Annons

Blixtbilderna blir skit

Produkter
(logga in för att koppla)

jensohlsson

Aktiv medlem
Nu blir jag så arg. Har precis hämtat bilder (dia) som jag delvis tagit med hjälp av upplättningsblixt.

De blev väldigt dåliga och jag blir minst sagt frustrerad. Bilderna blir genomgående MYCKET underexponerade, ofta nattsvarta, trots att de är tagna i dagsljus.

Jag använder följande utrustning: Canon T90, Metz 54 MZ 3 och en SCA 311-adapter (för att få TTL). Jag kör blixten i TTL-läge, kameran hajar själv att blixten ska användas.

Jag har provat mängder av olika kombinationer av bländar och slutarautomatik, men inte funnit något mönster. Om man har bländarautomatik på kameran, med låt läga 125/sec, så finns det ju lik förbaskat en bländarinställning på blixten som, enligt vad jag förstår, sedan styr kameran till den bländaren. Då borde ju automatiken vara borta? Eller?

Vore tacksam för lite kloka idéer för det här driver mig till både vansinne och ruinens brant :)

Det är säkert en massa andra upplysningar ni behöver för att kunna hjälpa, bara fråga s ska jag berätta hur jag ställt in "möget".

/Jens

Tack! Ska kolla, men jag är osäker om det hjälper, då EOS ofta har bättre blixtautomatik som klarar av att sköta det som jag uppenbarligen inte fixar. Så har jag förstått det i alla fall, men jag ska kolla.

/Jens

Jag tror du gör en liten tankevurpa.
Nu har jag ingen Canon men med TTl så är ju meningen att kamerahuset styr blixtens brinntid.
Ditt slutartidsval är endast avhängigt balansen mellan blixtljus o omgivningens ljus och kan inte vara kortare än din kameras synktid.
Det viktiga parametern är bländaren, den väljer du ju med hänsyn till ledtal och avstånd (och ISO).
Grundinställningen är ju en lagom bländare för önskat skärpedjup och avstånd, sedan ställer du blixten i TTl-läget.
Den bländarskalan som finns på blixten är när du kör blixt o kamera manuellt. Blanda inte ihop det.

Har inte koll på hur just din kamera & blixt fungerar men om bilderna blir mörka även på dagen så låter det som att kameran möjligtvis själv ställer in kortast möjliga blixtsynktid, använder du då en mindre bländare så får blixten stå för allt ljus & du får ingen upplättning utan det blir en regelrätt blixtbild med rätt exponerad förgrund & underexponerad bakgrund.

På min digitalkamera använder jag slutarautomatik vid blixtfotografering utomhus, kameran väljer då lämplig slutartid baserat på befintligt ljus & inställd bländare, blixtexponeringskompensationen ställer jag ned ca 1 steg & får då en lämplig upplättning som blandas fint med det befintliga ljuset.

Du får utröna hur din T90 & blixt samarbetar, testa utomhus med blixten avstängd & kameran i slutarautomatik, ställ in en lämplig bländare & slå sedan på blixten. Kolla nu att inte blixten sagt åt kameran att ställa in kortaste blixtsynktid eller nåt sådant, om bländare & tid är detsamma som innan du slog på blixten så ska bilden bli någotsånär rätt exponerad. Blixtens upplättningseffekt får du sedan exprimentera dig fram till, 0,7-1,5 stegs neddragning på blixten brukar fungera.

Larsa

Enklaste är Programautomatik och TTL-läge på blixten. Det ska inte gå fel. Blixten rättar sig efter vad kameran gör.

froderberg skrev:
Enklaste är Programautomatik och TTL-läge på blixten. Det ska inte gå fel. Blixten rättar sig efter vad kameran gör.

En liten fråga ang. det. Lånade en EOS-5:a med en fin blixt för att antal år sedan & tycker mig minnas att den av någon anledning valde största bländare i princip i alla lägen när man valde P & använde blixt, kan ha missuppfattat nåt men gick i alla fall över till tidsautomatik & styrde bländaren själv.

Larsa

Har testat lite nu..

Det sitter en exponeringidikatorlampa på blixten som lyser rött när bilden blivit rätt exponerad.

Om jag kör bländarautomatik (dvs jag ställer tiden själv) och har bländarringen på bl. A så går det inte. Få avfyrar blixten en kanonladdning men bilderna blir ändå kraftigt underexponerade, framförallt i bakgrunden.

Om jag däremot ställer in blänadre själv på objektivet så går det bättre. Då avger blixten en mer sansad mängd ljus och indikatorn blinkar ok.

Ska detvara så här? Måste man ställa bländaren själv på objektivet?

Och vilka riktlinjer ska man gå efter?

/Jens

jensohlsson skrev:

Ska detvara så här? Måste man ställa bländaren själv på objektivet?

Och vilka riktlinjer ska man gå efter?

/Jens

Om du ställer bländaren så ska TTL sedan sköta så att rätt mängd ljus portioneras ut ifrån blixten, se bara till så att du inte ställer in för liten bländare (med avseende på avståndet till motivet) då kanske inte blixten räcker till. Det uptäcker du dock genom att indikatorlampan inte tänds.

