Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt till D60

Produkter
(logga in för att koppla)

Lucca-sara landstedt

Aktiv medlem
hej hopp!

har ett litet problem...
Till min vanliga Canon Eos30 har jag en sunpack blixt... minns inte vilken (så mycket använder jag den..hehe).. men den heter nog nåt med 4000...haha!

Iallafall, ska inte samma blixt som funkar bra till Eos 30, funka på samma sätt till min D60?? den verkar inte känna av blixten när jag sätter på den...
Nån som vet varför?

Tack o hej!!

Hmmma, är Sunpack en E-TTL-blixt?
Canons digitala systemkameror kräver nämligen det, de analoga klarar även TTL. Kanske kan hjälpa dig på vägen?

ahaaa...

Inte för jag vet vad E i E TTLblixt står för, men den jag har är "bara" en TTL... så där har vi det!
Då blir det till att köpa en ny då:)
Nåt tips på nån billig bra?

tack!

Den där Soligoren är ganska svag, bara ledtal 16 i vidvinkelläget. Skall man studsa den i tak eller liknande lär det nog vara full glugg med ett ljusstarkt objektiv som gäller.

Dessutom har den inte roterbart huvud vilket gör studsningsmöjligheterna begränsade - takstuds funkar t ex enbart för horisontella bilder, och även då vill man gärna kunna rotera t ex för att studsa i ett hörn.

Bland piraterna skulle jag nog hellre välja Sigma 500 DG Super.

jimh skrev:
Den där Soligoren är ganska svag, bara ledtal 16 i vidvinkelläget. Skall man studsa den i tak eller liknande lär det nog vara full glugg med ett ljusstarkt objektiv som gäller.

Man kan ju använda högre ISO-tal än 100...400 ISO exempelvis.

Japp, det kan man göra. Men det kan man också göra med en starkare blixt, t ex vid de tillfällen man vill ha lite större skärpedjup.

Givetvis..men det är ju en prisfråga oxå..sigmablixten kostar 3X mer, plåtar man inte mycket med blixt är det svårt att motivera den prisskillnaden tycker jag.

ANNONS
Götaplatsens Foto