Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtljusmätning - praktiskt handhavande

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Hur jobbar man vanligtvis med ljusmätningen?

Verkar bökigt att flytta synkkabeln mellan mätare/kamera hela tiden då man ändrar ljussättningen. Eller gör man inte det så ofta kanske?

Kan man mäta utan synkkabeln? T.ex. genom att be modellen hålla mätaren medan man manuellt testskjuter blixtarna? Fungerar mätare på det sättet eller kan de bara mäta precis när man trycker på någon knapp och triggar blixtarna utifrån mätaren?
 
Det enklaste är att ha en dubbelkabel och sedan låta modellen mäta ljuset. Då sipper du koppla in och ur.

Man kan mäta utan synkkabel på många modeller. Man ställer in "non-cord" på min Minolta.
 
Eftersom det kan kosta många sköna tusenlappar att snubbla på synckabeln så kör väldigt många med ir/radion sync istället för kabel.

Då är det smidigt att låta ljusmätaren vara inkopplad på blixten hela tiden.

Rent praktiskt så mäter i alla fall jag inte speciellt många gånger under en session. Det är först innan när man vrider och vänder på ljuset som jag mäter mycket. Detta gör man ju lämpligtvis innan modellen har kommit så att man inte tappar tempo när modellen väl behagat dyka upp.

Och med digitalkamera så går det ju faktiskt utmärkt att komma igång utan mätare. Mycket smidigare med mätare dock, men som ett budgetalternativ så funkar det utmärkt utan då det är först när det blir överkurs i ljussättningen som man behöver mätare tycker jag.
 
ANNONS