Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkelobjektiv och blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

john78

Aktiv medlem
Jag ska köpa mitt första vidvinkelobjektiv, till Canon EOS 450.
Vad ska jag tänka på, vilka egenskaper är viktiga? Har nån kanske några tips på bra objektiv?
Min budget är begränsad.

Sen har jag i princip samma fråga, fast det gäller blixt.

Som sagt; några prisvärda förslag?

//John

Ska främst användas till porträtt och landskap. Kanske även en del arkitektur.
Någon form av zoom kan kanske vara lämpligt.
Budgeten ligger på ca 2500kr.

Sen om nån kan rekommendera en godkänd blixt för under 1500kr.

Tack på förhand John

Vidvinkelobjektiv fungerar sällan bra för porträtt då det förvränger personerna i bilden. Beskriv gärna vilken brännvidd du tänkt dig på vidvinkelobjektivet.

Angående blixt så går det ibland att finna begagnade Canon 430EX II för 1500kr. För det priset är dem otroligt prisvärda och du har full kompatibilitet till ditt kamerahus.

Jag ska köpa mitt första vidvinkelobjektiv, till Canon EOS 450.
Vad ska jag tänka på, vilka egenskaper är viktiga? Har nån kanske några tips på bra objektiv?
Min budget är begränsad.

Jag kan återkomma med testbilder från min gamla 450d ihop med Samyang MF 14 och EF-S 10-22 (det senare är dyrt). Blir nog ett mjukisdjur som modell om ingen person ställer upp ;)

Vidvinkel porträtt blir som påpekat lite skumma. Man får anstränga sig med kompositionen och inte ha motivet allt för nära. Och inte ta allra vidaste läget på en vidvinkelzoom. Tror ett av 375 photography portfoliobilder är just detta. Killen som skall gifta sig i mitten och de övriga männen out of focus i bakgrunden.

Hej, förlåt om jag är lite okunnig.
Brännvidd, betyder det hur mycket jag kan zooma?
Jag ska främst fota landskap och gruppbilder- i första hand familjen.
Har nån några prisvärda förslag?

Med vänlig hälsning, John

Det som beskrivs som andel zoom är högst brännvidd delat med lägst brännvidd.
T.ex.: objektivet 18-55 som är rätt vanliga till kamerahus med crop-sensor.
Detta objektiv har alltså 55/18= 3x zoom.

Dock säger andel zoom inget alls om vilken vinkel objektivet "ser".
En normalzoom som 18-55 har 3x zoom som i exemplet ovan, men ett 70-200 har 2.8x zoom vilket är väldigt nära, men det ena är en normalzoom och det andra ett telezoom objektiv.
Dessa ger helt olika typer av utsnitt.

Om du inte förstår vad brännvidd är så rekommenderas att söka på detta på nätet, finns hur många förklaringar som helst. (Brännvidd = Focal Length på engelska).
Kanske även en enklare bok i fotografering med systemkamera med grundläggande information hade varit till nytta för att kunna guida dig vilken brännvidd du är ute efter.
Här är några exempel på brännvidd och hur de skiljer sig.
http://www.usa.canon.com/app/html/EFLenses101/focalflash.swf?WT.mc_id=C126149
http://www.pbase.com/image/71828237/large.jpg
http://jcorbinphotography.blogspot.se/2011/07/focal-length-can-it-compressexpand-your.html

Brännvidden är inte det viktigaste.
Vad rekommenderar ni för vidvinkelobjektiv, alla sorter, för under 3000kr.
Kvalitet är viktigare än brännvidd.
Vad rekommenderar ni oavsett brännvidd?

//John

Brännvidden är inte det viktigaste.
Vad rekommenderar ni för vidvinkelobjektiv, alla sorter, för under 3000kr.
Kvalitet är viktigare än brännvidd.

Jag tror inte riktigt du förstår. Vilken brännvidd ett objektiv har bör vara den absolut viktigaste egenskapen hos ett objektiv och det första man kollar på, följt av ljusstyrka.

