Annons

Bokföra eget uttag av förbrukningsinventarier

Produkter
(logga in för att koppla)

Andy L

Medlem
Vill plocka ut objektiv jag köpt begagnade ur firman, d v s utan moms. Hur ser bokföring och verifikationer ut för detta?

Notera att det inte är några avskrivningar inblandade!

Jag antar att det är marknadspriset man ska gå på och eftersom objektiven knappast har ändrats i värde sen jag köpte dem kan jag väl gå på mitt eget inköpspris?
 

Fotosmurfen

Aktiv medlem
Bokföra

Vill plocka ut objektiv jag köpt begagnade ur firman, d v s utan moms. Hur ser bokföring och verifikationer ut för detta?

Notera att det inte är några avskrivningar inblandade!

Jag antar att det är marknadspriset man ska gå på och eftersom objektiven knappast har ändrats i värde sen jag köpte dem kan jag väl gå på mitt eget inköpspris?
Det är alltid marknadsvärdet du skall ta upp.
Vad du köpte dem för gäller inte.
Ferenc Szeplaky. Pensionerad redovisningskonsult .
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Leta reda på en annons på samma/motsvarande objekt och ha som underlag (verifikation) i din bokföring, det är ju alltid dumt att bara hitta på något. En verifikation per objektiv.

Debit, Eget kapital 100 kr
Kredit, Försäljning 80 kr
Kredit, Utgående moms 20 kr

Summorna ändrar du naturligtvis till de riktiga summorna.
 

Fotosmurfen

Aktiv medlem
Bokföring

Leta reda på en annons på samma/motsvarande objekt och ha som underlag (verifikation) i din bokföring, det är ju alltid dumt att bara hitta på något. En verifikation per objektiv.

Debit, Eget kapital 100 kr
Kredit, Försäljning 80 kr
Kredit, Utgående moms 20 kr

Summorna ändrar du naturligtvis till de riktiga summorna.
Om han köpte utan moms skall han inte ta ut moms enbart med skillnaden mellan inköpet och försäljningen.
Ferenc Szeplaky
 

Andy L

Medlem
Bokförandet

Tack för era synpunkter. Jag skulle vilja ha lite hjälp med själva konteringen också eftersom företaget är vilande och jag inte kommer ihåg ett smack av procedurerna.

Jag måste väl skapa en bokföringsorder för att ha som verifikation? Sen är frågan om det är ett eget uttag? Ja...vilka debet- och kreditkonton blir det helt enkelt?
 

Fotosmurfen

Aktiv medlem
Bokföring

Tack för era synpunkter. Jag skulle vilja ha lite hjälp med själva konteringen också eftersom företaget är vilande och jag inte kommer ihåg ett smack av procedurerna.

Jag måste väl skapa en bokföringsorder för att ha som verifikation? Sen är frågan om det är ett eget uttag? Ja...vilka debet- och kreditkonton blir det helt enkelt?
Inköpet 10000kr Försäljning 12.000kr
Vinsten är 2.000kr inkl. moms 400kr
Uttag 12.000kr debet. försäljning kredit 11.600kr
moms kredit. 400kr
 

Andy L

Medlem
Tack men jag behöver en mer steg-för-steg-för-dummies-genomgång av konteringen. Låt mig försöka vara mer konkret med ett exempel:

Företaget har köpt ett objektiv för 3610kr, begagnat utan moms.

Jag vill ta ut detta för privat ägo eftersom företaget är "skyldig" mig tiotusentals kronor p g a egna insättningar jag gjort genom åren.

Jag köper alltså ut detta objektiv för 3100kr (förlust på 510kr) av företaget. (Jag såg i annonsexempel att det är rimligt att objektivet kan ha sjunkit till detta värde).

Det är här det känns lite knepigt då man delvis får tänka på att företaget säljer ut en ägodel och att jag samtidigt vill minska dess "skuld" till mig som privatperson. Vi snackar givetvis enskild firma här.

Så vilka konton blir berörda av transaktionen?
T ex känns det som att man borde börja med att kontera summan 3100kr på kontot 2013 ("Övriga egna uttag") istället för 1910 ("Kassa") = DEBET
Sen är jag helt lost vad gäller KREDIT-delen. Dels ska 3100kr redovisas och dels har vi även förlusten på 510kr att beakta.
 

