Annons

Blixtuppsättning för porträtt, vad behöver jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jkmfoto

Aktiv medlem
Jag vill kunna ha ett smidigt ”blixtset” att ha med mig för porträtt och liknande, tänker mig en sändare på kamera som går till blixt på stativ och sedan via softbox.

Vilket är det billigaste alternativen/kombon?
 

Ventures

Aktiv medlem
Två speedlights, två stativ, två blixt/paraplyhållare, två paraplyer. Beroende på om kamera/blixt har inbyggd kommunikation eller inte behöver det kompletteras med sändare mottagare.
Allt finns att hitta begagnat för en billig peng.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Två speedlights, två stativ, två blixt/paraplyhållare, två paraplyer. Beroende på om kamera/blixt har inbyggd kommunikation eller inte behöver det kompletteras med sändare mottagare.
Allt finns att hitta begagnat för en billig peng.
Paraplyer sprider ljuset även bakåt, vilket gör att det kan bli besvärligt att få kontroll över ljuset i små utrymmen då risken att hela rummet blir en enda ljusbox
Bättre med softboxa eventuellt med raster. Finns softboxar som fälls ihop som paraplyer som är lätta att sätta upp.

Sedan är det frågan om man behöver två blixtar, man kommer väldigt långt med en blixt och en reflexskärm.

En bakgrund uppställbar bakgrund är heller inte fel.

Godox gör billiga och bra blixtar, som tex AD300. Jag antar att du vill ha batteridriven blixt eftersom du vill ta utrustningen med dig. I vilket fall är det trevligt att slippa elsladdar att snubbla på

Ska du fotografera ute tänk på att skaffa sandsäckar/tyngder till belysningsstativen så att de inte blåser omkull
 

Viewmaster

Aktiv medlem
Jag vill kunna ha ett smidigt ”blixtset” att ha med mig för porträtt och liknande, tänker mig en sändare på kamera som går till blixt på stativ och sedan via softbox.

Vilket är det billigaste alternativen/kombon?
Jag behövde kamerablixtar nyligen och valde mellan Canon och Godox, sen finns ju Yongnuo också, och Profoto m fl i högre prisklasser. Jag landade i Godox som jag upplever har en prisvärd kvalitetsnivå. Jag köpte begagnat en V1, två V860II, en Xpro sändare och en X1 sändare, komplett med ackar och laddare för under 4000 kr. Till dem har jag sedan tidigare olika slags ihopfällbara ljusformare som monteras på Godox S1 och S2 universal fästringar med Bowensfäste.
Det är dock vanliga kamerablixtar, om än stora, med sina begränsningar jämfört med mer renodlade studioblixtar. Samtidigt är det ett både ultrakompakt, flexibelt och billigt kit som funkar fint för porträtt om man inte plåtar långa intensiva sessioner.

Köper du begagnade blixtar med specifika batteripackar (till skillnad från lösa AA-batterier) som de jag köpt, så kolla så att batterierna inte är svullna.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Det stämmer.
Det var efter att ha konstaterat att det eventuella mervärdet i att välja Canon för mig inte motsvarade det högre priset som jag valde Godox.
Dessutom har Godox fördelen av att vara en del i ett större blixtsystem som kan styras av samma radiotrigger. Vilket kan vara bra ifall man skulle behöva fler eller kraftigare blixtar i framtiden
 

apersson850

Aktiv medlem
Den fördel med att köpa exempelvis Canonblixt till Canonkamera är att det är ytterst sällan det inte fungerar som det är tänkt. Ska man kunna ställa in något i blixten via kamerans menysystem så fungerar det.
Tror det är en enda gång jag varit med om att Canons eget blixtsystem inte fungerade fullt ut som man kunde förvänta sig.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Den fördel med att köpa exempelvis Canonblixt till Canonkamera är att det är ytterst sällan det inte fungerar som det är tänkt.
Detsamma gäller blixtsystem från kända märken som t.ex Godox

Skulle tro att det är få proffessionella fotografer som köper en kameramärkesblixt för att använda i sin studio. Har man en betalande kund eller betalar inhyrd modell finns det inte på kartan att utrustningen inte fungerar som tänkt.

Många kameramärkesegna blixtar styrs dessutom med IR vilket kan vara problem i studiomiljö då IR ljuset kan blockeras av reflexskärmar eller andra ljusmodifierare. Även ute i stark sol är radioutösning att föredra. Canons RT modeller använder radio, men både blixtar och sändare är dyra.

Ytterligare en fördel med att välja extern blixt från t.ex. Godox är att det är bara radioutlösaren som är kameramärkesbunden. Studioblixtarna är desamma för alla kameramärken.
 
Senast ändrad:
ANNONS