Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtfunderingar

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Johan

Aktiv medlem
Fick en blixt i julklapp, en Sunpak MZ440AF till mina gamla Nikon-grejer (dvs en FM2 och en FG20). Jag har väldigt dålig koll på det här med externa blixtar och funderar lite över hur det funkar med synktiderna.
Genom att vrida till rätt ISO och Brännvid och göra ett överslag på avståndet till motivet får man ju ett bländarvärde på blixten baksida. Frågan är, vilken slutartid är det anpassat till?
Synktiden på min FM2 är 1/125, jag har testat blixten på den och bilderna verkar vara bra exponerade (har bara framkallat negativen, men de ser bra ut).
Däremot har ju FG20:n 1/60 som synktid. Ska jag gå upp ett bländarsteg för att få rättexponerat, eller?

Undrar också hur jag ska få snygga, mjuka blixtbilder utomhus. Åker till tailand på fredag och räknar med starkt solsken som antagligen kommer ge ilskna slagskuggor i ansikten m.m. Ska jag köra blixten rakt på då eller är det bäst att använda nån lite bouncer?

Och det är med TTL.. Har mina kameror det? Vad är det, egentligen?

Tacksam för svar!
 
Vad jag har förstått så är brinntiden på en blixt mycket kort. Den ligger på ca 1/1000 - 1/2000. Med andra ord spelar det inte någon roll vilken tid du använder så länge som det är långsammare eller lika med synktiden. Det enda som kan hända är att om du tex är i en ljus miljö så kommer ju det vanliga ljuset att påverka bilden desto längre tid du använder. Men blixtljuset kommer att finnas med.

/ Marcus
 
Hmm. Där hängde jag inte riktigt med.

Spelar det ingen roll vilken tid man har? Då borde väl inte det vara nödvändigt att pilla fram ett bländarvärde ens, väl?
 
Synk-tider

För att låta blixtens ljus träffa filmen i kameran bör slutaren vara öppen så länge att den är mottaglig för det.
Öppnar man inte slutaren längre än att filmen hinner träffas av blixtens ljus hinner den inte det och filmen blir underexponerad.
Vanligen ligger kamerans blixt-synktid på 1/90-1/250. Detta har inget med blixtens blixttid då den ger ljus.
 
Carl Johan skrev:
Spelar det ingen roll vilken tid man har? Då borde väl inte det vara nödvändigt att pilla fram ett bländarvärde ens, väl?
Det spelar roll, men inte för blixtexponeringen. Du använder slutartiden för att balansera blixtljuset mot det befintliga ljuset. Längre tid gör att de delar som inte exponeras av blixten blir ljusare, och vice versa.

Och nej, om din Sunpak ser ut som jag tror att den gör så behöver du inte pilla på bländarvärdena på den. Den spaken är bara ett hjälpmedel för dig så att du i tabellen kan läsa ut hur långt bort ditt motiv kan vara.

Och nej, vare sig din FM2 eller din FG20 har TTL. Det betyder att blixten går på full fräs hela tiden och att du måste räkna ut vilken bländare du skall använda baserat på filmhastighet och avstånd till motivet. Såvida inte Sunpaken har ett autoläge där en mäter genom en egen sensor. Men det tror jag inte att den har, återigen om det är den blixt jag tror.
 
så här funkar det!

Om du fotar i en relativ mörk miljö där det naturliga ljuset inte påverkar bilden (Den bli mörk oavsett om du använder 1/60 eller 1/125) så kommer ju allt ljuset från blixten (under kanske 1/2000 s). Du kan dock inte använda kortare tid än den sk. blixtsynktiden eftersom det då inte är säkert att blixtljuset kommer vid rätt tillfälle då slutaren är helt öppen, däremot går det bra att använda längre tid.
Om du vit ett annat tillfälle mäter det naturliga ljuset till t.ex 1/60 och bl 8 så kan du använda blixtljuset till att lätta upp skuggor. Ändrar du slutartiden till 1/30 (samma bländare) så kommer ju bilden att bli överexponerad pga att det naturliga ljuset är för starkt. Man måste då ändra bländaren i stället. Det gäller mao att hålla reda på både det naturliga ljuset och blixtljuset om du ska kunna ha koll på resultatet.
Du kan läsa mer on blixtar, TTL-blixtljusautomatik och manuelt blixtande om du söker bland trådarna.
 
Tack för svaren allihopa! Blev lite klokare där. Men jag förstår egentligen fortfarande inte om jag måste kompensera för att FG20:n har en så långsam synktid.
 
För att bestämma den mängd ljus filmen exponeras för finns det två variabler att justera, tid och bländare.

Blixten har dock en fast brinntid och styrka (i manuellt läge utan TTL- och autosensor). Det enda sättet att då reglera den mängd ljus som kommer från blixten och exponerar filmen regleras bara med bländaren.

Fotograferar man inomhus på blixtsykroniseringstiden är det i stort sett bara bländaren som bestämmer exponeringen. Vill man inte få en kompakt svart bakgrund kan man förlänga exponeringstiden och utnyttja mer av allmänljuset. Stativ rekommenderas för att slippa roliga släpljuseffekter.

Utomhus är det lite annorlunda. Där gäller det att använda en bländare och tidkombination som passar med styrkan på blixten. Har du en kamera som har en snabbaste synkroniseringstid på 1/60 s och en annan kamera med 1/125 s så måste den förstnämnda bländas ner ett steg jämfört med den andra. Detta gör att blixten inte räcker lika långt.

Upplättningsblixt i soliga miljöer
Jag brukar använda mig av autoläget. Mät ljuset som vanligt med kameran.
Ställ in uppmätt bländarvärde på blixten. Blixten kommer då att strypa effekten när tillräckligt med ljus reflekterats av motivet. För att inte få för kraftig upplättning brukar jag ställa upp ISO-värdet på blixten så att den ger mindre ljus. Utan skuggor blir det onaturligt platt ljus.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto