Annons

Blixthjälp D70 + SB800

Produkter
(logga in för att koppla)

od_foto

Aktiv medlem
Hej
Med lätt bedrövelse läser jag manualen till min nya blixt. Den är inte användarvänlig, kan man väl säga... Kanske någon här är duktigare :)

Jag skulle vilja veta hur jag snabbt och enkelt ställer in så att jag använder den inbyggda blixten och har SB800 som slav och kör med "slow" inställningen för blixten.

Brukar ni slå slaven i taket, eller vart riktar ni den för att undvika hårda skuggor?

Även andra blixttips mottages tacksamt, jag har aldrig egentligen gillat blixtfotografering, men det är säkert kul om man lär sig ordentligt hur man ska göra någon gång. Just nu är det någon gång :)

Kolla i kamerans manual - där står det hur du slavar SB600 eller 800 blixtarna med den inbyggda i Commander-läge. (s186 - 189 i mitt ex.)

PÅ min D70 hittar jag inställningen på kameran under Meny/"Pennan"/19 Flash mode

Jag studsar min blixt i tak, väggar, parablyer, refelektorer om jag vill ha den effekten. Ibland kör jag pang på med hårt ljus. Ofta har jag en Omnibouce på.

För bra blixttips kolla:
http://www.strobist.com

Hej
Tack för ett snabbt svar. De sidor som du anger talar ju dels om vilka extra blixtar som man bör använda. Resten har jag läst utan att förstå... Dessutom hittar jag inget alls där om "slow" läget.

Men jag ska kolla in din länk, svaret kanske finns där :)

Redigerat: ack nej, länken tar antingen upp för basic (vad behöver din kamera ha för att...) eller för avancerat. Jag behöver mellanläget, så här:

För att använda en extern blixt tillsammans med kamerans inbyggda blixt i läget slow, ställ in menyn X i läge Y på kameran. Ställ in mode Z på blixten. Fyra av.
Vad är X, Y och Z för värden?

Senast ändrad:
I så fall skulle jag rekommendera att du läser manualen ytterligare. Dom är lite knixiga men du behöver kunna hitta i din blixts olika inställningslägen.

På kamerian i menyn ställer du in som jag skrev ovan välj commander). Sätt din SB800 som CLS mottagare (på min SB600 så trycker jag in två knappar för att komma in i inställningsläget och väljer "CLS on").

Sedan ska det bara vara att trycka upp den interna blixten och skjuta. Dock är jag inte säker på om dom helautomatiska lägena tillåter dig att använda CLS. Detkan nog bli till att använda P, T, A eller M. Dock skall slow eller synk på andra ridån funka som vanligt.

Något som också kan strula är at blixten kan lyssna på olika kanaler. D70'n "sänder" på kanal 2 för att trigga SB800'n. Även vilken lyssnarkanal som gäller ställer du in på blixten.

Jag får nog hitta någon som kan visa... Manualen är ju bara en massa tabeller och det enda jag lyckas ställa in på blixten är antingen mode, eller bländare/tid, men jag fattar ju inte vliket mode jag bör använda ens... (har skrivit massor av datormanualer i jobbet och det är urviktigt att de testkörs på dumma användare, annars blir det så här *suck*)

PS Använder ju läge A, eftersom jag kunna välja lång tid/liten bländare (även favvoläge utan blixt).

Nä, det var en riktigt kass manual. Men tack vare en kompis här på Fotosidan vet jag nu att kameran var riktigt inställd, men att jag också måste ställa om blixten till "remote", vilket inte var så lätt att hitta i menyerna (mycket förvirrande att det visas olika menyer om blixten sitter på kameran eller hålls brevid dessutom). Tja, den är säkert bra när man har lärt sig hantera den, men praktisk handledning är nog av nöden.

Doh!

Till och med jag som inte har sett en SB800 fattade på ett ungefär hur jag skulle göra...

Men det bevisar väl bara manualskrivandets svåra konst. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto