Annons

Blixten fälls ej upp, EOS 30d

Produkter
(logga in för att koppla)

Wackerberg

Ny medlem
Min Canon EOS 30d vägrar ibland att fälla upp blixten. När detta har hänt måste kameran startas om för att nollställa felmeddelandet. För att aktivera blixten måste jag hjälpa till med handen och samtidigt använda kamerans blixt-uppfällningsknapp. Efter att jag manuellt hjälpt till fälls oftast blixten upp automatiskt för efterföljande foton. Detta är ibland något av ett irritationsmoment, som jag helst slipper framöver.

Kameran är inköpt 2007-05 och jag har tagit ca 12 000 bilder i varierande klimat och natur. Den är utsatt för någon regnskur, damm, vandringar, stöttar mot marken och annat som jag anser vara normal användning av en systemkamera.

Tror ni att det är någon idé att kontakta Canon för detta ärende? Fixar Canon det som ett garantiärende? Vad kan det kosta annars? Liknande upplevelser?

Tack! /Karl

Kolla så det inte är en massa skit i hålen där piggarna som håller fast blixten sitter.

Jag hade samma problem med min fd 300D. Berodde på att det hade kommit in något okänt kladdigt mellan plasten och de små metallflärparna som utgör stoppet för uppfällningen. Efter lite rengöring med tops och skallpell så fungerade det som vanligt igen.
Tveksamt om Canon tar detta som garanti.

Tack för svaren!
Tittade i hållen där "piggarna"håller fast blixten i, ingen smuts.
Blixten fälls nu upp något bättre efter allmän rengöring.

Fortfarande är det inte 100%. Om jag vill, kan jag få blixten att stanna, i stort sett, steglöst. Jag kan alltså välja vinkel på min inbyggda blixt! Det är alltså fjäder eller något smörjmedel som blivit kasst. Jag lyckas inte komma åt tillräckligt för att se eller rengöra. Har använt tandborste, tops och andra skarpa föremål.

Nästa steg är kanske att, om det är enkelt, att plocka isär. Är något tveksamt för att blåsa med tryckluft, då jag anar att smutsen kanske tränger in i kamera, med sensor och elektronik som följd, vilket uppenbarligen inte är lika roligt som en nästan helt fungerande blixt.

ANNONS