Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

blixt/sökarfråga D80?

Produkter
(logga in för att koppla)

-big kahuna-

Aktiv medlem
Hej, hade kameran inne på rengöring och firmwareuppdatering på Nikon i Solna och upptäckte efterråt när jag skulle fota med blixt en grej som jag inte tänkt på förut. När man aktiverar pop up blixten eller sätter på en extern blixt i läge P, A, S eller M (ej i auto) så tänds den där indikatorn i nederkanten av sökaren som visar om man har ställt in under eller överexponering. Den indikerar fullt utslag åt höger (dvs underexponerat 1 steg) men bilderna blir ändå rätt exponerade. Är detta något som kom med firmwareuppateringen tro? Kan inte minnas att det set ut så här tidigare? Hur ser det ut i era kameraor?

mvh Fredrik

-big kahuna- skrev:
Hej, hade kameran inne på rengöring och firmwareuppdatering på Nikon i Solna och upptäckte efterråt när jag skulle fota med blixt en grej som jag inte tänkt på förut. När man aktiverar pop up blixten eller sätter på en extern blixt i läge P, A, S eller M (ej i auto) så tänds den där indikatorn i nederkanten av sökaren som visar om man har ställt in under eller överexponering. Den indikerar fullt utslag åt höger (dvs underexponerat 1 steg) men bilderna blir ändå rätt exponerade. Är detta något som kom med firmwareuppateringen tro? Kan inte minnas att det set ut så här tidigare? Hur ser det ut i era kameraor?

mvh Fredrik
Det ska nog vara så om jag förstår det rätt. Den visar bara hur mycket ljus det finns ifall blixten inte skulle tändas..

-big kahuna- skrev:

mvh Fredrik
En snabb fråga i förbifarten... finns det en ny firmware ute till D80? Vilken version är det?

Re: Re: blixt/sökarfråga D80?

jdandanell skrev:
En snabb fråga i förbifarten... finns det en ny firmware ute till D80? Vilken version är det?

Den senaste är 1.01 och kom ut i januari. Om du har köpt din kamera efter det så har du troligtvis redan den.

Re: Re: blixt/sökarfråga D80?

Mushkot skrev:
Det ska nog vara så om jag förstår det rätt. Den visar bara hur mycket ljus det finns ifall blixten inte skulle tändas..

jo jag har konstaterat att det ska vara så. Poppar man upp blixten i daxljus så visade mätaren inte på underexponering.

Hej

upptäckte det på min d80 i går och har inte haft så tidigare , men min underexponerar bilden ordentligt. det verkar som ttl funktionen är borta i alla lägen utom auto.
Det jag ser när blixten aktiveras (inbyggd eller sb-600)är 1/60 och bländare tex f4 samtidigt som exponeringsmätaren visar underexponering.

resultatet i alla lägen utom auto är ordentligt underexponering av blixtbilderna utom don som är tagna på väldigt kort avsånd (mindre än två meter).
Detta dök som sagt upp i går och jag kan numera inte använda blixten i något läge äm M och auto, då blderna blir underexponerade och som jag nämnde ovan är det som TTl funktionen är ur funktion och kamneran utlöser blixten lite som den vill med avseende på styrkan och det är ingen skillnad på inbyggd eller extern blixt

Någon som råkat ut för detta och kan komma med en ide om vad det beror på ??

ett litet förtydligande ang sökar informationen i P läge.

Jag hade inte indikatorn för över/under exponeringen synlig i min sökare innan felet på kameran uppstod och har även ställt frågan om detta till nikon och enl dom skall den inte finnas där om inte man har valt att kompensera exponeringen manuellt.

När jag beskrev att den syntes så svarade dom att den var bara att stänga av så skulle den försvinna, när jag då sa att den är redan avstängd (i custom inst). så fick jag bara ett kort svar från dom "skicka in kameran"

mvh

Magnus

Hej igen

Har nu provat 4 st andra d80 med firmware 1.01 och dom har ingen exponeringkompensationmätare synlig med blixt vald. så du har troligen som jag ett fel i din kamera, men graden av felet verkar variera,
Nikon sverige säger att dom inte hör talas om detta fel, men lite efterforskning utomlands visar att det förekommer..

Men graden av underexponering med blixt i P läge varierar från liten till svår som i mitt fall, men klart är i alla fall att mätaren skall inte synas om motivet är i blixtens räckvidd (vilken kameran vet om det gäller den ibyggda blixten eller sb-600, 800 + några till.

mvh

Magnus

På min D40 kommer exponeringsmätaren fram och visar exponeringen endast då bilden skulle bli underexponerad utan blixt. Prova att rikta kameran mot en stark lampa och se om exponeringsmätaren försvinner. För kameran sakta mot mörkare ljus. När bländaren "gått i botten" och slutartiden gått ner till den inställda blixtsynktiden (1/60 på D40) kommer exponeringsmätaren fram och visar mer och mer negativt värde ju mörkare det är.

Verkar helt i sin ordning tycker jag?
Prova proceduren ovan på din och de andra kamerorna. Endast om det fortfarande är skillnad borde det vara fel på din kamera. Annars gäller "It's nog a bug - it's a feature".

Ovanstående gäller med exponeringskompensation 0.0. Använder man exponeringskompensationen blinkar nollan i exponeringsskalan när den visar inställt kompensationsvärde, medans den lyser konstant när det är exponeringsmätaren som visas. Och den "kopplas in" vid samma tillfällen som när exponeringskompensationen är avstängd, se ovan.

Åh. Bra! Jag har länge själv undrat, men nu vet jag. Bra att någon frågade så att jag kollade. :)
Detta verkar gälla i P,S,A och både för SB-400 och den inbyggda blixten. I övrigt vet jag inte.

ANNONS
Götaplatsens Foto