Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt till actionsporter

Produkter
(logga in för att koppla)

carldanielsson

Aktiv medlem
Vill ha en blixt (studioblixt) framförallt till att fota skidåkning, ni som är kunniga i området känner igen bilder med en snygg solnedgång och en upplyst åkare som drar något snyggt trick, typ det vill jag ha utrustningen till.

Blixten jag kollat på http://www.kaffebrus.com/qh-200ws-321.html

eftersom jag har en sony a100 och vill kunna använda blixten på långt håll måste jag väll köpa en blixtskoadapeter: http://www.kaffebrus.com/blixtadapter-for-minolta-sony-557.html

för att då kunna ta på avstånd tänkte jag elicrom skyport http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=EL-19360

kommer detta att funka som jag tänkt mej eller är de helt tokigt, föreslå gärna andra produkter om det är något bättre till ungefär samma pris som finns.

ja lr ett batteri kke, tänkte jag inte haha. såg nu att batterier kostar uppemot 14 lax så jo ett elkraftverk av vanlig typ kan man väl använda då?

UPS

Det är bättre och billigare att använda en UPS att driva blixtarna med. Jag använder en från APC som heter Smart UPS 1500i den ger 240volt sinus formad växelström och kommer att fungera ihop med den blixten från Kaffebrus som du funderar på. Jag får ut 350-400 blixtar och då finns det kräm kvar i batterierna. "Fulström" från Elverk kan förstöra dina blixtar och håller ett jäkla väsen!

Det finns UPS som levererar "fulström" också, sk. approximerad sinusvåg med för små steg, likaväl som det finns reservelverk som levererar korrekt sinusvåg. Rätt teknisk lösning medger användning av båda teknikerna - fel lösning får blixtarna att haverera i värsta fall.

Ett elverk kan placeras i "bullermask", vilket är ganska lätt att ordna med två dämpande skärmar i vinkel, riktade bort från location.

En billig lösning är Guang baos portabla studio lösningar, det har jag just köpt.

Du för ett huvud på 600w/s med batteri agg för ca 9000kr.

Många liknanade produkter från andra märke kostar minst det dubbla.
Det är inbyggda radiosändare på dem så du kan trigga dem på avstånd.

Kolla in www.av-hardware.no

goung baos låter ju ganska mycket billigare mot elicroms RX blixtpakt i varje fall, blir lite att tänka på, tack alla!

gärna fler förslag

Sunpaks gammla stavblixtar då?
Finns för ett par hundra på blocket och tradera.
Ofta finns skenorna som man monterade kameran kvar oxå. Skaffa Skyport eller PW och saker är biff.
Jag håller själv på att ska göra iordning ett set om 2 st Sunpak med trådlös trigg för användande i snowboardbacken, i skogen på mountainbike och såna saker.

Billigt och bra. =)

Andreas S Eriksson skrev:
Sunpaks gammla stavblixtar då?
Finns för ett par hundra på blocket och tradera.
Ofta finns skenorna som man monterade kameran kvar oxå. Skaffa Skyport eller PW och saker är biff.
Jag håller själv på att ska göra iordning ett set om 2 st Sunpak med trådlös trigg för användande i snowboardbacken, i skogen på mountainbike och såna saker.

Billigt och bra. =)

Bara för att jämnföra med guangbaos lösning så måste du köpa PW's. De går lös på 4000kr +pc1 sladd med hama adapter 600kr + blixt för 500kr (i bästa fall)

Då är man upp i 5100kr.

Då hade jag vilken dag som o helst tagit 400w/s lampor som kan jobba minst 10ggr så länge och har högre effekt.

Bara ett tips :)

christian_r skrev:
Som jag skrev så ingår det i lösningen, det är en mottagare i batteri packen, sen får du sändare till kameran, precis som med pocket wizard

oj läste inte så noga vara lite i farten just då. angående sändaren; är de bara att fästa den i blixtskon?

christian_r skrev:
Bara för att jämnföra med guangbaos lösning så måste du köpa PW's. De går lös på 4000kr +pc1 sladd med hama adapter 600kr + blixt för 500kr (i bästa fall)

Då är man upp i 5100kr.

Då hade jag vilken dag som o helst tagit 400w/s lampor som kan jobba minst 10ggr så länge och har högre effekt.

Bara ett tips :)

Men skit i PW.
Tog med det bara för att folk oftast inte vet att det finns något bättre, billigare och snyggare än PW.
Elinchroms Skyport kör du utan nå adapter.
Jag köpte ett set med universal-skyport (sändare och mottagare) för 1300:- och Sunpaken kostade mig 400:- inkl. frakten.

ANNONS
Götaplatsens Foto