Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Boktips?

Produkter
(logga in för att koppla)

asny

Medlem
Är det någon som vet någon bra bok om studiofotografering och ljussättning. Har lånat en del på biblioteket, men inte hittat riktigt vad jag är ute efter. Vill se i bilder hur man tekniskt ska göra och vad det blir för resultat. Vanliga fotoböcker innehåller ju ofta ett par sidor om detta, men jag vill ha mer!
 
Förutom den bok av Lennart Nilsson och Ulf Sjöstedt som nämns i den tråden ("Porträttfotografering") så finns det mycket på engelska om du är villig att läsa på annat språk. Här är några jag fann bra.

Om ljus och teknik:
Mer allmänna:
Det finns en uppsjö av böcker som liknar Stu Williamsons, har för mig att en stor serie heter ProLighting. Det jag tycker är bra med hans bok är att man får se hur han tänker och arbetar i studion vilket är kul. Amherst som givit ut boken av Crain formligen pumpar ut fotoböcker. Många är ganska mediokra, men det finns några bra. Tycker de kan vara lite för mycket "skrap på ytan" bara.

Tyvärr så kostar de ofta en slant och jag kan tänka mig att det kan vara svårt att finna dem på biblioteken.
 
Tips: köp begagnat från amazon.com

Jag köpte en begagnad bok via amazon.com för 110kr inkl frakt. Tyvärr är frakten ganska dyr men man kan hitta böcker i bra skick för $5-7 ibland.
 
ANNONS