Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blogghjälp

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Inser att jag behöver lite hjälp med min blogg här på fotosidan som jag just startat. Dels undrar jag över bildstorleken. Jag valde att ladda upp min första bild men alternativet "Vanlig layout". Vid uppladdning finns 3 val; tumnagel, 450x264 och 1024x600. Bilden jag laddade upp fanns inte bland mina bilder i mina album här på fotosidan utan jag laddade upp den som ny direkt från datorn utan att ändra bildstorlek, så den var jättestor. Trots det kunde jag bara välja något av valen tumnagel eller 450x264. Den ser nu väldigt fjuttig ut och fyller inte ut kolumnen.

Efter det valde jag att ändra till "Bred layout" i en förhoppning om att det skulle lösa problemet. Då blev texten trevligt nog lite större, men bilden förblev liten och hur jag än bär mig åt kan jag inte få den att fylla ut kolumnen. Kan någon hjälpa mig med hur jag ska göra?

Mvh
Elisabeth

Befintliga bilder i ett blogginölägg byts inte ut mot annan storlek om man ändrar layout, så ladda upp bilden igen - då får du en bredare att välja på.

Vanlig layout passar de som skriver längre texter, texten blir lagom stor och kolumnen är smal för att inte få för breda, svårlästa stycken, Den breda layouten passar bättre för den som fotobloggar.

Christer! Tack för ditt snabba svar. Nu har jag provat ladda upp en ny bild, den är 4487x2628 pixlar, och jag kan fortfarande bara välja att kryssa i tumnagel eller 450x264 så jag måste göra något fel eller missa något. Dessutom ligger nu ett gäng jpg.-ar och gif.-ar i "uppladdningsdialogrutan" så jag vet inte vilken som är senast uppladdad. Lägger den nya bilden sig överst eller sist? Och kan jag få bort de som ligger där?

Stort tack på förhand.
Mvh
Elisabeth

ANNONS
Götaplatsens Foto