Fotosmurfen

Aktiv medlem
Bokföring

Tack men jag behöver en mer steg-för-steg-för-dummies-genomgång av konteringen. Låt mig försöka vara mer konkret med ett exempel:

Företaget har köpt ett objektiv för 3610kr, begagnat utan moms.

Jag vill ta ut detta för privat ägo eftersom företaget är "skyldig" mig tiotusentals kronor p g a egna insättningar jag gjort genom åren.

Jag köper alltså ut detta objektiv för 3100kr (förlust på 510kr) av företaget. (Jag såg i annonsexempel att det är rimligt att objektivet kan ha sjunkit till detta värde).

Det är här det känns lite knepigt då man delvis får tänka på att företaget säljer ut en ägodel och att jag samtidigt vill minska dess "skuld" till mig som privatperson. Vi snackar givetvis enskild firma här.

Så vilka konton blir berörda av transaktionen?
T ex känns det som att man borde börja med att kontera summan 3100kr på kontot 2013 ("Övriga egna uttag") istället för 1910 ("Kassa") = DEBET
Sen är jag helt lost vad gäller KREDIT-delen. Dels ska 3100kr redovisas och dels har vi även förlusten på 510kr att beakta.
Eget uttag är rätt bokfört. 3100kr på försäljningskontot skall det vara.
Momsen på förlusten 510kr momsen 102kr skall inte bokföras.
Detta under förutsättning att inte några andra försäljningar eller
uttag sker under året.
 

Fotosmurfen

Aktiv medlem
Bokföring

Jag har svarat på dina frågor,
För att kunna fortsätta att göra detta behöver jag ha reda på
mer om ditt företag.
Om du inte vill att detta blir offentligt kan du kontakta
mig på email.

ferencszeplaky@gmail.com

Jag tänker inte debitera dig och jag har total tystnadsplikt.
 

Andy L

Medlem
Tack men det finns fortfarande en del frågetecken runt konteringen samt bokföringsordern och ju mer information jag söker desto snårigare blir det. T ex föreslås konto 2011 istället för 2013 på en bokföringssajt. Konstigt, för "varor och tjänster" är väl inte samma sak som förbrukningsinventarier?

Tack för erbjudandet om vidare konsultation Ferenc. Jag hör nog av mig när jag rett ut en del i härvan av mina egna insättningar som tydligen BL Starts support inte kan hjälpa mig med...
 

ztenlund

Aktiv medlem
Tack men det finns fortfarande en del frågetecken runt konteringen samt bokföringsordern och ju mer information jag söker desto snårigare blir det. T ex föreslås konto 2011 istället för 2013 på en bokföringssajt. Konstigt, för "varor och tjänster" är väl inte samma sak som förbrukningsinventarier?

Tack för erbjudandet om vidare konsultation Ferenc. Jag hör nog av mig när jag rett ut en del i härvan av mina egna insättningar som tydligen BL Starts support inte kan hjälpa mig med...
Pratar ni samma språk? I BAS 2019 heter kontona 2011 och 2013 enligt nedan.
 

Bilagor

Andy L

Medlem
Pratar ni samma språk? I BAS 2019 heter kontona 2011 och 2013 enligt nedan.
Hej,
Jo det är det som ökar min förvirring. Jag tänkte ju själv konto 2013 i min enfald då det är en förbrukningsinventarie jag vill plocka ut ur firman och trodde att det man refererar till under 2011 (Egna varuuttag) skulle vara typ om man har ett butikslager med prylar till försäljning. Så vilket är det? Om överhuvudtaget nåt av alternativen är rätt?
 

Fotosmurfen

Aktiv medlem
Bokföring

Komplicera inte bokföringen.
Blanketten som skall till skattemyndigheten har 4 olika
inkomstslag.
Momspliktiga inkonster
Inte momspliktiga inkomster.
Förmåner
Ränteinkomster
Samt 4 utgiftsslag.
Det är allt.
Vilken kontoplan ni har väljer ni själv.
Det finns ingen lag på detta men
många tror det.