Japp, den gränsen gick vid mellan bländare 11 och 16 ett par meter från väggen i en dunkelt upplyst lägenhet med iso 400 i kameran.

Blixtuslingen börjar lyda lite bättre nu. Synd att den inte gjorde det igår bara när jag skulle ta mina "En dag i Sverige-bilder".. surt.

Om man ställer EV på -1, för att hålla tillbaka blixten lite, fyller kameran automatiskt på med vanligt ljus då, eller blir bilden underexponerad? Ska man pilla på kamerans exponeringskompensation också?

Man kan alltså inte låta kameran sköta bländarvalet själv, om jag bestämmer tiden? (Det verkar inte så.)

/Jens

jensohlsson skrev:

Om man ställer EV på -1, för att hålla tillbaka blixten lite, fyller kameran automatiskt på med vanligt ljus då, eller blir bilden underexponerad? Ska man pilla på kamerans exponeringskompensation också?

Man kan alltså inte låta kameran sköta bländarvalet själv, om jag bestämmer tiden? (Det verkar inte så.)

/Jens

Om du expokompenserar ned blixten 1 steg så är det bara blixtljuset som blir mindre, kameran ser till att exponera bakgrund efter det befintliga ljuset.

På nyare kameror så har man oftast både blixtexpokompensation & vanlig kompensation, där drar man ned den förstnämnda för att få en lämplig upplättning. Om jag förstått dig rätt så måste du göra detta på blixten? Kamerans normala kompensation behöver du inte röra i avseende på blixtkompensation.

Den andra frågan kan jag dock inte svara på, jag tycker personligen att det känns bättre att själv styra bländaren.

Larsa

Mysko,men sannolikt är slutartiden för snabb,och kanske utöver detta gluggen för liten.
Ställ in manuellt blixtsynktiden och kör bl 5,6 om avståndet är mer än 6 m, annars bl 11.(3 -6 m)
Pröva därefter på programautomatik till samma avstånd och jämför.Du får offra lite rutor för att få klarhet i detta.

Har nyligen själv testat att använda blixt för upplättning vid motljus. Det fungerade bra i de lägen jag själv valde bländare samt ställde kamerans blixtkompensering på (-1). Lade dock märke till att pga ljussituationen så blev det rätt snabba tider så det är tur jag har "high speed synk" som möjliggör snabbare slutartider.

Däremot verkar det sämre att själv välja tiden (bländarautomatik) för då ville kameran i samma läge ta en mycket liten bländare (ca f/16 - f/22) och då blir ju blixtens inverkan nästan obefintlig om inte motivet är mycket nära.

Så mina erfarenheter hittils säger mig att det är bäst att styra bländarvalet själv.

Jag tror fortfarande att Jens har lyckats o blanda ihop det hela.
Du måste bestämma dig för om du ska köra TTL eller manuell inställning.
Kör du TTl så ställ kameran på P och blixten på TTl sikta o tryck.
Skit i att kameran indikerar största bländare för det fixar sig när exponeringen väl sker.

Vill du köra manuellt så ska du ställa blixten i manuellt läge, då väljer du en av det arbetbländare som finns angivet på blixten, det står vilket avstånd det räcker till på blixten oxå, sedan ställer du in samma bländarvärde på kameran och en tid lika med eller längre än blixtsynktiden.
Om du väljer en slutartid som ger en hyfsad exponering även utan blixt med arbetsbländaren så får du en bra blandljusbild.

Lite manualläsande kanske inte är så tokigt ibland :) eller en sväng till biblioteket.

Lycka till!

Hej igen.

Nej, jag har nog inte fått M och TTL om bakfoten. Däremot har jag upptäckt att en T90 i kombination med en Metz 54 MZ 3 inte fungerar med bländarringen inställd på A. Då blir det minsta möjliga bländare oavsett och sedan försöker blixten anspassa sig till det, vilket oftast resulterar i att blixten inte orkar om motivet är längre bort än någon meter.

Det förklarar också mina problem. Från och med nu ska jag stalla bländaren själv. Tack alla ni som hjälpt mig!

/Jens

Orkade inte läsa igenom allt men har ett tips som kan vara värt att pröva. Jag upptäkte att mina bilder blev mycket bättre när jag drog ner effekten på blixten. Tidigare så fick man lite för ljus förgrund och alldeles för mörk bakgrund.

Så här efteråt så har jag en teori om att blixten måste hitta ett medelvärde mellan att lysa ut förgrund och bakgrund vilket leder till att förgrunden får för mycket ljus och bakgrunden för lite ljus. Skillnaderna blir dessutom så stora att man överskrider filmens exponeringsomfång. Drar man ner effekten jämnas dessa skillnader ut och du får med en hygglig bakgrund och du blir av med en del skuggor i förgrunden.

Någon pressfotograf borde kunna svara på detta då de använder blixt mest hela tiden och jag tror att de sänkt effekten på dessa. Detta förutsätter ju att man inte står mer än några meter från motiet förstås.

Mvh
Maverick

ANNONS
Götaplatsens Foto