Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtlim

Produkter
(logga in för att koppla)

Haakan

Medlem
Hej
Jag har ett Nikon 18-200mm med 6 lösa skruvar framme vid linsen. De har jag nu dragit åt och för säkerhets skull tog jag lite blixtlim på var och en av skruvarna för att de inte skulle lossna igen. Sen skruvade jag på mitt filter. Efter ett par dagar i Brasiliens värme hade blixtlimmet avdunstat och satt sig som en hinna på både objektiv och filter. Finns det någon kemist som kan råda mig om vad jag ska försöka ta bort hinnan med ?
Mvh Håkan N

Jag jobbar visserligen som processingenjör inom kemi men vet inte om mina kunskaper om tryckfall i ledningar och pumpar kommer hjälpa här =)

Jag har använt isopropanol (isopropylalkohol) för att tvätta en frontlins på mitt 50 1,8 när det kom något klet på. Någon annan typ av alkohol borde funka. Isopropylalkohol använder man för att tvätta elektriska instrument, vet faktiskt inte vart det säljs men det borde gå att få tag i. Hi-Fi butiker kanske?

Aceton löser vulkade gummigrejer men det kanske inte är så skonsamt mot ytan på linsen? Aceton har jag använt när jag jobbat med epoxi och det är ju inte helt olikt superlim.

Cyanolim eller Superlim reagerar och härdar av fuktigheten i luften, troligen så har du varit för snabb att sätta på objektivet på kameran innan gaserna avdunstat vilket kan ta ett tag då det gäller att sammanfoga hårda ytor, när gaserna från limmet avgetts i den fuktiga luften så har dom avsatt sej på glasytorna mm. Aceton kan fungera att lösa upp dom, men använd inte om glaset är av plast.

Skall finnas speciella lösningsmedel för cyanoakrylatlim men kanske svårt att hitta, ev. kan någon affär för modellbyggare ha sådant .
Lämna hellre in till en kameraverkstad än labba för mycket själv.
Nästa gång använd nagellack eller liknande, alt. gänglåsning ( Loctite) på gängorna innan du skruva i skruven

/GF

Cyanolim eller Superlim

Ha ha ... och jag som undrade vad blixtlim var för något. Trodde det menades ett speciallim för speedlight blixtar, ja tänk så enkelspårig man blir när man läser fototermer.

Som modellbyggare har jag fått lära mig att det "vanliga" snabblimmet påverkar plast, så har du använt ett plastfilter framför så kan du kasta det direkt, det får du aldrig rent då snabblimmet reagerat med plastmolekylerna. Skall man limma någon plexiglas för att ha som vindruta till modellbåten så måste man köpa ett snabblim som är speciellt anpassat för plexiglas, annars blir plexit mjölkvitt (vekar var då på ditt filter tyvärr).

Hur du ska få bort det från objektivglaset kan jag inte ge svar på, men nu vet du att du troligen förutom ångorna kan ha fått en kemisk reaktio med plastfiltret :(

Glöm inte att Loctite är ett märke som säljer förutom just gänglåsning även cyanolim =)

Jag skulle sätta mitt hopp till Aceton.

Stämmer bra
Gäller att läsa noga vad man köperr :)

Kanske tjejens nagellack ändå är bäst :) Men som alltid. låt det torka Ordentligt, minst över natten innan du sätter på objektivet på huset.

Ha ha ... och jag som undrade vad blixtlim var för något. Trodde det menades ett speciallim för speedlight blixtar, ja tänk så enkelspårig man blir när man läser fototermer.

:(

Vore bra om man kunde limma fast blixten då det går åska så man hinner med att fota den :D :)

ANNONS
Götaplatsens Foto