Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

konvertere analog till digital

Produkter
(logga in för att koppla)

Zanardi

Ny medlem
Jag har 2-3000 analoga bilder som jag vill göra digitala. Har sökt runt omkring, men utbudet av olika appar eller skanner alternativ er för stort för mig, kan inte välja och vet inte vilka som är bra.
Jag söker ett bra sätt att skanna via flatbed eller kamera för därefter katalogisera bilderna. Vill kunna spara bilderna i Onedrive och betalar gärna för en bra APP. Snälla ge mig ett tips.

Hälsning Anders

Jag har 2-3000 analoga bilder som jag vill göra digitala. Har sökt runt omkring, men utbudet av olika appar eller skanner alternativ er för stort för mig, kan inte välja och vet inte vilka som är bra.
Jag söker ett bra sätt att skanna via flatbed eller kamera för därefter katalogisera bilderna. Vill kunna spara bilderna i Onedrive och betalar gärna för en bra APP. Snälla ge mig ett tips.

Hälsning Anders
Vilken kvalité har du tänkt dig?
Det finns enkla "skanners" som åtminstone visar om det är en bild man vill ha i högre upplösning. Svårt att bedöma färgnegativ annars t.ex.
Med makroobjektiv och ljusbord går det att få bra kvalitet, men man får konvertera negativ själv.
Har själv en nikon småbildskanner men de tillverkas inte längre sedan 20 år.
Sök även här i forumet. Det finns åtskilligt om detta ämne.

Jag har en mycket enkel "scanner" Kodak SCANZA" som fotograferar av färgeneg, färgdia och sv-neg. Filmformat 35, 110 (13x17), 126 (28x28) och 127 (40x40) samt super8 och 8mm film. Det gåt att göra visa justeringar av bilden i samband med "scanningen" men där ska man inte hoppas på för mycket... Resultatet är 14 MP JPEG filer sparade på ett SD kort. ( 22 MP med interpolation - ej testat).

Resultatet är väl OK givet förutsättningarna och fördelen är att det går snabbt. Vill man sedan göra något därutöver med några neg så går det ju som påpekats att hantera dessa på annat sätt.

Dessa bilder är "scannade" från SV/V 35 mm film:

Snabbast och med bra kvalitet är att använda diaduplikator. skanner är tidsödande, men om bra skanner med Silverfast app används blir det hög kvalitet. Jag använder en Nikon ES-2 duplikator och Nikon D3500 med micronikkor 40/2,8. Vet ej om andra märken har liknande. Kan tänka mig sälja om intresse finns.

ANNONS
Götaplatsens Foto