Annons

Blixttillbehör

Produkter
(logga in för att koppla)

Goro

Aktiv medlem
Är i groparna för att införskaffa en blixtskoförlängare (TTL-blixtkabel).

Finns 2 på marknaden, SC-28 och -29, skillnaden är att 29'an har extra AF-ljus.

Min fråga är enkel, behöver man det extra??
Finns ju redan af-ljus i blixten, och såvida man riktar blixten mot objektet borde väl kameran kunna hitta fokus???

kom gärna med funderingar!

/G

Jag tycker det är praktikt med SC-29:ans AF-ljus. Den är ju alltid riktad "rätt" medan blixtens kan vara riktad lite fel så den missar motivet och då är det inte till någon nytta.

Men känn efter om du tycker det är värt det och vad plånboken säger.

Håller med om att af-ljuset inte är fel. Men kolla upp vad du skall använda kabeln till ordentligt för jag tror att SC 28 är bättre om du har för avsikt att använda den ihop med flera blixtar samtidigt. Kommer inte ihåg på vilket sätt exakt.

Jag har varianten utan AF ljus och måste säga att jag aldrig har saknat den andra varianten.

Har inte en aning om prisskillnaden men för mig så känns det som om jag skulle lägga pengarna på annat. Min egen kabel är så pass gammal så varianten med ljus inte fanns att tillgå vid tillfället för inköp.

fr.a. hade jag tänkt använda kabeln för vimmelbilder. Blixten kommer då att vara riktad mot objektet, men jag förstår att det är skönt med inbyggd AF-hjälp, men är det nödvändigt?? i mitt fall?
kommer förmodligen inte användas tillsammans med andra blixtar, iaf inte till en början.
/G

ANNONS
Götaplatsens Foto