Du kan använda en vanligt papper att sköta bokföringen på.
Den måste vara med varaktigt bläck.
Svårare är det inte.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Hej,
Jo det är det som ökar min förvirring. Jag tänkte ju själv konto 2013 i min enfald då det är en förbrukningsinventarie jag vill plocka ut ur firman och trodde att det man refererar till under 2011 (Egna varuuttag) skulle vara typ om man har ett butikslager med prylar till försäljning. Så vilket är det? Om överhuvudtaget nåt av alternativen är rätt?
Om du tycker det är svårt att välja underkonto: låt bli! Använd huvudkonto 2010 istället. Kontoval har ingen betydelse, utöver om företagaren själv tycker det är viktigt att skilja på äpplen och päron.
 

Andy L

Medlem
Ni har självklart båda en poäng med att man inte ska överkomplicera saker men jag har tidigare konterat fel vilket har ställt till det ordentligt för mig, über-lekman som jag är, så jag är väldigt mån om att slippa göra idiotiska misstag igen.

Ta 3400-kontona t ex. 3401-3403 är ju försäljning med moms medan 3404 är utan moms och jag tror då att den sistnämnda borde vara aktuell i mitt fall.

Så då har jag kommit så långt att det borde vara:
2011 - Debet - 3100kr
3404 - Kredit - 3100kr

Då återstår förlusten på 510kr... Konto 7973 (Förlust vid avyttring av maskiner och inventarier) ser ut att vara den jag är ute efter, men är det som kredit och ska det ställas mot nåt debet-konto i sådana fall???

Som ni märker har jag inte ens grundläggande koll på det här med kredit och debet så inte undra på att jag är förvirrad... <:-/
 

Fotosmurfen

Aktiv medlem
Bokföring

Ni har självklart båda en poäng med att man inte ska överkomplicera saker men jag har tidigare konterat fel vilket har ställt till det ordentligt för mig, über-lekman som jag är, så jag är väldigt mån om att slippa göra idiotiska misstag igen.

Ta 3400-kontona t ex. 3401-3403 är ju försäljning med moms medan 3404 är utan moms och jag tror då att den sistnämnda borde vara aktuell i mitt fall.

Så då har jag kommit så långt att det borde vara:
2011 - Debet - 3100kr
3404 - Kredit - 3100kr

Då återstår förlusten på 510kr... Konto 7973 (Förlust vid avyttring av maskiner och inventarier) ser ut att vara den jag är ute efter, men är det som kredit och ska det ställas mot nåt debet-konto i sådana fall???

Som ni märker har jag inte ens grundläggande koll på det här med kredit och debet så inte undra på att jag är förvirrad... <:-/
xx
Oberoende hur du konterar måste du komprimera de konton
till 8 st när du gör deklarationen. En fråga hur många konton har
din kontoplan.
 

Andy L

Medlem
xx
Oberoende hur du konterar måste du komprimera de konton
till 8 st när du gör deklarationen. En fråga hur många konton har
din kontoplan.
Mitt bokföringsprogram, BL Start, har 91 konton aktiva men självklart använder jag långt ifrån så många. Ibland har jag varit tvungen att aktivera vissa konton som t ex när jag handlat från annat EU-land. Jag förlitar mig (på gott och ont) på att programmet komprimerar ner allt korrekt vid årsbokslutet.
 

Fotosmurfen

Aktiv medlem
Bokföring

Mitt bokföringsprogram, BL Start, har 91 konton aktiva men självklart använder jag långt ifrån så många. Ibland har jag varit tvungen att aktivera vissa konton som t ex när jag handlat från annat EU-land. Jag förlitar mig (på gott och ont) på att programmet komprimerar ner allt korrekt vid årsbokslutet.
Medsänder filer deklarationsblankett
 

Bilagor

Andy L

Medlem
?

Förstår inte relevansen av deklarationsblanketter. Jag försöker ju förstå (eller åtminstone ta reda på) konteringen av företagets försäljning av en begagnad förbrukningsinventarie till mig som privatperson.
 
ANNONS