Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtar och paraplyer för utomhusfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

PhotosbyMandrake

Aktiv medlem
Är lite sugen på att skaffa lite blixtar för utomhusfotografering.
Jag förstår att jag inte kan tävla med solen med nedanstående setup, men är mitt val trots detta en idé att handla?

Ändamålet är modellfotografering i mulet väder, kanske inomhus, ibland i solljus.

Tänkte mig två paraply, ett snett framifrån och ett snett bakifrån.
Framifrån tänkte jag sätta en SB-900 blixt och bakifrån en SB-600.

Är blixtarna för klena för att ge någon effekt?

/Mattias

Hej Mattias,

Jag har jobbat mycket med Canon 580EX II blixtar och PW:s med en rad tillbehör som softboxar, paraplyer, bouncers, m m, för liknande ändamål. Helt ärligt kan jag säga dig att de räcker en bit, en kort bit. Det råder inget tvivel om att du snart kommer inse att styrkan i dessa blixtar inte räcker särskilt långt. Mitt råd till dig är att avvakta ett tag, sedan köper du Elinchrome Rangers eller nya Quadran som jag precis bytt till. Fantastisk liten sak som ger mig rejält med ljus för nästan alla situationer. Jag lovar dig att du kommer ångra ditt köp efter ett tag om du går på den linje du själv föreslagit. Vänta, spara pengar och köp rejäla saker från början. Du kan t ex köpa Elinchrome Quadra + Elinchromes stativset för blixtarna med två paraply för strax under 22 000 på Scandinavian Photo.

www.niclasandersson.com

Blixtarna funkar alldeles utmärkt (även om jag själv kör Canon). Dock ser jag inte så stor mening med att ha paraply bakom. Det skulle nog funka minst lika bra med bara blixten som den är.

Tänk oxå på att tynga ner det stativ med blixt och paraply om du är utomhus. Det har kostat mig ett par knäckta paraplyer när grejjerna har blåst omkull. =)

Tack så mycket för ditt svar!

Var lite rädd för det du nu bekräftade, att det helt enkelt inte räcker till med SB-900.

Får ta en funderare ett tag vad man ska göra.
Finns så mycket man vill ha ;=)

Blixtarna funkar alldeles utmärkt (även om jag själv kör Canon). Dock ser jag inte så stor mening med att ha paraply bakom. Det skulle nog funka minst lika bra med bara blixten som den är.

Tänk oxå på att tynga ner det stativ med blixt och paraply om du är utomhus. Det har kostat mig ett par knäckta paraplyer när grejjerna har blåst omkull. =)

Hej,

Vill inte säga att du har fel, för de blixtar du har räcker som sagt långt. Men vill man fotografer modeller utomhus och ljussätta det hela ordentligt, så räcker det bara inte hela vägen. Detta är tyvärr ett faktum. Dessutom finns det ju åtskilliga anledningar till att vilja använda paraply, inte minst för att ge ljuset bättre spridning och mjukhet. Paraply kommer dessutom i en rad olika färger och storlekar, allt för olika ändamål. Ledsen, men mitt råd är fortsatt att spara och köpa ordentligt från början. Har själv kört en rad mindre blixtar, men det finns inte tillräcklig med klös i dessa....

Hej,

Vill inte säga att du har fel, för de blixtar du har räcker som sagt långt. Men vill man fotografer modeller utomhus och ljussätta det hela ordentligt, så räcker det bara inte hela vägen. Detta är tyvärr ett faktum. Dessutom finns det ju åtskilliga anledningar till att vilja använda paraply, inte minst för att ge ljuset bättre spridning och mjukhet. Paraply kommer dessutom i en rad olika färger och storlekar, allt för olika ändamål. Ledsen, men mitt råd är fortsatt att spara och köpa ordentligt från början. Har själv kört en rad mindre blixtar, men det finns inte tillräcklig med klös i dessa....

Det är helt ok. =) Min tilltro i Nikons blixtar var kanske större än det borde. Jag har bra mycket billigare blixtar för min Canon och har inga problem med att fota utomhus med dom. Och är sen ambitionen att ta proffsbilder från scratch så givetvis bör man ha dyra prylar.

Är lite sugen på att skaffa lite blixtar för utomhusfotografering.
Jag förstår att jag inte kan tävla med solen med nedanstående setup, men är mitt val trots detta en idé att handla?

Ändamålet är modellfotografering i mulet väder, kanske inomhus, ibland i solljus.

Tänkte mig två paraply, ett snett framifrån och ett snett bakifrån.
Framifrån tänkte jag sätta en SB-900 blixt och bakifrån en SB-600.

Är blixtarna för klena för att ge någon effekt?

/Mattias

Hej!
Jag tycker att du ska läsa en bok som är skriven av toppfotografen Joe McNally. den heter The Hot Shoe Diaries.
Jag tror att den kommer att besvara alla dina funderingar om SB 900 blixtar räcker till eller inte.
Jag köpte den på bokus.com
Boken gav mig en helt ny syn på on location fotografering.
Rekommenderas.
Mvh Billy.

jag hugger din tråd lite, har en fundering om varför blixt?
Varför inte bra fastbelysning istället?!
Kom precis och tänka på det!

De har ju inbyggd optisk slavsensor så de kan triggas av din kamerablixt, men det ser ju för trist ut med en kamerablixt i ögonereflexen på vareviga bild, dessutom måste du hitta ett sätt att inte få med blixtens effekt i bilden.

ANNONS
Götaplatsens Foto