Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtkablar till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

PerGotland

Medlem
Jag funderar på att köpa en blixtkabel och undrar lite kring hur stor skillnaden är mellan TTL SC 28 respektive 29, det vill säga med eller utan AF-belysning?
Vad gör AF-belysningen när man körblixten "off shoe" så att säga? Handlar det bara om hur mycket blixten skall slå eller finns det annat, och hur viktigt är det?
Om det är någon som har erfarenhet av detta och vill dela med sig så vore jag tacksam...

AF-hjälpbelysningen är en lampa som skjuter genom ett rött plastprisma och ger ett mönster på motivet för att underlätta att autofokusen ska kunna låsa när det är mörkt. Att det är rött gör att den inte är lika störande som den vita lampan som finns på många kamerahus. Mönstet gör att du har kontraster även om du fokuserar mot en helt slät vägg. Att det finns AF-hjälpbelysning på blixtsladden underlättar eftersom blixtens inbyggda dito kan vara riktad åt ett helt annat håll än motivet. (Sladdens lampa lyser rakt framåt, framför objektivet, precis som när blixten sitter i blixtskon)

Det har inget med blixten i övrigt att göra.

Behöver man det? Beror helt på vad du gör/plåtar. Jag tycker det är behändigt.

PerGotland skrev:
Jag funderar på att köpa en blixtkabel och undrar lite kring hur stor skillnaden är mellan TTL SC 28 respektive 29, det vill säga med eller utan AF-belysning?
Vad gör AF-belysningen när man körblixten "off shoe" så att säga? Handlar det bara om hur mycket blixten skall slå eller finns det annat, och hur viktigt är det?
Om det är någon som har erfarenhet av detta och vill dela med sig så vore jag tacksam...
Jag har precis beställt en SC 29 från B&H, och får den förmodligen i slutet av veckan. Jag tycker det är kanon med blixtkabel. Ger mig fler möjligheter, speciellt om motivet ligger nära.

Splanky skrev:
Helt suveränt. Leve Nikon :)
Ja B&H och Nikon USA må vara suveräna, men Nikon Sverige vet i katten vad man skall säga om. Jag har via Swefo försökt få ett leveransbesked på en 12-24, men de har inte kunnat svara pga att Nikons säljare bara vägrar att höra av sig. På orderavdelningen vet man tydligen ingenting. De kan bara svara på om produkten finns på huvudlagret men inga besked om när prylarna kommer till sverige, konstigt. Till saken hör att det var ca två och en halv vecka sen jag frågade om leveransbesked första gången och idag hade swefo fortfarande inget svar. bedrövligt av Nikon. Jag passade på att ta en 12-24 från B&H också, med samma beställning. Ganska ok att spara två tusen med tull o moms inkluderat.

paul innergård skrev:
Ja B&H och Nikon USA må vara suveräna, men Nikon Sverige vet i katten vad man skall säga om. Jag har via Swefo försökt få ett leveransbesked på en 12-24, men de har inte kunnat svara pga att Nikons säljare bara vägrar att höra av sig. På orderavdelningen vet man tydligen ingenting. De kan bara svara på om produkten finns på huvudlagret men inga besked om när prylarna kommer till sverige, konstigt. Till saken hör att det var ca två och en halv vecka sen jag frågade om leveransbesked första gången och idag hade swefo fortfarande inget svar. bedrövligt av Nikon. Jag passade på att ta en 12-24 från B&H också, med samma beställning. Ganska ok att spara två tusen med tull o moms inkluderat.

Ursäkta att jag lånar tråden men jag har också funderat på att beställa ifrån Usa eftersom det blir mycket billigare även om momsen läggs på. Dock undrar jag ifall man måste pröjsa i förskott när man handlar ifrån B&H? Kan ju kännas lite riskfyllt om man handlar för några tusen.

lexus430 skrev:
Ursäkta att jag lånar tråden men jag har också funderat på att beställa ifrån Usa eftersom det blir mycket billigare även om momsen läggs på. Dock undrar jag ifall man måste pröjsa i förskott när man handlar ifrån B&H? Kan ju kännas lite riskfyllt om man handlar för några tusen.
Ja det måste man, men jag upplever handläggningen som mycket professionell och säker. Till och med jag vågade. Nu är vi lite off topic.

ANNONS
Götaplatsens Foto