Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtproblem med 60D & Sigma EF-500 DG Super

Produkter
(logga in för att koppla)

airborne

Aktiv medlem
Jag uppgraderade ju i somras från min gamla Canon 350D till en 60D.

När jag nu skulle pröva min externa Sigmablixt i decembermörkret så verkar den inte fungera på nya kameran utan zoomhuvudet på blixten åker bara fram och tillbaka.
Lite webbsök visade att den hade problem med 50D så jag antar att det är samma problem med 60D.

Tyvärr var min blixt inte uppgraderbar då det finns två versioner av blixten och jag naturligtvis hade den som inte gick att uppgradera.

Det är eventuellt möjligt att köra den som slav,det har jag inte hunnit testa men det verkar som jag får köpa ny blixt.

Frågan är bara vad?.

Canon 580ex II vill jag helst ha men den är dyr, är den värd över 4k?

Sigmas efterträdare 610dg super är väl den jag har fast starkare,Vågar man köpa en halvdyr Sigma igen och kanske få mer kompatiblilitetsproblem vid ett husbyte framöver?

Billigare alternativ Canon 430ex II,räcker den till eller blir den mycket svagare än min tidigare Sigma?. Den saknar väl också alla finesser som stroboblixt och modelling flash och går inte köra som master.

Riktiga budgetlösningen Dörr daf 42/480 för 1300kr hos Cyberphoto saknar väl alla finesser men är billig, är den något att ha eller alldeles för klen?


Helt villrådig just nu faktiskt, kamerans inbyggda blixt funkar väl som nödlösning men inte mer då den inte går att rikta och styrkan räcker så där över köksbordet ungefär.

Känns lite surt dock att behöva hosta upp över 4k för 580ex II,den måste vara bra för det dubbla priset av en 430EX II eller Sigma.Känslan säger köp men inte plånboken.

Någon som vet vad som händer om man blandar pirat och original som slavblixtar om nu min gamla Sigma skulle funka som slav och jag köper en ny 430ex ii eller 580ex ii?

60D inbyggda blixt fungerar ju som master/sändarblixt så man behöver ju inte lös blixtsändare längre har jag fattat det som för detta med trådlös blixtstyrning verkar inte helt lätt att begripa sig på.

Är det någon som vet om Gamla Sigmablixten fungerar som trådlös slav så kanske den går att ha till det, för den lär ju knappast inbringa något om jag säljer den? Den funkar ju med gamla 350D så i värsta fall får jag ha kvar den till det huset om den inte alls kan fungera ihop med 60D.
 
Jag är ingen "blixtmänniska" och därmed inte rätt person att svara mer ingående, men några erfarenheter kan jag dela med mig av så här i trådens inledning, du får säkert mer kunskap längre fram.

Min Sigma funkade bra till Eos 30D, när jag köpte 7D var det slut på den glädjen, liksom för dig. Jag har köpt en 580 EX II, och kör Sigman som slav. Det verkar fungera bra så långt som att Sigman tänder. Om automatiken funkar "hela vägen" har jag inte hunnit testa mer ingående. Jag har bara kört litet enklare test och fick bilder som dög, sätta mig in i det mer på riktigt får jag göra framöver. Det borde ju bli på samma sätt för dig, som slav bör den funka.

Inte mycket visdom som du ser, men något i alla fall... ;-)
 
De är viktigt att skilja på trådlös blixtstyrning och slav. En billig slavsko kan sättas på alla blixtar och gör dem till enkla analoga slavblixtar. Man saknar då TTL mätning och man måste i regel synka på 1/30 sek eller längre. Fjärrstyrda blixtar fungerar på fullauto med alla synkmöjligheter och du kan köra kamerans blixt som master och styra 2 grupper. Osäker på om Sigman funkar som detta. Skall man vara framtidssäker köp Canon original men det måste inte vara en 580EX kan vara en 430EX.
 
Canon 580ex II vill jag helst ha men den är dyr, är den värd över 4k?

Absolut. Om du tvingas köpa ny "pirat"-blixt varje gång du byter kamera så blir original billigare i längden. Du får dessutom med all säkerhet en bättre blixt.
Hur många är det inte som fått problem med sina "pirat"-objetiv när dom bytt till ny kameramodell?
 
Det lutar nu åt originalblixt denna gång så förhoppningsvis slipper jag kompatiblitetsstrul då.

Dessvärre läste jag mindre roliga saker om 580ex II som verkar ha vissa tillförlitlighets problem.
Länk till pdf:
http://lpadesign.com/580EXII.pdf

Detta länkas och talas om på fler ställen på nätet med ibland ganska besk kritik av Canons sätt att iognera problem av detta och liknande slag. Dvs man fixar problemet genom att släppa en ny och uppgraderad produktmodell men lämnar de kunder i sticket som redan har köpt den felbenägna produkten utan uppgradering eller fix för problemet om de inte verkligen tvingas till det.

Läste om någon som reparerat sin 580 ex II för dyra pengar varefter den inom kort fick samma fel igen.
Personen köpte då en helt ny 580 ex II som också snart gick sönder.

Jag har läst pdf-filen och jag som kan lite grann om elektronik tycker den verkar vara en mycket vederhäftig
redogörelse. Och jag tror att problemet kan uppstå även utan att man har PocketWizard tillbehöret, då det verkar vara ett designfel på blixten.

Jag kommer nog att välja 430ex II då den kan styras från 60D och kostar hälften av 580ex II.
Det man tappar känns inte värt dubbla priset ,särskilt inte när man läst detta dokumentet.

430EX II verkar inte pressa komponenterna till max på samma sätt och håller nog bättre i längden då högspänning och ljusbågar på fel ställe inte är bra för hållbarheten.

Visst jag har ingen PocketWizard ännu men det känns inget vidare att satsa på 580ex II i detta läget.

Då 430EX II på speedlights.net uppmätts till att ge lite mer än den lovar så verkar den bara aningen svagare än min gamla Sigma i praktiken så det får nog bli en 430EX II ser det ut som.
 
Jag har tre 580 EX II. Ingen av dem har någonsin krånglat. Då har jag även använt dem till rätt krävande fotosessioner, som nattorientering, där man tar många bilder med högt effektuttag. Det finns ju inget att reflektera mot, så blixten får jobba rätt bra varje gång. Kräver CP-E4 batteripack för att det ska bli hanterligt, något som ju gör att blixten kan bli ännu varmare, då det går att ta fler bilder med hög effekt efter varandra. Men det bevisar ju inget mer än att man kan köpa tre sådana blixtar utan att få några problem. Jag har dock inte utsatt dem för några Pocketwizard.

Notera att de i kamerorna inbyggda blixtstyrningarna har svagheten att de inte klarar mer än några få bilder tätt inpå varandra. Vill jag exempelvis fotografera någon som agerar modell, då vill jag gärna kunna ta bilder lite titt och tätt, då modellen ändra pose eller ansitktsuttryck. Men kör jag med inbyggda styrningen i 7D blir det allt som oftast "BUSY" i displayen. Därför använder jag numera inte den inbyggda styrningen mer än om jag vet att det gäller exempelvis att fotografera någon enstaka bild, eller någon produkt eller liknande, som inte springer sin väg. I övriga fall använder jag en 580 EX II på kameran som master också.

Som i den här bilden, där det egentligen var närmast kolmörkt, men jag satte en slavblixt på ett stativ till höger, för att efterlikna en strålkastare som kunde varit där, och sedan hade den andra masterblixten på kameran, för att fylla ut med lite ljus från min sida av stigen. Kommer inte ihåg exakta blandningen av blixtstyrka, men den får man ändå prova ut i varje enskilt fall. Klurigt för det går inte att fokusera på nåt, så man får fokusera där man tror att det ska bli bra, och sen trycka när man tror att motivet befinner sig där man trodde man skulle fokusera. Det är inte varje bild som blir nåt...
Nattorientering är klurigt för det ska ju helst både gå att se vem bilderna föreställer, och samtidigt ska det se mörkt ut. Och så kommer pannlampeskrället in och lyser där man minst behöver det...
 

Bilagor

  • NattOL2.jpg
    NattOL2.jpg
    35.2 KB · Visningar: 313
Så här blev det till sist. Efter en extra koll med Tura att Sigman inte gick att uppgradera så köpte jag först en Canon Ex430 II i tron att den skulle räcka till mina behov.

Den visade sig dock vara för klen då jag provsköt den hemma så det vara bara att bita i det sura äpplet och hosta upp de 1900kr extra som skilde till Canon 580ex II och byta upp sig till en sådan istället.

Vill man kunna studsa blixten i kyrkan krävs det mer power än vad 430 blixten gav så nu är jag en fattig ägare av en 580ex II istället.

Hoppas att den bara kommer fungera lika bra som apersson850s tre blixtar gjort nu då. Tänker undvika PocketWizard för säkerhets skull då jag inte vill riskera den dyra blixten.
 
ANNONS