Annons

Blixtexponeringskomp. Sigma EF-500 ST

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoJeppe

Aktiv medlem
Jag har en EOS 30 + Sigma EF-500 ST blixt. Blixten är rätt så enkel så det går inte att blixtexponeringskompensera (BEK) direkt på blixten. Däremot så finns ju funktionen BEK på mitt hus.

Jag gjorde ett litet blixttest på en rulle dia som jag inte har skickat iväg än. Men när jag testade att BEK mha. huset så såg jag ingen skillnad på blixtstyrkan. Min fråga är:

Fungerar BEK på huset med kombinationen EOS 30 + Sigma EF-500 ST eller klarar ej blixten detta?

Vill lära mig blixten så den kommer till användning någon gång. Är därför mycket tacksam för hjälp!

MVH /Jeppe

(OBS! Med blixten i TTL läge)

Ingen film i kameran?

När jag hade Contax, så minns jag att man var tvungen att ha någonting i kameran på plats istället för filmen. Något som inte reflekterar lika starkt som kamerabakstycket.

Detta behövs för att inte blixten ttl-mätning skall bli lurad. Den mäter det som reflekteras mot filmplanet.

En bit grått papper var lämpligt att sätta dit.

Kan vara så att Din kamera annars inte kan dosera blixtstyrkan korrekt.

Hoppas att det hjälper.

/Jörgen

Om blixten ite är i DG-version har den inte E-TTL vilket utesluter den på digitalkameror. Den bör fungera klockrent på filmkameror i och med att dessa brukar kunna mäta TTL, d v s stänga av blixten när rätt ljusmängd har kommit in genom optiken och reflekterats på filmen till en sensor. Om blixten gör bra bilder hur du än ställer in kameran så fungerar blixten tillsammans med din EOS 30.

Blixtljuskompensation finns som du nämner inte inställbart med kontroller på blixten, men den ska om jag förstår blixten rätt kunna hanteras av kameran. Vid TTL är det kameran som avgör när rätt mängd ljus har kommit in och BEK kan kan då justera när rätt nivå är uppnådd, och på såvis be blixten sluta blixtra vid rätt tillfälle.

Vid E-TTL som finns på moderna filmkameror och digitalkameror görs en provexponering och utifrån den agörs mängd ljus som ska doseras ut. Även här tas hänsyn till hur BEK är inställd. Dock är det inte kameran som avgör när rätt mängd ljus har fallit in utan det har kamera och blixt kommit överens om innan bilden tas.

Som svar på frågan, ja din blixt borde fungera med din kamera och kunna dra nytta av BEK.

Diafilm i en digitalkamera?

mange78 skrev:
Men här handlar det väl om E-TTL och den mäter inte på det viset.

När kan man mata en digitalkamera med diafilm... :))

/Jörgen Messerschmidt

I övrigt se Rolands och kombinera med mitt svar, när ingen film sitter i kameran.

Senast ändrad:
Re: Diafilm i en digitalkamera?

jorgen.hubner skrev:
När kan man mata en digitalkamera med diafilm... :))

/Jörgen Messerschmidt

I övrigt se Rolands och kombinera med mitt svar, när ingen film sitter i kameran.

Skulle det bara vara digitala som har E-TTL? Nope, så är det inte. Och här var det frågan om en Eos 30 och den har E-TTL.

Magnus Messerschmidt...

Det snurrar

En digital EOS 30 utan diafilm eller med en grå pappersbit som klarar bek med e-ttl eller DG funktion.
Nu förstår du va..........?

Re: Det snurrar

Jimmy1 skrev:
En digital EOS 30 utan diafilm eller med en grå pappersbit som klarar bek med e-ttl eller DG funktion.
Nu förstår du va..........?

Nej, jag förstår inte?

Det var ju frågan om en analog Eos 30. Men vad har den grå pappersbiten med det hela att göra? Klarar inte Sigma blixten E-TTL?

