Annons

Blixtfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Mina kunskaper inom blixtfotografering (externblixt) är verkligen inte stora. Jag behöver därför lite hjälp.

Som jag har förstått det är bäst att ha kameran på manuell inställning, men hur vet jag hur jag skall kombinera tid och bländare?
Jag vill ha ett mjukt ljus och inte lysa upp mer än nödvändigt av bakgrunden. Om jag t.ex. skall ta bilder på en fest, vill jag ju behålla stämningen som är på festen och inte lysa upp hela rummet. Hur?

(Jag har en Canon Speedlite 540EZ, dvs jag har TTL.)

/Linus

Om du inte vill lysa upp mer än nödvänligt av bakgrunden så sätt kameran på P, 540:an på A-TTL Fäll ned diffusorskivan. Kameran kommer att exponera efter huvudmotivet.

Har fotograferat en del fester och tillställningar i dåligt ljus. Brukar använda mig av följande.

Blixten kör jag på slow synk (dvs den utlöses i slutet av exponeringen).

Ställer kameran på manuell.

Bländare från 2,8 till 5,6.

Slutartider cirkus 1/20dels sekund.

Eventuellt underexponerar jag blixten 1/2 till 1 steg.

Brukar ge ett bra "levande" resultat.

Lycka till

Jag är lite osäker på vad du vill, men jag misstänker att Jesper möjligen missuppfattade vad du var ute efter... Hans tips är rätt om det verkligen är så att du vill ha bakgrunden mörk.

Annars får du med mer av ljuset i rummet och mindre av blixten om du istället för P fotograferar i läge TV och väljer en slutartid på säg... 1/30 sekund. Med ännu längre slutartider kan du få en skön blandning av skärpa och oskärpa.

I läge TV försöker kameran i första hand att använda det befintliga ljuset för att exponera bilden.

I läge P väljer de allra flesta kameror kring 1/60 slutartid och att blända ner ett par steg (typiskt 1/60 f5,6 vid 400 iso för många kameror). Istället låter den blixten exponera mer, varför den typiska "blixtbildseffekten" blir mycket större.

Senast ändrad:
gbjerne skrev:
Blixten kör jag på slow synk (dvs den utlöses i slutet av exponeringen).

Nej, slow sync betyder att man ger kameran tillåtelse att välja slutartider längre än den typiska sextiondelen. Det är överflödigt att använda slow sync om man ställer in kamerans slutartid manuellt i läge TV eller M.

Det du refererar till här är synkning på andra ridån. Sen vet förstås inte jag om Canons kameror automatiskt synkar på andra ridån när man väljer slow sync. Men Nikons blixtsystem gör det inte.

I övrigt tycker jag att dina tips är bra. Men det gäller som alltid att ha lite sinnesnärvaro när man kör manuellt och verkligen hålla ett öga på om ljusförhållandena ändras.

När jag sökte bland gamla blixtfrågor på forumet halkade jag in på www.metropolis.se/bilder
Det är ungefär sådant ljus jag menar.

Är det bäst att bounca blixten om så är möjligt?
Skall man helt försöka undvika att dra blixten rakt på?

Gustaf L. Bjerne:
Hur vet jag om man behöver underxponera blixten? Erfarenhet eller?
Kör du med TTL när du tar bilderna?

Jag har testat att ha den på P, men fick verkligen inte det resultat jag eftersträvade.

/Linus

För den här sortens bilder i den här sortens miljö - ingen studs utan rätt på. Det finns inte ens något att studsa i för det mesta. Plåta i läge TV (motsvarar S på Nikon) och slutartid 1/30 eller ända ner till 1/8. Experimentera. Ljuskänslig film.

Troligen blir det bäst om du dämpar blixten något, -0,5 - -1 ungefär. Men det måste man lära sig genom erfarenhet.

Nej, slow sync betyder att man ger kameran tillåtelse att välja slutartider längre än den typiska sextiondelen. Det är överflödigt att använda slow sync om man ställer in kamerans slutartid manuellt i läge TV eller M.

Tack Göran!

Skrev slow synk men menade rear synk.

Om man kör Tv går det ju inte alltid att få tider som 1/30. Ibland går det ner till närmare 1/4 och liknande. (eller gör jag fel).

Och sedan till avståndet på blixten. Hur mycket hänsyn måste man ta till detta?

Verkligen stort tack för alla svaren.

/Linus

Närå, med TV ställer du själv in slutartiden. Kameran får bara sköta bländarinställningen.

Ibland räcker inte 1/30 till, men det som saknas fyller ju blixten i. Så när du har TV med 1/30 och kameran varnar för underexponering så ignorerar du bara varningen. Blixten fyller i det resterande ljuset.

Fast det är klart, det blir ofta bättre om du ligger rätt nära det värde som verkligen behövs. En underexponering på 1-2 bländarsteg är nog ett ganska normalt värde.

Här, som så många gånger annars, är det ett plus med ljusstarka objektiv.

Vad gäller fotograferingsavståndet: går du väldigt nära riskerar du att blixten kritar ur ansiktet. Men i övrigt är det inget särskilt att tänka på.

En sak att tänka på är att ju längre slutartider du experimenterar med, desto större blir risken att bilden blir så märklig att du inte vill använda den. Räkna inte med att alla exponeringar blir fullträffar.

Ojdå, det är sant.
Det där var bra information. Jag trodde inte att det gick att trycka av när bländarvärdet blinkar och har därför inte provat.

Jag får testa mig fram.

Hur skall man undvika de alldeles för vit ansiktena om man vill gå nära? Om man exempelvis vill ha en person i förgrunden och en i bakgrunden? Zoom eller?

Jag har funderat lite på hur pressfotograf arbetar under dagtid, men då ljuset ljus är dåligt. Vilken inställning de har o.s.v. Hur de ofta lyckas få det att se ut som fönsterljus, men ändå använder blixten som upplättning. Jag förmodar iaf att de använder sig av blixt vid dessa tillfällen, p.g.a. att det mörknar i hörnen (om det är en vägg bakom). Hur får man till det förresten?

Återigen, tusen tack för era kunskaper. Underbart!

/Linus

ANNONS
Götaplatsens Foto