare för 300:- som sätts i blixtskon på kameran.

Okay tack, du har ingen möjlighet att länka till en sådan sändare?
Jag och google är inte vänner.

IR-sändaren.
Tror inte det fungerar med radiosändare till Sigman.
IR sändaren fungerar bäst inomhus. Om det är sol kan det bli knepigt ute.

ANNONS