Annons

Blixtar till Canon EOS Digital

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandM

Aktiv medlem
Vilka blixtar fungerar till Canons digitala EOS kameror t ex 10D ochh 300D? Har förstått att det krävs E-TTL i specifikationen.

Erfarenheter av blixtarna?

Tabell över vad jag vet hittills:
Canon: 420ex, 550ex om man får tro Canon

Metz:

Sigma:

andra:

550 ex funkar jättebra. köp den av killen som radannonserar i tidningen FOTO billigt.
Man bara ångrar sig om man köper billigt skit.

Henric86 skrev:
Man bara ångrar sig om man köper billigt skit.

<sarkasm>Tur att man inte är en elitistisk snobb som ser ner på produkter som har ett högre pris/prestanda-förhållande. Ja usch för att inte betala mer pengar än nödvändigt. Vart är världen på väg?</sarkasm>

Jag äger en 550EX, visserligen, men man klarar sig med en Sigma 500 DG. BEHÖVER man strob och infraröd slavblixtkontroll och liknande flumm så kommer man behöva betala för en 550, men ska du använda blixten till att, gud förbjude, BARA fotografera med så är en Sigma perfekt.

Metz lär säkert också göra ok grejer.

EdwardH skrev:

Jag äger en 550EX, visserligen, men man klarar sig med en Sigma 500 DG. BEHÖVER man strob och infraröd slavblixtkontroll och liknande flumm så kommer man behöva betala för en 550, men ska du använda blixten till att, gud förbjude, BARA fotografera med så är en Sigma perfekt.

Metz lär säkert också göra ok grejer.

Sigmas EF 500 DG har faktiskt både strob och IR slavblixtkontroll ;)

Sarkasm?
En agfablixt knäckte jag blixtskon på.
En Braun och en Metz gick blixtsladden sönder i. I den ena två gånger.

Man betalar inte bara för finesser, utan för kvalité och hållbarhet också.

550EX och 1Ds

Passar på att hoppa in här också då (fast jag sett detta nån annanstans...f´låt)

1) 550EX kan få spatt och slänga av några blixtar (oprovocerat?) Tidigare trodde jag att jag kom åt någon flash exposure-mätningsknapp eller att den hyrda blixten hade epilepsi, men nu har jag varit med om det på mina köpta också. Har 1Ds. Finns problemet eller har jag dålig koll? Vad gör jag?

2) Trådlöst och DSLR funkar bra eller? Har märkt att den klickar ibland men det hade kanske varit samma med trad SLR...

ANNONS
Götaplatsens Foto