Annons

Blixt: Osram Af 281 studio

Produkter
(logga in för att koppla)

CalleX

Aktiv medlem
Är det någon som har möjlighet att mäta spänningen över denna blixts kontakt? Jag har en sådan liggandes och det kliar i fingrarna! Det är en thyristor i den så det bör väl inte vara några problem men jag vill gärna vara säker...

OBS - jag har letat som en idiot på nätet, så om ni hittar uppgifterna där så har ni tillfälle att få mig att se ut som en åsna :)

Det funkar kanske att trigga Osramblixten med Canonkamerans inbygda blixt. Se till att ställa kamerablixten i läge manuell så att det inte skickas någon förblixt. Om det blir svart i bildrutan så har blixten brunnit av innan slutaren har hunnit öppna. En av mina gamla Osram Studio blixtar hade uttag för synckabel kanske din också har det. Du kan i så fall skaffa en enkel adapter att sätta i blixtskofoten på kameran och sedan trigga din blixt med kabel.

Jag har en synctändare som tänder på mittkontakten - alltså en hotshoe adapter. Frågan är om jag vågar koppla den till kameran när jag inte vet trigger spänningen. Blixten har också en 2.5mm sync kontakt som jag egentligen hellre vill använda än en slavtändare så det handlar inte bara om att jag vill testa nu utan även vad jag ska köpa - sladd eller slavtändare.

Tack Max - ja jag tänkte köpa från kaffebrus när jag vet vad jag vill ha, men först vill jag ha reda på triggerspänningen över blixtkontakten på AF 281.

Jag försöker hitta en multimeter i min bekantskapskrets men jag tänkte att jag kanske skulle ha tur om jag skickade ut frågan här på forumet.

ANNONS
Götaplatsens Foto