Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

john78

Aktiv medlem
Hur ska jag tänka?
Jag ska ha en blixt till en canon eos 450d.
Budgeten är begränsad.
Som ni förstår av frågan är min fotoerfarenhet begränsad. Jag ska alltså ha en nybörjarblixt.
Skall jag satsa på en canon orginalblixt med lägre ledtal? Eller en canon-kompatibel blixt av billigare märke med högre ledtal?
Vilken styrka/ledtal är "minimum", allmänt sett?
I vilka sammanhang är det viktigt med en starkare blixt?

//John

Jag skulle inte välja en piratblixt bara för att få högre ledtal. Det kan möjligen finnas andra funktioner i en blixt som motiverar ett annat märke men kraften i en Canon Speedlite 430EX t.ex. räcker för det mesta till.

Jag har Canon Speedlite 430EX II och Canon Speedlite 580EX II och jag använder 430 betydligt mer för att den är liten smidig och räcker nästan alltid till. 580 använder jag i extremfall, t.ex. om jag ska studsa ljus i väggar/tak/reflexskärm över stora avstånd, eller kanske fräta ur en bakgrund. Vid "normal" blixtfotografering inomhus fungerar en Canon Speedlite 430EX II suveränt bra på en 450D.

Edit: Det finns flera Canon Speedlite 430EX II här på fotosidans annonser för runt 1500.-. Väl värt pengarna tycker jag.

Håller fullständigt med om att 430EX II är otroligt prisvärda begagnade för 1500kr.
Har själv denna modell och hittils, även insatta i softbox, har blixtstyrkan alltid räkt till.

Hur ska jag tänka?
Jag ska ha en blixt till en canon eos 450d.
Budgeten är begränsad.
Som ni förstår av frågan är min fotoerfarenhet begränsad. Jag ska alltså ha en nybörjarblixt.
Skall jag satsa på en canon orginalblixt med lägre ledtal? Eller en canon-kompatibel blixt av billigare märke med högre ledtal?
Vilken styrka/ledtal är "minimum", allmänt sett?
I vilka sammanhang är det viktigt med en starkare blixt?

//John

Vill du spara en hacka kan du ju köpa http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DAF42C :)

430EX II ligger på 2190:- nya. Är det ända motiverat att köpa ett begagnat för 1500:-?
Hur påverkas den av slitage? Jag menar, är ett begagnat i stort sett likvärdigt ett nytt?
På vilket sätt "slits" en blixt?

Mvh John

430EX II ligger på 2190:- nya. Är det ända motiverat att köpa ett begagnat för 1500:-?
Hur påverkas den av slitage? Jag menar, är ett begagnat i stort sett likvärdigt ett nytt?
På vilket sätt "slits" en blixt?

enligt personer jag talat med håller Canons blixtar jättelänge. Så det är nog lugnt.

Själv handlar jag ganska lite på begagnatmarknaden för att slippa tjafs, bedrägerier, garantiproblen osv. Men är man en bra köpare kan man spara 20-50% på att köpa begnat, och oftast är det en bra affär.

ANNONS
Götaplatsens Foto