Det går inte att rekommendera ett objektiv som passar dig om du inte vet ungefär vilken brännvidd du vill ha på det. Jag tror dock att du inte kan finna någon ny vidvinkelzoom för under 3000kr. Då återstår det objektiv med fast brännvidd utan zoom vilket gör det än mer viktigt att du vet vilken brännvidd du behöver. (Alternativt kolla vilka vidvinkelzoomar som finns begagnade.)

Canon anger objektiv ända upp till 35 mm brännvidd som vidvinkelobjektiv på deras sida, men detta ger ett helt annat utsnitt än vad t.ex. ett 16 mm eller 8 mm ger.

Senast ändrad:
topp3 objektiv

Till en Canon 450 D, vilka är de bästa ( bortsett från de riktigt skabbiga linserna) och då undrar jag över vilkasomt ar de bästa bilderna.

Sen undrar jag fortfarande vilken vidvinkelobjektiv somär bäst för under 3000:-? Strunt samma vilken brännvidd det är. Jag vill ha det bästa för min begränsade summa.

Mvh John

Dom bästa jag haft till 450D är
EF-S 17-55/2.8 IS
135/2L
70-200/4LIS

Fast du får nog precisera, för i andra stycket nämner du begränsad budget. Har du maxgräns vad gäller pengar?
Spelar det någon roll om det är zoom eller fast (fast är oftast skarpast)?
Kan du klara dig utan AF (tex Zeiss 21/2.8 för 14" lär vara snorskarp)?
Spelar största bländaröppning någon roll (tex underbara fasta 35/1.4L för 14" är i princip lika skarp på bländare 5.6 som 35/2 för 2.700kr)

Om det bara är skärpa oavsett så är nog alla manuella Zeiss, 300/2.8L IS, 200/2L IS, 400/2.8L IS 85/1.4L och 24/1.4L II bland dom skarpaste.

Sen kan man också diskutera vilka som tar bäst bilder vid olika tillfällen. Tex i en mörk kyrka tar 85/1.2L bättre bilder än 70-200/2.8 men på tex Ishockeyn behövs snabb AF så där blir det bättre bilder (fler skarpa) med 70-200. Så det beror också på användningsområde.

Annat exempel är på en blåsig sandstrand på semestern, då man absolut inte vill byta objektiv, då kan ett billigare superzoom som 18-200 vara bästa valet.

Så frågan är mer komplex än man först kanske tror..

De objektiv man kallar vidvinkel är dyra, startar på 4000, det är objektiv och ligger i omådet 8-24 ungefär. Glöm dessa för din start med fotografering. Skulle vara Samyang som ligger i din prisklass men det är ett fast med manuell avståndsinställning

Tror inte ru behöver den typ av vidvinkel utan titta på ett zoom som ligger i stanard brännvidd, typ 17-50. Tror du kan hitta ett begagnat sigma eller tamron 17-50/2.8 de utan os/vc för runt en 2000-2500:-. Ett sådant objektiv fungerar fint i natur, städer i brännvidd runt 17-25 och fint som porträtt i 50.

35/2.0 har jag och det är väldigt prisvärt .Men för att täcka in lite mer brännvid så är nog Tamron 17-55/2.8 det mest prisvärda strax ca 3400kr nytt men finns ju begagnat med

Objektiv "tar" som bekant inte bilder, så om du skaffar riktigt dyra manuella objektiv kan du mycket väl komma hem med sämre bilder för att du fokuserat fel.

Mest bildkvalitet för pengarna tror jag att du får med Contax-objektiv som används med adapter. Ett Zeiss 50/1,7 kostar inte mer än ungefär tvåtusen spänn på Ebay. Men då gäller det som sagt att man vet hur man använder det.

Om du inte ens bryr dig om brännvidden hos ett vidvinkelobjektiv så tror jag, om du ursäktar, att du bör lära dig lite mer om hur saker och ting funkar innan du slänger ut massa pengar.

ANNONS
Götaplatsens Foto