Annons

Blixt till Nikon D80?

Produkter
(logga in för att koppla)

CamillaO

Medlem
Hej!
Är det någon som har tips på en bra blixt till Nikon D80?

Det är ett plus om blixten själv känner av kamerans inställning.

/Camilla

Jag använder en SB-600 tillsammans med D80 sedan en vecka ungefär. Än så länge är jag väldigt nöjd! Blixten känns både rejäl och smidig, fungerar tipp-topp både med helautomatisk och manuell inställning.

Har man en D80 kan man använda kamerans inbyggda blixt för att fjärrstyra en eller flera SB-600/SB-800-blixtar. Förvånansvärt funktionellt, tycker jag! Inget för snapshots kanske, men praktiskt för mer välplanerade foton.

Storebror SB-800 har lite högre ledtal (mer ljus alltså), samt möjlighet att agera "commander" till flera grupper av trådlösa blixtar. Inget överdrivet viktigt för de flesta.

Kapar tråden lite...eller ja typ.

Är det någon som har erfarenheter av andra märken till Nikon, t.ex. Sigma eller Metz?

Här själv en D80 men behovet av blixt är inte så stort så jag tänker inte lägga dryga 3000, så jag kikar på budgetalternativen så man i alla fall har en hyfsad blix de få tillfällen jag kommer använda den.

Köp en ny SB-600 för 2 200 kr? Med tanke på hur väl integrerad den blixten är med kameran är det kanske förnuftigt att inte inhandla något alternativ som kanske bara kostar någon hundring mindre?

Jag behövde extern blixt ganska snart pga att den inbyggda blixten skymdes av objektivet.

Då köpte jag TYVÄRR en sunpack 4000AF och använde i alltför många år.
Lånade en SB24 under en kortare tid och det blev mycket bättre.

Köpte en knappt använd SB26'a för 1500 och är idag riktigt nöjd med blixtbilderna.
Tänk vad många bilder som hade blivit bättre om man hade köpt SB26'an med en gg.

Tänk alltså inte bara med plånboken, för det är dina bilder det handlar om.
Satsa på en bra modell men kanske inte den senaste och begagnad.

Problemet är då att de "nya" digitalblixtarna med iTTL ,eller vad det heter, är eftertraktade på begagnatmarknaden.

Sahlberg skrev:
Kapar tråden lite...eller ja typ.

Är det någon som har erfarenheter av andra märken till Nikon, t.ex. Sigma eller Metz?

Här själv en D80 men behovet av blixt är inte så stort så jag tänker inte lägga dryga 3000, så jag kikar på budgetalternativen så man i alla fall har en hyfsad blix de få tillfällen jag kommer använda den.

Du tappar i-TTL mätningen = det som gör Nikon till marknadsledare inom blixtteknik.

Dessutom går det att komponera grymt häftiga bilder med det trådlösa alternativet = SB-800 och SB-600 är i själva verket billiga om man jämför med konkurrenterna.

Lyckat till

Adam

Tackar för svar. Sb-600 låter vettigt då ju, hittade den ny på ebay för runt 1600:-

Får nog bli en sådan så småningom...

M_Holmberg skrev:
Om man vill ha en billig blixt med TTL så är väl Soligors sortiment ett hyffsat val eller?
Finns hos Cyberphoto

Ja men du får ju inte i-TTL. TTL = bra förr i tiden. i-TTL är en helt annan värld, i som intelligent TTL mätning.

Om nu Nikons kameror stöder i-TTL, och är erkänt de bästa på marknaden med sin blixteknik, så känns det ju lite "dumsnålt" att lägga ca 500kr mindre på något som inte kan utnyttja kamerans intelligens.

Adam

Tyckaren skrev:

Ja men du får ju inte i-TTL. TTL = bra förr i tiden. i-TTL är en helt annan värld, i som intelligent TTL mätning.

Om nu Nikons kameror stöder i-TTL, och är erkänt de bästa på marknaden med sin blixteknik, så känns det ju lite "dumsnålt" att lägga ca 500kr mindre på något som inte kan utnyttja kamerans intelligens.

Adam
Nja, det är mer att TTL och i-TTL inte fungerar på samma sätt. TTL är för analoga kameror, där kameran mäter det reflekterade ljuset från filmen och därigenom bestämmer när filmen är lagom exponerad, och stänger därefter blixten. i-TTL mäter ljuset med hjälp av ett antal förblixtar, då kamerasensorn inte reflekterar ljuset på ett tillfredställande sätt. Därför får du fota på det gamla sättet om du köper en TTL-blixt till en ny systemkamera...

ANNONS
Götaplatsens Foto