Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

Vilken utrustning

  • Blixtar

    Röster: 5 100.0%
  • Studio

    Röster: 0 0.0%

  • Totala väljare
    5

Nahlin92

Ny medlem
Hej!
Satt och funderade på att börja fota med blixt på hemmaplan mest, men även utomhus, fotar mest porträtt, vilken utrustning kan man tänkas behöva för en ”hemmastudio” utan att behöva spränga banken
tänker blixt stativ och en softbox/paraply, till att börja med,
Tack för tips
 

törnan

Aktiv medlem
Även om man kommer långt med en blixt kommer man ännu längre med två.
Skulle jag komma med ett förslag så skulle det bli 2*300Ws batteriblixtar, två stativ till blixtarna, ett paraply med möjlighet att montera extra diffusion (~105cm), ett transparent paraply i liknande storlek, en softbox/beautydish (~60cm) och en trigger till blixtarna.

Skulle tippa att ett sånt här kit går att plocka ihop för runt 6000:- om man jagar begagnade blixtar (och gärna tillbehören också), det som inte finns att hitta begagnat går att hitta billigt nytt om man inte köper de "fina" märkena. Skulle pengar inte vara ett problem så går det att bränna 30´+ på samma prylar.

Med ett sånt här kit går det att lösa det mesta såväl inomhus som utomhus, sen vartefter kommer du byta ut delar när du inser vad du vill ha och behöver för att åstadkomma det du vill uppnå.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det är väldigt kul att fota med blixt. Att skapa med ljus.

Men det kan bli väldigt omständigt med en massa prylar som ska riggas, så när första förälskelsen har lagt sig känner man ett lätt motstånd ifall det blir för omständigt.

Jag började med en blixt av samma märke som kameran. Med en blixt till behövde jag ett sätt att styra båda trådlöst. Då blev det ett separat styrsystem. Plötsligt skulle jag alltså få igång fem apparater med batterier för att ta en bild.
För att kunna styra ljuset lite mer köpte jag ett billigt kit med paraplyer och stativ. Så blev det ännu ännu roligare. Och samtidigt ännu högre tröskel inför varje spontan blixtfotostund.
Gick senare vidare och köpte två softboxar på utförsäljning. Ännu roligare. Och ännu mer krångel. Jösses så svårmonterade dessa billiga softboxar är.

Sist jag använde blixtarna var när det var dags för körkortsfoto. Orkade då inte mecka med alla prylarna, så jag körde med nakna blixtar. Pang på. Fult blev det. Men godkänt av Trafikverket.

När du ska köpa prylar - sikta gärna på något som är lätt att rigga och lika lätt att rigga av.
Alltså blixtar med inbyggd radio.
Softboxar som är av typen ”paraply”.
Osv.
 

Theresefoto

Aktiv medlem
Hej!
Satt och funderade på att börja fota med blixt på hemmaplan mest, men även utomhus, fotar mest porträtt, vilken utrustning kan man tänkas behöva för en ”hemmastudio” utan att behöva spränga banken
tänker blixt stativ och en softbox/paraply, till att börja med,
Tack för tips
Jag kör elinchrom kit och köpt till stort paraply och en stor rotalux. Funkar bra, borde du kunna hitta beg =)
Blir lätt överhettade MEN fotar bara på hobbynivå. Om jag skulle jobba med det skulle jag satsa på profoto batteriblixtar
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Godox.
Sen beror det lite på hur mycket du vill använda det o vad det får kosta.
685 - vanliga batterier från vilken butik som helst. Bra för sällananvändare.
V860 / V1 - laddbart batteri
AD200 - Laddbart o fortfarande släpbart. Mer effekt.
AD600 - Laddbart o fortfarande släpbart. Ännu mer effekt.

Jag hade startat med 2 st 685.
Radiotrigger.
Stativ + 2 softbox (gärna enkla att montera o fälla om man skall flytta med sig ofta).
 

Third eye

Aktiv medlem
Det dräller av billiga studiokit och blixtpaket både hos fotobutikerna och prylbutikerna typ Ebay och Amazon, men jag skulle påstå att Godox är den gyllene medelvägen att gå med dess trådlösa system och kompabilitet mellan blixtar.
Här hemma fotar jag med Sony, sambon fotar med Canon och svärfar med Fuji. Men vi kan låna friskt av varandra och t.o.m blanda in orginalblixtar och köra även dem med TTL/HSS trådlöst.

Softboxar finns hur billigt som helst men paraplymodeller är värda att lägga en peng på. De absolut billigaste med lösa pinnar glr samma jobb men är ett meckande.