Re: Re: Det snurrar

mange78 skrev:
Nej, jag förstår inte?

Det var ju frågan om en analog Eos 30. Men vad har den grå pappersbiten med det hela att göra? Klarar inte Sigma blixten E-TTL?

1. Den grå pappersbiten behövs troligen i TTL läget, som EF-500 ST klarar. Detta eftersom blixtsensorn i TTL läge mäter reflektionen från filmplanet.

2. Sigma EF-550 ST klara troligen inte E-TTL, se länk nedan.

Notes on the Sigma EF-500 Super flash unit.

Hoppas det slutar att snurra nu. :)

Jörgen

Re: Re: Re: Det snurrar

jorgen.hubner skrev:
1. Den grå pappersbiten behövs troligen i TTL läget, som EF-500 ST klarar. Detta eftersom blixtsensorn i TTL läge mäter reflektionen från filmplanet.

2. Sigma EF-550 ST klara troligen inte E-TTL, se länk nedan.

Notes on the Sigma EF-500 Super flash unit.

Hoppas det slutar att snurra nu. :)

Jörgen

Ja, då förstår jag det med den grå pappersbiten. Trodde hela tiden att blixten klarade E-TTL.

jag har en likadan blixt till min petnax ist ds, därfunkar ttl mätning och blixtkompenseringen alldeles utmärkt=)

jag ve titn eriktigt vad ditt problem består i, men kan ju vara så att skillnaden i blixtljus blir så liten att ögat inte riktigt kan se någon skillnad....

Ja, det kan ju vara så att skillnaden är för liten för att jag ska kunna se det. Idag fick jag i alla fall hem min testrulle. Nu ska jag bara scanna in den och se om jag kan få ut något vettigt ur den eller om mitt system var för krångligt.

Jag kom på en sak till nu...

När jag blixtexponeringskompenserar (mha. huset), då är det väl bara blixtstyrkan som minskas och tiden (slutaren) förlängs. Hela exponeringen blir väl inte bara nedsatt ett steg så jag får en mörkare bild?

Jag är ledsan att jag kommer med så många frågor men jag tycker det är klurigt att få ihop det, speciellt när jag inte kan testa på samma sätt som om jag hade en digitalkamera.

Tack för hjälpen! /Jeppe

FotoJeppe skrev:
Ja, det kan ju vara så att skillnaden är för liten för att jag ska kunna se det. Idag fick jag i alla fall hem min testrulle. Nu ska jag bara scanna in den och se om jag kan få ut något vettigt ur den eller om mitt system var för krångligt.

Jag kom på en sak till nu...

När jag blixtexponeringskompenserar (mha. huset), då är det väl bara blixtstyrkan som minskas och tiden (slutaren) förlängs. Hela exponeringen blir väl inte bara nedsatt ett steg så jag får en mörkare bild?

Jag är ledsan att jag kommer med så många frågor men jag tycker det är klurigt att få ihop det, speciellt när jag inte kan testa på samma sätt som om jag hade en digitalkamera.

Tack för hjälpen! /Jeppe

Vet ej exakt hur Canon gör, men Minolta drar ner
styrkan på blixten och den totala exponeringen bestäms av din mix av blixt och befintligt ljus.

Har Du mycket befintligt ljus märker Du väldigt lite, har Du lite befintligt ljus så märker Du troligen av att bilden blir mörkare.

Blixtenautomatiken bryr sig ju bara om bländarens inställning och inte exponeringstiden.

Det borde framgå av bruxen om den gör något annat.

/Jörgen

slutartiden gör inget för blixtljuset, efterosm blixten lyser en så kort tid. enda skillnaden blir om du tar en kortare tid än vad kameran har som synktid.

på min kamera är det bara blixtens styrka som ställs ner/upp när jag blixtkompenserar. detta så klart enbart i ttl läget....

hoppas de var lite till hjälp iaf=)

ANNONS
Götaplatsens Foto