Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtdiffuser

Produkter
(logga in för att koppla)

lgbe

Aktiv medlem
En liten undran. Köpte en diffuserkit som ska monteras på blixtskon till den inbyggda blixten på min D5200. Förutom den vita så ficka jag med en blå och en orange också. I vilka fototillfällen är det meningen dessa två sistnämnda ska användas, för det måste väl finnas någon anledning till att fanns med, eller......?

/Undrar Lasse B

Du har det för att matcha ljuset. Är det ett kallt ljus i rummet, sätter du på den blå för att få ett mer konsekvent ljus och vice versa.

Du kan såklart även använda det för att färga ljuset som en effekt. Orange är t ex bra vid porträtt, då man istället för en vit "blixtfläck" får en mer orange fläck som förhoppningsvis smälter in bättre med hudtonen :)

Aha på det viset, då förstår jag. Tack för svaren, då har jag fått en logisk förklaring till varför de är med. Måste testas.

/Lasse B

Vart hittade du den?

En liten undran. Köpte en diffuserkit som ska monteras på blixtskon till den inbyggda blixten på min D5200. Förutom den vita så ficka jag med en blå och en orange också. I vilka fototillfällen är det meningen dessa två sistnämnda ska användas, för det måste väl finnas någon anledning till att fanns med, eller......?

/Undrar Lasse B

Vart hittade du den? skulle behöva ha en sådan.

Tack på förhand

/Bosse

/Undrar Lasse B

Blå?

Det brukar följa med en orange och en grönaktig. De används för att anpassa blixtens ljus till inomhusljuset.

Blixten = dagsljus/ utomhus
Blixten + orange = glödlampsbelysning
Blixten + grön = lysrörsbelysning

Genom att komplettera blixten med dessa färger kan du få ditt blixtljus att smälta ihop med olika sorters ljus.

Det går även att leka med dessa. Använd t.ex. orange filter och välj vitbalans till glödlampa. Tar du då ett porträtt så blir ansiktet rätt exponerat, men dagsljus i bakgrunden blir blått ;)

Hej Ola,

Var ju tvungen att ta fram den och se om jag möjligtvis varit "färgblind" vid det tillfället, men nu när jag vrider och vänder på den vid närmare undersökning så ser jag nu att den är blå med grönt inslag. Så vi har väl då rätt båda två, eller.....? Tack tipsen och redogörelsen för andvändningsområden.

/Lasse B

ANNONS
Götaplatsens Foto