Annons

Blixtköp: nikons sb-400 eller sigmas ef-530

Produkter
(logga in för att koppla)

mattias_onlajn

Aktiv medlem
Som ni ser på de alternativ av blixtar jag väljer mellan så förstår ni att jag är nybörjare :)

Har för tillfället ingen blixt alls till min nikon d40 och tar därför mycket sällan bilder där jag måste använda blixt eftersom jag tycker kitblixten ger hemska resultat, åtminstone för mig.

Därför tänkte jag uppgradera med en ny blixt och då blir det någon av dessa två som jag läst mycket bra saker om. Frågan är vilken jag bör satsa på?

Sb-400 går inte att rikta i sidled utan endast uppåt vilket gör att man inte exempelvis inte kommer kunna studsa blixten i taket om man tar en vertikal bild.

Frågan är om det är värt att köpa sigman istället pga detta, (som jag antar är riktbar åt sidorna) eller om sb-400 i sig är en bättre blixt? har ingen aning själv, båda blixtarna verkar ha fått bra kritik men ger sb-400an en bättre blixt så kan jag ev tycka det är värt mer än att kunna rikta den åt sidan.

Jag skulle råda dig att satsa på en SB-600 istället. Den går att vikla upp/ner och åt sidorna, ger bra ljus och krånglar inte. Den går dessutom att fjärrstyra, dvs du kan ställa den var som i ett rum och genom kamerans inbyggda blixt (om din kamera har en sådan) fjärrutlösa den. Denna möjlighet är guld värd vilket du säkert kommer att märka.

Har du inte råd så vänta, köper du SB-400 eller sigman kommer du ångra dig inom kort.

Jag hade SB-400 i ca ett år innan jag uppgraderade och den räcker långt! Att det inte går att vinkla hur som helst är oftast inget stort problem - det går ofta bra att studsa ljuset mot en vägg också, om den är hyfsat "ren" från färger.

SB-400 har en stor fördel och det är storleken. Nackdelen är att du inte kan fjärrstyra den.

Ja köp en blixt som man kan styra trådlöst så den inte behöver sitta på kameran.

Allternativt köp en lång förlängningssladd.

Alltså jag vet att de två blixtar jag skrivit inte är något förstahandsval när man köper blixt, men jag låter plånboken avgöra nu, med planer på att byta ut och uppgradera min utrustning om 1-2 år. Frågan var ju vilken av de två blixtarna som är att föredra. Hade jag velat spendera mer pengar så hade inte frågan funnits.

SB-600 går inte att fjärrstyra med D40

Vill bara göra dig uppmärksam på att din Nikon D40 inte har den styrförmåga som behövs för att kunna fjärrstyra en SB-600. SB-800/900 har slavfunktion och kan därför gå igång på blixtljus från en inbyggd blixt men inte SB-600.
SB-600 kan styras från Nikon D90 och uppåt av de aktuella modellerna.

Titta lite på Nissin Di622 som är populär. Den har inbyggd slavfunktion och skulle alltså gå att få igång med din inbyggda blixt, den är dessutom billigare (ca 1.200 kr) och ger mer ljus än Nikon SB-400.

/Jon

Vill bara göra dig uppmärksam på att din Nikon D40 inte har den styrförmåga som behövs för att kunna fjärrstyra en SB-600. SB-800/900 har slavfunktion och kan därför gå igång på blixtljus från en inbyggd blixt men inte SB-600.
SB-600 kan styras från Nikon D90 och uppåt av de aktuella modellerna.

Titta lite på Nissin Di622 som är populär. Den har inbyggd slavfunktion och skulle alltså gå att få igång med din inbyggda blixt, den är dessutom billigare (ca 1.200 kr) och ger mer ljus än Nikon SB-400.

/Jon

Tack för det! Ska kika på Nissin-blixten också!

Behöver du vinkla blixten åt alla håll? Spara pengarna till SB-600. Eller köp Sigma och chansa på att alla funktioner är kompatibla.

Behöver du fjärrstyra blixten? Spara pengarna till SB-600.

Behöver du bara ha en bra blixt med möjlighet att rikta i taket: Köp SB-400

Har du förresten utnyttjat den inbyggda blixten till max? T.ex. i dåligt ljus kan man ju kombinera lång slutartid och blixt för att få helt andra bilder.

Jasså det gick inte att styra blixten trådlöst med kameran, trodde det funkade med alla Nikon-hus.

Då skulle jag köpa den billigaste blixten, och sen en förlängningskabel till blixtskon så man kan rikta blixten hur man vill.

Själv äger jag Sigman. Ett jätteplus att den går att vinkla. Vad jag saknar dock är AF-assist och i något enstaka fall att kunna synka på 2:a ridån.

ANNONS
Götaplatsens Foto