Du bör kunna få ihop ett helt mobilt batteridrivet trådlöst paket med 2 blixtar med TTL och HSS från kanske 5000. Finns billigare och mycket dyrare såklart. Jag själv kommer välldigt långt med ett par av deras TT685 men har även ett par stora AD600 att ta till. Jag tror att deras AD200 och AD300 är populärast för mobila lösningar och hamnar väll komplett med allt på 10-12.000 då kanske?
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Jag kör Elinchrom i studio och deras Quadra utomhus, men har skaffat två Godox AD300 som kommer att köras ute när vädret tillåter. Ett vettigt system med många tillbehör, och prismässigt helt ok.
Nackdelen som jag ser är (om det inte finns något tillbehör jag missat) att de inte går att köra på nät, utan enbart batteri. Värt att tänka på om du både ska ha utrustningen i studio och utomhus.
 
Senast ändrad:

bach7617

Aktiv medlem
Intressant tråd! Förutom med blixt och paraply osv, hur gör ni med bakgrunder?
Finns det några enkla/billiga lösningar som funkar?
Och ni som ordnar en egen studiomiljö, vilka minimiytor krävs för att det ska vara lönt?
 

gamleJ

Aktiv medlem
Lite svårt att ge råd utan att veta när banken sprängs för dig. Det skiljer betänkligt gällande valvstorlek beroende på vem du frågar😃. Jag har liknande Calle S valt Elinchrom inomhus och Godox ad300+ad200 utomhus+några speedlights.

Ex:
En speedlight+paraply+sändare och stativ får du för runt 1000-1500 begagnat och ca 3000 nytt och fräscht.
Väljer du istället en batteriblixt som elb500 från Elinchrome med ett stort paraply+stativ och sändare hamnar du över 20000kr. Det finns många för och nackdelar förutom priset mellan dessa val.

Saker att fundera kring:
Effekt, Inställningsljus, Laddtider, Bygga på systemet, Smidighet vs prestanda, Porträttstil (paraply, paraplysoftbox, softbox, dish osv).
 

Ventures

Aktiv medlem
Hur mycket effekt behövs?
För den lilla studion kanske 2-3 speedlight-blixtar som kan fjärrstyras från kameran räcker. En sån här med paraplyhållare till varje blixt är smidigt. Manfrotto MLH1HS-2 Cold Shoe Tilt Head. Ett enklare blixtstativ kostar inte mycket, inte heller paraplyer.
Särskilt om man letar begagnat.
Begagnade "to go"-kit från Elinchrom brukar säljas för 2-3 tusen. Då klarar man att lysa upp en medelstor studio. Fördelen med elinchrom är att det finns många tillbehör. Jag föredrar begagnade "kvalitetsmärken" framför nya kinakopior. Men det kanske finns bra kopior också..
 

gamleJ

Aktiv medlem
Hur mycket effekt behövs?
För den lilla studion kanske 2-3 speedlight-blixtar som kan fjärrstyras från kameran räcker. En sån här med paraplyhållare till varje blixt är smidigt. Manfrotto MLH1HS-2 Cold Shoe Tilt Head. Ett enklare blixtstativ kostar inte mycket, inte heller paraplyer.
Särskilt om man letar begagnat.
Begagnade "to go"-kit från Elinchrom brukar säljas för 2-3 tusen. Då klarar man att lysa upp en medelstor studio. Fördelen med elinchrom är att det finns många tillbehör. Jag föredrar begagnade "kvalitetsmärken" framför nya kinakopior. Men det kanske finns bra kopior också..
Effekt kan ju handla om lägsta möjliga effekt eftersom dagens ljusstarka objektiv släpper in mycket ljus. Sen finns det situationer då det går åt ganska mycket ljus. I hss läge när slutartiderna är kortare än kamerans blixtsynk slukas ljuset snabbt. När du inte vill ha direkt ljus utan släpljus från softboxen. Ibland när solljuset ska övertrumfas mm. En blixt som klarar både låg och hög effekt är trevligast men sällan billigast😃. Väntar på svaret angående valvets storlek.
 

lonian

Aktiv medlem
Intressant tråd! Förutom med blixt och paraply osv, hur gör ni med bakgrunder?
Finns det några enkla/billiga lösningar som funkar?
Och ni som ordnar en egen studiomiljö, vilka minimiytor krävs för att det ska vara lönt?
Själv har jag vita väggar. Men använder även en hopvikbar svart + vit bakgrund.
 

Ventures

Aktiv medlem
Intressant tråd! Förutom med blixt och paraply osv, hur gör ni med bakgrunder?
Finns det några enkla/billiga lösningar som funkar?
Och ni som ordnar en egen studiomiljö, vilka minimiytor krävs för att det ska vara lönt?
Vad ska fotograferas? Helfigur eller ansikten?
Det finns gott om tips på Youtube om hur man kan göra med låg takhöjd och små utrymmen. T.ex.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Intressant tråd! Förutom med blixt och paraply osv, hur gör ni med bakgrunder?
Finns det några enkla/billiga lösningar som funkar?
Och ni som ordnar en egen studiomiljö, vilka minimiytor krävs för att det ska vara lönt?
Jag köpte gardiner på Ikea. Nästan gratis. Men inte helt optimalt. Det gäller att ha dem långt bakom huvudmotivet för att veck och skrynkel ska suddas ut av skärpedjupet.
 
ANNONS