Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Blixten hoppar inte upp D5000
- Trådstartare Anna-C
- Start datum
j2^
Aktiv medlem
Någon som vet vad det kan vara för fel?
Antingen har knappen, eller solenoiden som fäller upp blixten gått sönder. Det är nog dags för service.
ztenlund
Aktiv medlem
Antingen har knappen, eller solenoiden som fäller upp blixten gått sönder. Det är nog dags för service.
...eller en extern blixt.
A I Nikolis
Aktiv medlem
Precis som Janne säger så är det antagligen någonting med säkringen som släpper upp blixten som har gått sönder, eller blixtknappen. Blixtuppfällningen med blixtknappen på D5000 sker ju elektroniskt, dvs. att knappen inte är mekaniskt direktkopplad till säkringen som släpper upp blixten.
perstromgren
Aktiv medlem
Hej!
Pop-up blixten på min kamera hoppar inte längre upp när jag trycker på "blixt knappen". Jag får inget felmeddelande i kameran. Jag har kollat i bruksanvisningen till kameran men hittan ingen info där.
Den inbyggd blixten ska inte hoppa upp om det sitter en extern blixt i hållaren. Kan något fastnat i hållaren som lurar den inbyggda blixten?
Per.
A I Nikolis
Aktiv medlem
Den inbyggd blixten ska inte hoppa upp om det sitter en extern blixt i hållaren. Kan något fastnat i hållaren som lurar den inbyggda blixten?
Per.
För att kameran inte ska fälla upp den inbyggda blixten så krävs det att blixten - eller vad som nu sitter i blixtskon - är påslagen, annars vet inte kameran att någonting är monterat i blixtskon. Sitter här själv med en D5000 och SB-700 och kan bekräfta detta
perstromgren
Aktiv medlem
För att kameran inte ska fälla upp den inbyggda blixten så krävs det att blixten - eller vad som nu sitter i blixtskon - är påslagen, annars vet inte kameran att någonting är monterat i blixtskon. Sitter här själv med en D5000 och SB-700 och kan bekräfta detta![]()
OK, det låter ju sunt. Nice try, får jag väl säga till mig själv, då!
Per.
Helmetrock
Aktiv medlem
Innan du skickar den till Nikon på lagning vill jag bara säga att det knappast är värt det, köp en extern blixt för samma pengar som bara frakten och felsökningen kostar så får du en aha-upplevelse om hur det kan vara att fota med blixt!