Annons

Blixt till Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

marco

Aktiv medlem
Funderar på att skaffa en blixt till min Canon D60 och är lite förvirrad...

Tittar man på 550EX så verkar den ju helt ok, men priset! ca 5600kr!!! jisses... Har aldrig använt blixt så mitt problem är väl att jag inte vet vad man vill ha av en blixt. Vad är det för finesser man får det priset, något värt att ha?

Blixten skall jag mest ha till att fota människor utomhus, som upplättnad mest är tanken. Plus att använda den i actionbilder för att frysa händelsen.

Vad är det jag vill köpa egentligen? Finns det pirat som fungerar?

Håller med dig att priset är horribelt.
Har också varit i köp svängen och hittat
en som säljer Canon utrustning för mycket bra priser. Han säljer 550 EX för 3600:- och 420 EX för 2200:- vilket är mer rimligt. Han brukar annonsera i tidningen FOTO och
har nr: 08-890625
Per-Olof Nordin

Till det du tänkt ha blixten räcker det nog med en 420 EX.

Med piratblixtar tappar du i regel autofokushjälpbelysningen för alla fokuspunkter utom den mittersta, vilket kan vara en nackdel.

Försöker hitta en sladd som man kan sätta mellan kameran och blixten så att jag kan få bort blixten ett par meter åt lämpligt håll. Hittade något som kunde vara en en sladd, men det var bara 0.6 meter så den kan måste väl vara tänkt för något annat ändamål. Ett antal meter vill man väl flytta på blixten i många längen? Nån som har idé? Vad heter en sån sladd så jag vet vad man skall söka efter....

Hmm..du vill alltså köra med EN blixt flera meter från kameran...?? Inte för att det är svar på frågan men det låter lite konstigt för mig.
Annars kan du alltid köra med blixten på kameran (met TTL) vinklad snett och en (eller flera) billig, separat blixt som tänder med slavtändare. Med din D60 kan du ju se resultatet direkt och justera tills resultatet blir OK.

Jag beställde en Canon 420 EX idag till min Canon D30 och den borde väl räcka för mig i alla fall.

den kostade 2888 kr hos Cyberphoto
http://www.cyberphoto.se/index.php?[url]http://www.cyberphoto.se/pri_blixtar.php[/url]

4575 kr tog dem för 550 EX såg jag.
Jag vet då inte direkta skillnaden mellan 550 och 420 för båda är E-TTL compatible
The fully swiveling bounce head zooms automatically over a range of 24mm-105mm.
men 550 har väl fler funktioner och måste ju vara bättre då den kostar mer?

ANNONS
Götaplatsens Foto