Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtproblem 550EX / Någon som fått problem med nya firmware 1Dmk2

Produkter
(logga in för att koppla)

johanhagberg.com

Avslutat medlemskap
Hej!!

Är de någon annan som har problem med sin 550EX tillsammans med 1Dmk2.
Jag hade de inte i början, de börja för 2 veckor sedan.

Problem:

Displayen blinklar när blixthuvudet är riktat rakt fram, men när man vrider upp de, slutar de och blinka...kanstigt.
Ibland löser inte blixten ut.
Men blixten blinkar även när den inte sitter på kameran, så de kan inte ha med kameran atyt göra.
Ibland visas endast TTL i displayen.

-----------------------------------------------------

Någon som fått problem med den nya Firmware till 1Dmk2???

Jag ladda in den i Tisdags.
Har själv ej fått problem än, någon annan som fått
de??

Johan

Jag har samma problem som du med blinkande display ... men inte på samma utrustning dock! Utan en 350D med Sigma EF 500 DG.
Underligt ja ... jag brukar bara rikta upp blixten och sedan rakt ner så löser det problemet!

Inte för att detta svar hjälper dig, men ville iaf berätta att det kanske inte är ett specifikt problem på en viss kombination!

Vh Thomas

har du ingen manual till blixten.

I den står att displayen på blixten blinkar som varning när du har vidvinkelskivan på och riktar i taket. Vidvinkelskivan innebär en effektförlust och mycket kraft behövs när man riktar i taket.

TTL visas när blixten är på, men inte kameran. Eller om du har blixten på en analog Eos utan E-TTL.

Detta bekymmer har jag inte men däremot tycker jag att 550EX och 1D MK2 konsekevent underexponerar blixtbilderna även om jag kör på "fullautomatik". Den enkla lösningen är att ställa kompensationen för blixt på +1 men det kan ibland bli överexponerat på närliggande motiv. Är det värt ett besök på serviceverksatd (700 kronor för att titta) eller? /Gunnar

ANNONS
Götaplatsens Foto