Annons

Blixt till Nikon D70

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag stod själv i det valet..

Anledningen att jag valde en SB-800 var dels för att den hade högre ledtal samt att man kan använda SB-800 som masterblixt och fjärrstyrt styra andra blixtar såsom SB-600 & SB-800 trådlöst..

Men vist den är ju dyrare ..

Är väl ekonomin som bestämmer. Finns ju sunpak och annat för en sisådär 1500 spänn, men är börsen tjock är det väl bara att satsa på 800an. den är ju bäst. vill för övrigt ha en själv men min gris är för mager.

Du står ju inte i sjön om du köper en sb600... den kan du alltid använda som slav till sb800 sen. Har själv sb600. Uppfyller helt klart mina förväntningar som amatör. Omnibounce för 300:- på expert hornsgatan.

Omnibounce ingår, samt ett högre ledtal vilket möjliggör studsblixt med bouncer monterad. Med svagare blixtar måste du sätta av och på bouncern beroende på indirekt blixt eller inte. inget jättebesvär men det är ju bekvämare att ha bouncern monterad ständigt.

Ventileit skrev:
Är 800:an så pass mycket bättre så det är värt att lägga den extra tusingen?
Det är nog en svår fråga att svara på. När jag köpte min SB-800 hade inte 600:an kommit ut ännu och kampanjpriset från Nikon samt den gamla begagnade SB-28 jag lämnade i inbyte gjorde att jag fick den till ett mycket bra pris, mindre än vad en SB-600 kostar idag. För en gångs skull lönade de sig att vara ivrig köpare och inte vänta. Ångrar inte köpet en sekund, även om jag hade tur med priset.

Själv tycker jag att det är skönt att veta att den är kraftig nog så att räcker och blir över. Men en sak som få nämnt och som faktiskt räddade mig i lördags var att den har bla PC-kontakt för synkronisering med externa blixtar. Min Wein Safe Sync som jag använder med D70 för att koppla till studioblixtarna gick sönder, en lödning hade släppt. Först tänkte jag att jag skulle trigga dem optiskt med SB-800:an men så kom jag på att den hade kontakt! Mycket behändigt och inte att förakta.

Men har du inte externa blixtar så är den finessen rätt värdelös :)

Har fingrat lite på en SB-600 och det är en fin blixt. Känn efter i plånboken och vad du tror du behöver. Tror inte du blir direkt missnöjd med den, även om du säkert skulle fundera om du blivit mer nöjd med en SB-800. Men sådant verkar vara svårt att komma undan.

ANNONS
Götaplatsens Foto